A nyolcvanas években modellek úgy utaztak, mint a diplomaták - mondta Balassa Gábor. A divatszakma harminc évének ünneplése közben arra a kérdésre kerestük a választ a zimankós csarnokban, hogy melyik volt a szakma kiemelkedő évtizede. Réz András szerint Budapest ismét divatmetropolisz lehet.

"A nyolcvanas években a magyar importcégek - mint a Hungarotex - irányították a divatot. Volt olyan cég, amelyik Pierre Cardinnek tervezett. Nemcsak tervezői szempontból volt izgalmas időszak, de a modellek olyan VIP körülmények közt utaztak, mint a diplomaták"- elevenítette fel kedvenc korszakát Balassa Gábor, egykori modell, mai reklámszakember.

Az év egyik legkülönösebb eseménye

Nézegessen bundás divatszakembereket!

Mivel a Werk Akadémia diákjai által szervezett Backstageparty - a divatszakma identitásteremtő rendezvénye - az elmúlt harminc év magyar divatipari áttekintése szeretett volna lenni, a vendégek közt arra a kérdésre kerestük a választ, melyik évtizedet gondolják a legkiemelkedőbbnek. A szaklapokban a 2007-es év divatünnepének is nevezett esemény az év legkülönösebbjei közé is tartozik azzal, hogy hőgombákkal nem több, mint 5-7 Celsius fokra felfűtött Viper Lounge csarnokban rendezték, a dress code ennek megfelelően bunda volt. "Hirtelen azt hittem, a Humanista Mozgalom szabadtéri virrasztó-demonstrációjára jöttem dolgozni"- utalt az egyidőben zajló eseményre egy fotós a hideg csarnokba lépve, és forralt borért indult.

Eljött Bíró Ica fehér bundában mint retromodell és minden tévéstábnak nyilatkozott. Példáját nem követte Friderikusz Sándor és Princz Gábor, akik úgy kerülték a nyilvánosságot, hogy kézzel kitakarták a képmezőt, ha fotós közelített hozzájuk. A régi modellgenerációt Pataki Ági és Háfra Mari is képviselte, akik már jó ideje távol vannak a divatszakmától. A divattervezők közül nem sok jött el, a legismertebbek közt S. Hegyi Lucia érkezett, mint a szervezők elmondták, két hét állt a rendelkezésükre, hogy meghívjanak mindenkit.

Futuristic és hagyományos product

Nem minden megkérdezettünk válaszolt a kérdésünkre, de saját üzenetük átadására szolgáló bravúrjuk miatt mégis idézzük őket. A fiatal, szőke barátnővel érkezett Andy Vajna szinte azonnal az általa meghonosított Byblosra terelte a szót, mondván "most eljött az ideje, hogy mint más európai fővárosban, itt is teljes legyen a kínálat" - mondta a filmproducer, és a márkát így jellemezte: "olyan product, amelyik a futuristic kinézetet a hagyományossal ötvözi."

Normann Gábor
A pályáját modellként kezdte a divat nagyvárosaiban, majd Robert Scheu, az Off-Line divatszínház rendező-asszisztense lett, később átvette Thierry Muegler, Fürnkranz, Adlmüller, Palmers bemutatóit, Németországban az Ella Sighn-Couture bemutatókat. Magyarországon is több Off-Line bemutatót rendezett, az utolsó az a bizonyos máig emlegetett vízeséses volt a Petőfi csarnokban. 2000-ben úgy döntött, elköltözik Magyarországról. Saját bevallása szerint Amerikában lentről kezdte a szakmát. Az UCLA filmproduction design szak elvégzése után örült, hogy ingyen részt vehet produkciókban, ahol a szakmát tovább tanulhatja. Azóta évente átlag öt filmben dolgozik art directorként, illetve production designerként. Legutolsó munkája az American Cowslip (Amerikai kankalin) című film volt.

Szabados Irene mesterfodrász hosszú körmondatában arra tért ki, milyen csodálatos volt mindig is az este rendezőjével, Normann Gáborral dolgozni. "A divatot mi alkottuk, mi töltöttük meg a divatmagazinokat, mi dizájnoltuk meg" - fogalmazott a mesterfodrász a tervezőkre, a sminkesekre, és a modellekre gondolva. A már többször említett Normann Gábor is ámulatba ejtett bennünket azzal, hogy a cudar körülményt úgy magyarázta, mintha az a koncepciójának a része lenne.

Kegyetlen válltömés és Havas Henrik-style

"Senki a divatszakmából nem tűnhet ki egyedi kreációjában, hiszen afölött mindenkin kabát van" - mosolygott az Amerikából hazatért art director, aki egyébként így beszélt a kedvenc divatkorszakáról: "a nyolcvanas éveket szerettem a legjobban, hiszen akkor indultam. Azok a kegyetlen válltömések, színes zakók megmaradnak az emlékeim közt" - mondta, és ezzel Havas Henrik fagylaltszínű riporteröltönyeit juttatta eszünkbe, de csak addig, amíg meg nem láttuk a pultnál Réz Andrást rózsaszín, pöttyös műszörmebundában eleget tenni a dress code-dal jelzett megjelenésnek. "Ne spricceljetek rám, ezért a bundáért nem kellett meghalnia egy állatnak sem" - állt az állatvédelem mellé a konferanszié.

Többen, amikor látták Réz Andrást a színpadra igyekezni, hogy megnyissa a rendezvényt, negyven perces beszédre számítottak, és már előre magukhoz vettek néhány pohár pezsgőt. A beszéd rövid volt, és arra tért ki többek közt, hogy Budapest a XX. Század elején divatmetropolisz volt, és mostanra ismét minden lehetősége megvan arra, hogy visszaszerezze az egykor eltékozolt címet.

Disznók elé vetett kaviár

Nézegessen bundás divatszakembereket!

Herczeg Zoltán szkeptikus, mint a közönségben elmondta, néhány évvel ezelőtt összefogást kezdeményezett a divatszakmában, hogy együtt akadályozzák a gagyi áruk dömpingjét, de az nem igazán sikerült. A tervező szociális érzékenységének ismét hangot adott, amikor elmondta, hogy szerinte a rossz gazdasági helyzet következtében a divatszakma kreatív újításai fizetőképesség híján disznók elé vetett kaviár. "Minden összefogásnak és kezdeményezésnek örülök ugyanakkor" - mondta Herczeg.

A színpadon különös események zajlottak. A bevezető táncprodukcióban férfi szeretett férfit, legalábis többen így értelmezték a mozgás szimbólumnyelvét. Habár Normann elmondta, a rendezvényt tekintsük házibulinak, az első program az volt, hogy a divatszakma halottairól emlékeztünk meg, képeiket hatalmas kivevítőkön nézve. A következőkben Jaksity Kata, az est háziasszonya szólította színpadra az egykor sikeres modelleket, és bizonyára a rendezők kérésére többek közt vicces anekdotákat kért tőlük olyan esetekről, amikor elestek a kifutón, kitört a cipőjük sarka, vagy a vendégek közé csúsztak. Ez többeket zavarba ejtett.

Nem estem el, mint Naomi

"Nem estem el a kifutón, mint Naomi Campbell" - mondta Gáspár Bernadett, egykori modell, az Image ügynökség vezetője. "Még mindig él bennem az a mondat, amelyet Náray Tamás mondott a pályám eleján: te úgy mozogsz, mint egy medve" - emlékezett vissza Balassa Gábor.

A színpad mögött Epres Pannit kérték meg, vegye fel a Werk Akadémia emblémájával ellátott kardigánt, és már rég sejthető volt, hogy a Passport díjat ő kapja majd, amit az akadémia a legjobb modellnek ítél. A díjjal nem jár különösebben értékes jutalom, kozmetikai csomag és egy fotózás a nyeremény. A jelöltek közt a nyolcvanas évek modelljei is szerepeltek, akik közül Sütő Enikő arról beszélt, nem csalódott, hogy nem a generációjának valamelyik képviselője nyert. "Én nem versenyezni jöttem ide, és mások sem."

Ha borderline vagy

Epres Pannit a pódiumra szólították, megkérték, vegye le a nemrég ráadott kardigánt, és ujjatlan pólójában egy kardísszel pózoljon. "Mindig én voltam az a modell, akit bezavartrak a hideg vízbe, vagy ki a fagyba" - bizonygatta edzettségét Epres Panni. A férfimodell kategóriában Kinter Oszkár nyerte a díjat, amit azért is sejtettünk, mert a jelöltek közül nem sok modell jelent meg. Kinter két éve dolgozik a szakmában, és úgy tartja, a díjnak semmi köze ahhoz, hogy egy ideje a Cool tévé műsorvezetőjeként szélesebb nyilvánosság elé léphetett.

Tanácstalanok voltunk, hogyan összegezzük ezt a partit, amelyet egy sminkes New York kis szellemének nevezett. "Ha elég borderline vagy, akkor itt megtalálod a helyed" - mondta a szakember, de a hangját ordító drum'n'bass nyomta el.