Távozik a Gucci divatbirodalom főtervezője, Tom Ford, aki 1990 óta diktálta a cég modelljeinek - és ezzel a nemzetközi divatvilág meghatározó részének - stílusát, fazonját, formáit és kellékeit. A divatmogul örökét most az egyes ágazatok élén a cég belső, a nagyközönség számára kevésbé ismert tervezői veszik át, akik eddig az ő keze alatt dolgoztak.
A Gucci mellett Tom Ford egy időben volt a céghez tartozó Yves Saint Laurent (YSL) különböző kollekcióinak (haute couture, azaz egyedi, művészi ruhakreációk, továbbá a pret-a-porter, azaz a nagyszalonok finomkonfekciója) főtervezője is. Április végétől azonban felosztják örökségét és a helyére a nagyközönség számára ismeretlen tervezők kerülnek: az YSL főtervezője Stefano Pilati, a Gucci női finomkonfekció (pret-a-porter) divatigazgatója Alessandra Fachetti, a Gucci férfi finomkonfekcióé John Ray lesz, a kiegészítő kellékek tervezését pedig Frida Giannini veszi át. A három utóbbi munkáját Giacomo Santucci, a Gucci elnök-vezérigazgatója fogja felügyelni, Pilati az YSL vezérigazgatójának, Mark Leenek tartozik majd felelősséggel.

Sztár öltöztette a sztárokat

Tom Ford
Azzal, hogy Tom Ford helyébe "ismeretleneket" nevez ki, a Gucci szakít a sztárrendszert a végletekig vivő karizmatikus amerikai tervezővel. Az eddigi helyzetet egy szakértő úgy jellemezte az AFP-nek, hogy "Tom Ford a hollywoodi sztárok öltöztetése közben mintha félszemmel mindig magát figyelte volna a tükörben". A divatvilág "hollywoodi" lett maga is, a tervezők olyan személyiséggé váltak, akiknek életével ugyanúgy foglalkozott a sajtó, mint az általuk öltöztetett sztárokéval. A Párizsban megjelenő International Herald Tribune ezt azzal is magyarázta, hogy a fogyasztó számára érdekesebb egy-egy archoz is kapcsolni a különböző divatstílusokat.

Mindenki Ford akart lenni

Tom Ford előtt a divatvilágban más-más személyek irányították a különböző tevékenységeket, a ruhatervezést, a marketinget, a parfümök, a kiegészítő termékek létrehozását, a kirakatok kialakítását. Az amerikai által bevezetett "kreatív imperializmus" azonban sikeresnek bizonyult a Guccinál és ezért a többi divatházak is utánozni kezdték - még ha nem is minden tervező rendelkezett Tom Ford kereskedelmi érzékével.

A márka része volt

A Guccinál Tom Ford maga is a márka részévé vált, ezért távozása aligha marad következmények nélkül - vélik a szakértők, ám maga az érdekelt vitatja ezt. "Mielőtt a Guccinál kezdtem volna dolgozni 1990-ben, ismeretlen voltam, és ha utódaim közül bárki sikert ér el, ő is sztár lesz" - jelentette ki egy március elején adott interjújában. Véleménye szerint azonban elhibázott az, hogy több személy kezébe adták az eddig általa irányított tevékenységeket. "Egy divattermék csak egyetlen nézőpontot követhet" - fejtette ki.

Nem kellett volna beleszólni

Amikor Tom Ford belépett a Guccihoz, az hanyatlóban volt, ám az ő éveiben a cég gyorsan fejlődésnek indult, és a fényűzés divatvilágában a harmadik helyet vívta ki. A helyzet akkor változott meg, amikor a francia Pinault-Printemps-Redoute áruházi-nagykereskedelmi tőkéscsoport szerezte meg az ellenőrzést a cég fölött. Tom Ford nem volt hajlandó arra, hogy lemondjon a tervezésről az általa divatdiktátorként meghatározott profilú két cég - a Gucci és az Yves Saint Laurent - egyikében, és visszautasította azt, hogy bárki beleszóljon a munkájába: ezért menedzser párjával, Domenico del Soléval együtt inkább a távozást választotta.

Tom Ford eredményei egyébként elsősorban a Guccinál voltak jelentősek, az Yves Saint Laurent élén bevezetett újításai nem voltak ugyanolyan sikeresek - fogalmazott egy divatszakértő. A Gucci divatbirodalom új stratégiája nem a tervezőre, hanem az általa tervezett termékre összpontosít majd. Azt, hogy kinek van igaza, a vevők fogják eldönteni.