horoszkóp

Tinilányokra leselkedik a svéd divat

hh
2005.09.01. 14:07
Várhatóan nemsokára ezernyi kis Paris Hilton lepi majd el Budapest utcáit, mert végre megnyitott az első magyar H&M, ahol a fiatal lányok majd viszonylag olcsón válhatnak a divat áldozataivá.

A Váci utcai Hennes and Mauritz (H&M) szerdai megnyitóján már lehetett vásárolni, bár én nem vettem semmit. Gondolkodtam egy sapkán, ami jól nézett ki, de aztán rájöttem, hogy túl olcsó (ezeröt), és emiatt valószínűleg minden második lánynak lesz majd ilyenje ebben az amúgy is túl pici városban, úgyhogy mégsem vettem meg. Ettől függetlenül sokan mentek haza a nyitóbuliról teli H&M-es szatyrokkal.

A fiúk mehetnek Bécsbe

Nézzen be az üzletbe!

A trendiség netovábbjára, Paris Hiltonra nagyban hasonlító szőke, csivavás lányt ábrázolt annak a nyitóbulinak a flyere, amire nagy számban és hévvel jöttek a Zara szatyros lányok, és a Tony and Guy-frizurás fiúkák. Nagy részük boldogan próbálgatta a H&M-ruhákat, de nem volt mindenki száz százalékosan elégedett. Volt aki szerint sokkal "bénábbak a cuccok" mint mondjuk Bécsben vagy akár Drezdában, és szegény srácok maximum viccszinten felpróbálhatták a női bugyikat, mert férfi részleg még nincs.

A Velvetnek nyilatkozó fődesigner állítása szerint a H&M nem veszi számításba a földrajzi elhelyezkedést, hanem minden országba ugyanazt a "look"-ot szállítják, ugyanúgy alakítják ki a kirakatokat és az árukészletet is. Ebben a saját szememmel látottak alapján nem vagyok teljesen meggyőződve. Lehetséges, hogy az üzlet viszonylag kis mérete (két szűk emelet) miatt volt, hogy mondjuk német H&M-ben ki tudtam nézni magamnak pár holmit, de itt nem volt olyan, amit pénzért megvásároltam volna. Szintén a kis üzletméret a felelős azért, hogy nincsen férfi részleg se. Az elhangzottak alapján egy év múlva már lesznek férfi és gyerekholmik is, de az már a tervezett Vörösmarty téri boltban.

Friss áru

Klikken Sie bitte!

Margareta van den Bosch, a H&M vezető designere elmondta, hogy a magyar üzletben csak a fiatal lányok részére tervezett kollekció kapható (Devided márkanéven), de ettől még magukat fiatalosnak tartó hölgyek is betérhetnek, ha mondjuk jó az alakjuk, biztos találnak maguknak valamit. Mint például a jó alakú Erős Antónia, akivel az öltözőben találkoztam, de annyira nem lehetett lenyűgözve, mert összesen egy pólót hozott be, és arra is ráfogta, hogy csak a méretet próbálja bemérni, mert gőze sincs, hogy a 34-es az jó-e neki. Rá biztos.

Van den Bosch felvilágosított, hogy a H&M főhadiszállásán, Stockholmban közel száz tervező dolgozik a keze alá, és nap mint nap új darabokkal állnak elő. A fiatalos részlegen körülbelül húsz tervező dolgozik. "Már huszonkét országban jelen vagyunk, Európán kívül Kanadában és az Államokban is," - mondja - "és mindenhova ugyanazt a lincenszt visszük. Tehát amit itt lát, ugyanazt lehet Londonban és New Yorkban kapni." Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy Londonban például tudtam magamnak vásárolni a H&M-ben öt terméket, de itt nem (megjegyzem ez az üzlet harmadakkora, mint a kinti).

Margareta már tizennyolc éve vezeti a H&M-designereket, míg a cég már 1947 óta ontja magából a ruhákat. Eleinte csak nőknek terveztek, aztán a hatvanas években jöttek be a férfiruhák, majd később a gyerekholmik, és ma már a kismamák is trendin fel tudnak öltözködni a segítségükkel. "Az, hogy folyamatosan frissek, és kelendőek tudunk maradni," - magyarázza van den Bosch - "azon múlik, hogy folyamatosan figyeljük az árumozgást, és amilyen jellegű ruhák jobban fogynak, azokhoz hasonlóakat tervezünk még, és azonnal szállítjuk is az üzletekbe. Közben amerre járunk, Londonban vagy Tokióban, figyeljük, hogy miket hordanak az emberek, és rajta tartjuk a kezünket a divatvilág vérkeringésén. Divatosság, minőség és alacsony árak: ez a három kell a sikereinkhez." Erről az IKEA jutott eszembe, és az, hogy vajon mikor lesznek kaphatóak Magor-termékek Tokióban.

Nem gagyi, trendi

Klikk!

A megnyitó fő attrakciója egy osztrák divatpunkrock-együttes volt, akiknek a hangtechnikusukon és a securityn kívül konkrétan senki nem nézte végig a trendi műsorát. A számok között az énekes azon viccelődött, hogy mi rájuk se hederítsünk, ők már attól boldogok lesznek, ha veszünk egy csomó holmit (super coole Sachen - mondták). Az együttes is H&M szerkóban volt, nagyjából úgy néztek ki, mint a Green Day, és olyan zenét is játszottak. Közben az alattuk lévő szinten Epres Panni nézelődött egy modell kinézetű barátnőjével, és nagy nehezen felismertük a Hooligans egyik übertrendi tagját, Tóth Tibit, aki öltözékéhez nagyszerűen passzoló barátnőjével, Dukai Reginával oldalán jelent meg.

A H&M igazi nagyvállalat, és semmit nem bíznak a véletlenre: a magyar irodák dolgozóit osztrák H&M-esek fogják oktatni a munkára, amíg bele nem rázódnak a profizmusba. Ennek köszönhetően az úgynevezett pre-opening partin rengetegszer felhangzott a furcsán intonált "ége-séged-re!" felkiáltás, és dőlt a sör rendesen (geil!). Természetesen nem valami gagyi sör, hanem Coronita, a falatkák sem gagyik voltak, volt Haribo is, és nem gagyi zene szólt, hanem trendi System of a Down, White Stripes meg Mia. A vásárlók sem voltak annyira gagyik, de azért én úgy éreztem, hogy a skatulyából kihúzott osztrákok kicsit megmosolyogtak minket, mert mi még mindig nem érezzük annyira a trendet. Talán majd a H&M segít ráérezni.

Megjegyzés: A trendi szó az angol "trend"-ből származik, irányzatot jelent. A trendi szót pár éve a "divatos" szinonimájaként kezdték el használni azok a nonkomformisták, akik amúgy divatoztak, de derogált nekik a "divatos" megnevezés, mert leheletnyivel még előrébb jártak, mint az átlag divatozó. Azóta a trendi szó szélesebb körben elterjedt, és szó szerint azt jelenti, hogy divatos, de hamarosan le kéne váltani ezt is, mert már a trendi rég nem trendi.