„Mikor is ültem utoljára varrógép előtt? Nem kell sokat gondolkoznom, éppen ma történt. Az egyik vendégem kérte, mutassam meg neki, hogy egy bizonyos megoldás hogy néz ki elkészülve. Mivel minden kollégám dolgozott éppen, odaugrottam a varrógéphez és megcsináltam. Szoktam még gyakorolni, de ritkán. Meg kell mondjam, a varrónőim sokkal ügyesebbek nálam”- mondta random kérdésünkre Benes Anita divattervező, akinek ruháit már mi is viseltük báli divatszatíránkban a Corvin tetőn.
Talizmánjuk a kabriókulcs
A Symbolban megrendezett Budapest Fashion Nights rendezvénysorozat legutóbbi eseményén a Daalarnának jutott kiemelkedő szerep, a szalon két bemutatót tartott az alagsor táncterén. Az elsőt teltház előtt koraeste, a divatszakma képviselőinek, a későbbit pedig a szórakozóhelyre érkezett, budai, kompakt fiataloknak, akik a fehér ingnek, és a csipkeharisnyának látszólag varázserőt tulajdonítanak, és talizmánjuk a kabriókulcs. Az este házigazdája Görög Zita volt, aki nem szeret túl sokat szerepelni, talán egy jó koncert lebeg előtte példaként, amelyik rendszerint hiányérzetet hagy maga után, amikor már pakolják el a hangszereket.
A két bemutató közben hangos funky szólt a kilencvenes évekből, eközben kerestük meg Benes Anitát, a hét éve létező Daalarna alapítóját, akivel végül az öltözőben beszélgettük. A tervezőnő márkája évek óta ismert szélesebb körökben is, mivel szépségversenyek rendszeres ruhaszállítója, és több nyilvános esemény médiaszereplői viselik a szalon ruháit, idén például az Operabál Hamupipőkéinek nevezet lányok. A szalon, mint helyszín, megjelent Goda Kriszta Csak szex és más semmi című filmjében is, ugyanakkor Benes Anita állítja, nem fektet sok energiát a lobbitevékenységbe.
A nő legyen nő, a férfi férfi
Benes Anita
A pécsi születésű ruhatervező az Iparművészeti Egyetemen textiltervező szakon diplomázott, majd divattervezői mestervizsgát tett, végül a párizsi ENSAD-on design történet és haute couture ruhatervezés szakon szerzett diplomát. „A szakmám elején még érdekeltek az unisex viseletek. A diplomamunkám a férfias nőkről szólt: a dandy korszak világából merítettem ötleteket, és ültettem át női ruhákba. Azóta jó messzire kerültem, ma már leginkább a nőiesség kihangsúlyozása vonzz.” Benes Anita banki és hivatali kosztümöket készített, mielőtt áttért volna kizárólagosan az alkalmi ruhák, és az esküvői öltözékek tervezésére.
A tervezőnő az Első Magyar Divattervezők Szövetségének alapítói közé tartozik, ahol többek közt Léber Barbara, Király Tamás, Anda Emília, Makány Márta, Sziráczky Brigitta, és Benes Anita két kedvenc kolléganője, Konsánszky Dóra és Németh Anikó van jelen. „Olyan közhasznú és állami rendezvényeket keresünk a megjelenésre, amelyek erősítik a szövetséget, és a magyar divatszakma helyzetét itthon. Örülök, hogy tíz divattervező egy asztalnál ül, közösen gondolkodik és néha egy irányba megy. Harminc év múlva, remélem az összes hazai tervező ezt fogja tenni”- mondta a Velvetnek Benes Anita. Ebben egyelőre Herczeg Zoltán nem hisz, aki néhány éve kifejtette lapunknak, mennyire széthúzónak tartja a hazai divatszakmát, amelyik ilyen állapotában nem tudja felvenni a versenyt az olcsó tömeggyártással.
„Inkább szerencse kérdése, hogy ennyi rendezvényre eljutottunk. Nem tettünk mást, mint jöttünk, varrtunk, dolgoztunk. Ezek a folyamatok a szájhagyománytól függnek, sok esetben véletleneken múlnak. Nagyon örülök, ha egy magyar híresség minket választ, hogy készítsük el az esküvői ruháját, ezek a munkák így kapnak nagyobb nyilvánosságot.”
Benes Anita korábbi interjúiban egyfajta szlogenként hangoztatta, hogy a megszokás életveszélyes a pályáján, mégis úgy vettük észre, a stílusjegyei évek óta állandók, és aki elég sok celebbulvár-magazint nézeget, egy idő után felismeri a márkáját. „Ez azért lehetséges, mert néhány klasszikus érték van, amihez ragaszkodom. Az első a mívesség: legyen gyönyörűen kidolgozva egy ruha, megvarrva, elvasalva. A másik a nőiesség: nem nagyon szeretem az unisex divatot, egy nő nő legyen, egy férfi pedig férfi. A formák hangsúlyozására épülnek az állandó stíluselemek. Szeretem, ha hangsúlyos a dekoltázs, hangsúlyos a derék nem zavar, ha egy modellnek 90-esnél nagyobb a csípőbősége, sőt, attól szép és nőies az alakja. Ezeket az értékeket nem hagyom, hogy áldozatául essenek trendnek”- mondta a tervezőnő, akinek az este folyamán látható kollekciója leginkább a színek terén mondható trendkövetőnek, a szezon színei, a vörös és fukszia hangsúlyt kapott.
Csak tavasz-nyárra tervez, mert a telet nem szereti
A háromgyerekes tervezőnő folyamatosan többes számot használt, ha saját munkáiról beszélt, ezért rátértünk a stábjára is. Mint elmondta, tizennégy emberrel dolgozik együtt, többek közt ezért sem szükséges neki már varrógéphez ülnie, de évente egyszer, a márka kollekcióját ő tervezi.
„Azért jellemző, hogy tavaszra-nyárra tervezek kollekciót, mert az őszt és a telet nem szeretem, az a két évszak nem inspirál. A szívemhez egyébként a legközelebb az egyszerű, minimalista estélyi stílus áll.” A szalon csak alkalmi, esküvői és koktélruhákat készít egyedi megrendelésre, de az éves fodor és kristály és más glamúráru felhasználásuk Benes Anita saját ízlésének dacára tetemes. A tervező a Daalarna alapítása előtt is alkalmi ruhákat tervezett az Orlando szalon csapatában. Felvetődött bennünk a kérdés, esélyesnek tartja-e, hogy idővel végleg megunja az esküvői ruhákat, és farmerok tervezésébe kezdjen.
Jobban érdekel egy telefon megtervezése
„Arra nem látok nagy esélyt, hogy végleg váltsak, de egy tervezőt mindig érik új kihívások, egyszer például részt vettem egy fürdőruha kollekció megtervezésében. Nagyon tetszik, hogy nyugaton esetenként felkérnek egy-egy tervezőt telefon, vagy akár egy autó belsejének a megtervezésére. Ilyen kiugrás az ember saját elefántcsonttornyából nagyon jó. Lehet, hogy jobban is érdekelne a lehetőség egy autóbelső, vagy egy telefon megtervezése, mint egy farmer tervezésére. Az sem kizárt, hogy én is alkalmazok majd valamikor farmertervezőt, mert éppen az ő frissessége kell az esküvői ruhákhoz. Amikor új inspirációra van szükségem, azt nem feltétlenül divatlapokból szerzem, akár egy szórakozóhely belső építészeti megoldásai is hatással lehetnek rám.”
A tervezőnőről találtunk nemzetközi hivatkozásokat, egy alkalommal a China Daily jelentetett meg fotókat egy budapesti bemutatójáról, idén pedig egy milánói lap cikkezett a munkáiról. Amikor ez utóbbit említettük, Benes Anita csodálkozott. „Nem tudtam róla, hogy Milánóban írtak rólam. Nem terjeszkedtem még nemzetközi szinten, egyelőre csak Magyarországon vagyok, ugyanis az elmúlt években azon is dolgoztam, hogy felkészüljek a nemzetközi jelenlétre is. Úgy érzem, mostanra megteremtettem az alapokat és ha nem jön közbe a válság, nemsokára elindulok.”