Amennyiben szeretné megtapasztalni, hogy mit érezhetnek az akváriumi halak üvegotthonukban, miközben az emberek buta képpel bámulják őket, látogasson el a Bazilika tőszomszédságában létesített Mandu nevű üzletbe. Itt ráadásul még olyat is tehet, ami a halaknak sosem adatik meg: ruhákat próbálgathat és vásárolhat kedvére. Trendspotting, melyben a Velvet munkatársa felváltva érzi magát algaevőnek és kérdezőbiztosnak.
A Mandu olyan üzlet, ahol a szűkös kirakat problémáját egy igen ügyes csellel oldották meg: az üzlet maga van kirakatban, bár ez az állítás fordítva is igaz, azaz az üzletben van a kirakat maga. Hogy melyik megközelítés helyes, azt ízlés szerint bárki eldöntheti.

Old school, retro és sakktáblaminta

Tekintse meg képeinket!
Akváriumélményeinknek megfelelően az üvegfalon innen nem igazán látunk mást, mint az üvegfalon túl, minélfogva nem érheti az üzletbe betérőt megrázó felismerés: pontosan azt kapja, amit lát. Indai motívumok keverednek etnoelemekkel, a '60-as, '70-es évek harsány szín -minta -és geometriai világa köszön vissza a falakon lógó ruhákról. Kicsit old school, kicsit retro, néhol klasszikus, másutt sportos. A felsőrészek anyagai helyenként gyermekkorunk kiságyának kárpitját idézik, de a piros-fehér sakktáblamintás pulóver sem meglepő.

Limitált mennyiség varázsceruzával megrajzolva

Magamra próbálok legalább hatféle felsőt, majd tikkadt algaevőként telepedek le egy székre az üzlet közepén, és az információkat rögzítendő papírt és tollat ragadok. Az üzletet vezető Megyesi Zsuzsa elárulja, hogy valamennyi felsőrész egyedi szabású, egy-egy fazonból legfeljebb hat-nyolc darab készül. Az alapanyagokat külföldi divatcégek maradékaiból szerzik be, és egy webdesigner, F. Kovacs Sebő is tervez nekik olykor. "Nem úgy divatosak a ruhák, hogy szigorúan követnék a trendet" - mondja Zsuzsa, miközben megfordul a fejemben, hogy a térről bepillantó járókelők inkább APEH-ellenőrnek vagy kérdezőbiztosnak néznek, az algaevő bizonyára eszükbe se jut. "Olyasmi ez, mint a Varázsceruza, amivel éppen azt rajzolod meg, ami rád jellemző, azaz nagyon személyre szabott."

Ambivalens lelkületű divatkövetők trendje

Tekintse meg képeinket!
A Mandu tavaly augusztus óta üzemel: Megyesi Zsuzsa, bölcsész (és divat -és stílustervező), valamint Kovács Attila, Kossuth-díjas díszlettervező (és építész) közös vállalkozása. Épp a legmegfelelőbb helyen, Budapest közepén nyitottak meg: mivel kínálatuk erősen a streat-wear vonalat hozza, nehéz lenne elképzelni, hogy mondjuk Kiskunlacházán jelentős vásárlói körre tennének szert.

"Nem nagyon divatosak ezek a felsőrészek" - folytatja a termékleírást az alkotópáros hölgy tagja. "Aki hordja őket, az úgy trendi, hogy közben azért anti is. Éppen ideális azoknak, akik szeretnek ugyan extravagánsan öltözködni, de mégis ki akarják fejezni a divathoz való viszonyukat."

Elhagyom kérdezőbiztosi székemet és búcsúzóul könnyű sétaléptekkel - ekkor már nem is gondolkodom azon, mit gondolhatnak a járókelők - végigmérem az üzletet. Az eredmény 3x7 lépés, vagyis kétség nem fér hozzá: emberre szabott akváriumban vagyunk.

Árak és kedvezmények
Akkut üldözési mániában szenvedőknek elsősorban a reggeli illetve a délelőtti órák ajánlottak, ezzel szemben az exhibicionisták délután négy után találják meg számításukat. A felsőrészek (trikók, háromnegyed ujjas, hosszú ujjú, melegítőre emlékeztető pulóverek) ára meglehetősen borsos: 6700 - 14 800 forintig terjed. Jó hír viszont, hogy a kerékpárral érkezők 15 százalék kedvezményt kapnak, míg a diákigazolvánnyal plusz kerékpárral érkezők 25 százalékkal fizetnek kevesebbet.

Cím: V. ker. Szt. István tér 11.