horoszkóp

Fárasztó a túl sok alvás

2004.03.29. 12:32
Átaludni majd az egész napot és délután ébredni? Vagy épp ellenkezőleg, késői fekvés után hajnali háromtól ébren feküdni? A legjobb itt is az arany középút, de ez persze nem mindig választás kérdése.
Mint mindent, az alvást is csak módjával érdemes űzni, mert az ágyban töltött órák túlzott mértéke legalább annyi problémával jár, mint a túl kevés alvás - derült ki a San Diego-i University of California tanulmányából.

Alvásból is megárt a sok

A tanulmány olyan személyeket vizsgált, akik éjszakánként nyolc óránál többet aludtak, illetve olyanokat, akik hét óránál kevesebbet. Mindkét csoport több esetben számolt be alvási problémákról, mint azok az alanyok, akik pontosan a megfelelő mennyiségű, azaz hét-nyolc órányi alvással pihenték ki magukat.

"Egyelőre még nem világos, hogy a túl sokat és túl keveset alvóknak miért vannak hasonló alvásproblémáik" - nyilatkozta Michael A. Grandner, a tanulmány egyik szerzője. "Ezek az adatok mindenesetre megkérdőjelezik azt az eddigi feltételezést, hogy a több alvás fokozottan jót tesz az egészségnek és elősegíti a jó közérzet."

Egész nap álmosak

Grandner és kollégája, Dr. Daniel F. Kripke a Nemzeti Alvási Alapítvány 2001-es felmérésének adatait vizsgálták meg, amelyek száz felnőtt ember alvási szokásait tükrözték. Úgy találták, hogy a hét vagy nyolc órát alvókkal ellentétben a sokat alvóknak több problémája van az elalvással, többször riadnak fel éjszakánként, és mindezek miatt persze reggel fáradtan ébrednek és egész nap álmosak.

Mind a hét óránál kevesebbet, mind a nyolc óránál többet alvók több alvási panaszról számoltak be, mint azok, akik hét és nyolc óra közti időtartamot töltenek alvásssal. A kutatások szerint a nőkre inkább a sokat alvás jellemző.

Segít a rendszeresség

Az alvásproblémákkal küzdőknek a Nemzeti Alvási Alapítvány honlapján hasznos tanácsokkal próbál segíteni. Ezek szerint lefekvés előtt érdemes tartózkodni a nehéz ételek fogyasztásától, az alkoholtól és a cigarettától, és a túlzott folyadékbeviteltől. Emellett nap közben érdemes sokat mozogni, és rendszeresebb életvitelt folytatni, például állandó lefekvési és ébredési időpontokhoz tartani magunkat.