Amíg a világ gazdasága összeroskad, a legendás olasz Gucci divatház és a legújabb kollekcióban pózoló magyar hírességek, Oroszlán Szonja, Cseh László, Polgár Judit és a márka világkampány-arca, a cipőfetisiszta Mihalik Enikő arra biztatnak minket: vásároljunk gazdagságot, luxust, minőséget. A Gucci üzletének megnyitóján jártunk, ahol Lakatos Márk szerint ciki talpig Gucciba öltözni.

Az olasz márka első magyarországi üzlete belesimul az utóbbi években egyre inkább luxusoázissá alakított Andrássy út utcaképébe. Az Operaházzal szemben nyílt bolt már három hete várja a vásárlókat, a figyelem középpontjába azonban csak Mark Lee, a cég vezérigazgatójának e heti sajtótájékoztatóját követően került. Szerda este pedig celebinvázió közepette az üzlet exkluzívnak mondott megnyitó-partival vonult be a magyar köztudatba. Az exkluzív ebben az esetben azt is jelentette, hogy a beengedő ember mögött álló bennfentes vendégek bátran megkritizálták a helyszínre érkező fotósok ruházatát, akiknél a Gucci által érzékelhető értéket leginkább csak drága fényképezőgépük képviselte.

Szövevény, gyilkosság, latin temperamentum

Nézzen luxust a válság idején!

Az értékmérő közjáték után a közel egy évszázados múltra visszatekintő cégről kérdeztük Lakatos Márk stylistot, aki a bolt előtt tömörülő nikotinista vendégek között pezsgőzött, és közben eképpen jellemezte a Guccit: „nagyon régi divatházról van szó, hihetetlen szövevényes történettel, gyilkosságokkal, igazi olasz temperamentummal”. A cégalapító Guccio Gucci kezdetben lószerszámok készítésével is foglalkozott, innen a termékeken visszaköszönő kengyel- illetve zabla-motívum. Mára azonban a logókon kívül nem sok köze van a cégnek a nyergekhez, a hagyományt viszont továbbra is őrzik, ahogy azt Somosi Ariella, a budapesti üzlet vezetője kihangsúlyozta. A családi és pénzügyi viták miatt a csőd közelébe került Guccit – Lakatos Márk szavaival élve - a „Hollywoodba emigrált Tom Ford” élesztett újjá, és töltött meg glamúrral és erotikával a 1990-es években. Ford szexi plakátjai népszerűvé tették a márkát.

A szarvasgomba az új kaviár

A teljes Gucci kollekciót felvonultató Andrássy úti üzlet belső tere, ha épp nincs roskadásig telítve celebritásokkal, szellős. Bármilyen parti első számú tartozéka a kellő minőségű, és magyar partiról lévén szó, kellő mennyiségű italkínálat. Különösen szívmelengető meglepetés volt, hogy a Magyarországon eddig elkészíthetetlennek tűnő Cosmopolitan koktél a misztikus áfonyalének köszönhetően kellően savanykásra sikeredett. A tálcákon körbejáró canapé-kat (apró falatkákat) is számolatlanul tüntették el a vendégek, mi pedig a tálcákat nézve felfedeztük, a halikra népszerűsége leáldozóban, manapság már a szarvasgomba az új kaviár. A lazaccal és carpaccio-val megpakolt canapé-k is nagy népszerűségnek örvendtek. A Gucci-ruhákban mozdulatlanná dermedt porcelánarcú modellek csak az este vége felé hagytak fel a szoborpózzal és vetették rá magukat a lazacra. Az i-re a pontot pedig a búcsúzóul kapott Gucci-táskákban rejlő, ajándék-parfümök tették fel.

A vásárlók fölötte állnak egy bagatell válságnak

A pénzügyi válságról az üzletveztő, Somosi Ariella és a Gucci vezetői vagy nem akarnak tudomást venni, és a magyar szívhez oly közel álló pánikhangulatról az a sziklaszilárd meggyőződésük, hogy ők és vásárlóik felette állnak olyan bagatell történéseknek, mint az amerikai hitelválság, a tőzsdék zuhanása vagy éppen a forint romlása. Az első három hét lendülete mindenesetre beváltotta a bolthoz fűzött reményeket, az üzletvezető elégedett a forgalommal. Hogy meddig tart ez a lendület, arra egyelőre nem tudnak válaszolni.

Nem meglepő módon ugyanez a naiv struccpolitika a jellemző a cég által felkért, Gucciban pompázó magyar hírességekre is. Cseh László úgy fogalmazott, a Gucci nagyon drága márka, majd gyorsan hozzátette, hogy természetesen a ruhák amellett, hogy szépek, még kényelmesek is. Az úszó, akit eddig többnyire fürdőköntösben láthatott az ország, saját maga választotta esti szerelését, a minták izgalmas kavalkádjába a Velvet stábja kis híján beleszédült.

Oroszlán Szonja szerint nem süllyed a hajó

Nézzen luxust a válság idején!

Cseh László és Oroszlán Szonja nagy egyetértésben úgy vélték, nincs ok aggodalomra a süllyedő hajón, sőt, az ilyen nagy luxusmárkák megjelenése Budapesten akár mentőövként is felfogható. A színésznő szerint pontosan az ilyen luxusüzletek jelentik azt, hogy Magyarország is felzárkózott Európához, ezért is üdvözlendő, hogy végre „egészséges összhang kezd lenni a város múltja, kultúrája, struktúrája, illetve a világmárkák között”. Ha a magyarok nem is terjednek majd odáig, hogy a Gucci-szalonban verjék el a pénzüket, az idelátogató külföldi turisták már remélhetőleg igen.

A lelkes Budapestrajongó színésznő bohém ruhája szépen rímelt Mihalik Enikő modell szintén Gucci hippi-szerelésére. A Chanel, Armani, Max Mara, Alberta Ferretti divatbemutatókon edződött, 21 évesen már-már veteránnak számító modell a cég őszi-téli kollekciójának egyik kampányarca világszerte. Mint megtudtuk, Mihalik Enikő igazi cipőfetisiszta, a budapesti Gucci bolt választékából is a cipők dobogtatják meg leginkább a szívét.

Magyar ízek

Oroszlán Szonját, Cseh Lászlót és a szintén Gucciba öltöztetett Polgár Juditot a merőben különböző területeken elért, kimagasló korábbi eredményeik miatt kérte fel a a divatház a misszióra. Más a helyzet azonban azokkal a vendégekkel, akik saját pénzükön vásárolt Gucci-ruhában tették tiszteletüket a pezsgős partin. Lakatos Márk különösen ízléstelennek és felesleges ingyenreklámnak tartja azt, amikor „valaki gondol egyet és talpig Gucciba felöltözve jelenik meg egy Gucci-partin”. Az ilyen momentumok kapcsán van az embernek az a határozott érzése, hogy a makulátlan megjelenésű olasz vendégsereg, és a lezseren odavetett ciao-k ellenére eltéveszthetetlenül Magyaroszágon járunk.