Az ikonikus divatdiktátor, aki tervezett már 5 eurós érmét, metamorfizált már játékmackóban, a következő év hónapjait Eva Herzigovával édesíti számunkra, ezúttal némafilmes direktorként debütált. Különleges, elő-őszi Párizs-Moszkva kollekciójával pedig elegánsan ignorálta a gazdasági válságot. Muffok, szőrmék, Matrjoska babák, kozák csizmák és cirill betűk következnek, avagy "Moszkva, ahogy azt Lagerfeld elképzeli".

Karl Lagerfeld kimeríthetetlen kreatív energiákkal rendelkezik. A morózus divattervező hetek óta rendezői debütálására készül, ennek jegyében egy kiszivárogtatott, kétperces filmrészlettel igyekezett a szokásosnál is több figyelmet generálni maga körül, természetesen sikeresen. December 5-én pedig bemutatta a kellően szemcsés és a megfelelő zenei aláfestéssel készült, tízperces, fekete-fehér némafilmjét, amely a Chanel márka anyjának, Gabrielle Coco Chanelnek életét meséli el, a mester tolmácsolásában.

A legendás tervezőnő születésének 125. évfordulójára készült némafilm vezette fel Lagerfeld legújabb, erőteljesen orosz ihletésű, elő-őszi Párizs-Moszkva kollekcióját. A Párizs elegáns, 16. kerületében működő és a bemutatónak otthont adó Théâtre de Ranelagh belső tereit a némafilmben látott, 1920-es éveket idéző bár mintájára rendezték be. Párizs és Moszkva kellőképpen keveredett a kabaré-díszleteknek, a szláv zenekarnak és az elhagyhatatlan vodkának köszönhetően.

Muffok, Matrjoska babák és vodka

Nézegessen moszkvai ihletésű Chanel-t!

Lagerfeld a WWD-nek így nyilatkozott a különleges bemutatót illetően: "Három dolgot szeretek Oroszországban. Az Orosz Birodalmat, Nagy Katalintól kezdve Fabergé-ig. A konstruktivizmust. És imádom az orosz folklórt". Ennek a háromnak az ötvözete tehát a Chanel elő-őszi, haute couture-be hajló kollekciója. A hagymafejeken tipegő modellek gigantikus fejdíszekkel, csőruhákkal, Chanel-logós muffokkal, hímzett népviselettel, Matrjoska babás legyezővel, szőrme kucsmával és sok arannyal meg pirossal vonultatták fel az orosz hangulatot, a férfitársaik pedig cirill betűkkel díszített ruhákkal, bőrnadrágokkal, katonai díszegyenruhákkal és kitüntetésekkel képviselték a markánsabb, maszkulin vonalat.

A mester nem foglalkozik a válsággal

A helyenként szőrmével és ékszerekkel meghintett hiperluxus kollekciót elnézve felmerülhet a kérdés, mégis hol él Lagerfeld? A gazdasági válság miatt aggodalmaskodó újságírók kérdésére azonban csak legyint a mester, ő ugyanis optimistán tekint a jövőre: "Mire ezek a ruhák 6-8 hónap múlva megvásárolhatók lesznek, az is lehet, hogy a világ addigra már máshol tart". Mi csak reméljük, hogy Lagerfeldnek legalább olyan jó érzéke van a jósláshoz, mint a ruhákhoz. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a divatikon tervei a következő elő-őszi kollekciót illetően. A korábbi évek Párizs, New York, Tokió, Monte Carlo és London kollekcióit és most már Moszkvát követően Lagerfeld jövőre Shangaj hangulatát szeretné lefordítani a ruhák nyelvére.

"Az egyszerűség az igazi elegancia kulcsa"

Gabrielle Coco Chanel 1883-ban született, botrányos magánélete állandó pletykák témája volt, de ő maga is gyakran színesítette különböző fiktív történetekkel a róla szóló legendákat. Nem volt hajlandó fűzőt viselni, rövid, fiús frizurát vágatott magának, nadrágot hordott és engedett a napbarnított bőr kísértésének. Szegénységben nőtt fel, később táncosnőként dolgozott egy mulatóban, állítólag itt ragadt rá a Coco név is, sokáig szeretői segítették anyagilag, soha nem házasodott meg. Divatpályafutását kalapdíszítéssel kezdte, majd egyszerű, de mégis elegáns dzsörzékosztümöket kezdett készíteni, aminek köszönhetően hamar felkapott párizsi tervezővé vált. Az 1930-as években rukkolt elő a legendás No. 5 parfümmel és a ma is etalonnak számító "kis fekete ruhával". A második világháború végén belehabarodott egy német katonatisztbe, amiért később kollaborációval is vádolták. 1939-ben bezárta, de 1950-ben újra megnyitotta divatházát. Chanel 1971-es halála óta Lagerfeld a márka vezető tervezője. Az Audrey Tautou főszereplésével készült Chanel-filmet várhatóan 2009 elején mutatják majd be.