Új divatmárkát lepleztünk le: a Girls and Mathematics pólók bemutatóján jártunk, ahol tulajdonképpen nem történt semmi, és még csak pólót sem kaptunk. Viszont kiderítettük: a márka lényege a vágyakozás.

Szomjas Panda nevű titokzatos informátorunk azt mondta, nekünk valók a matekos fiúk, nézzük csak meg őket. Mert a fiúk trendik, és pólókat csinálnak amire rá van írva, hogy Girls and Mathematics, ami vicces. De a beígért időpontban a fiúk nem voltak sehol. Nemcsak ők, senki nem volt sehol szerda este hétkor a Tűzraktárban - ami egyébként egyre jobban hasonlít egy berlini foglalt házhoz, és egyáltalán nem csodálkoznék, ha novemberre mindenhol vaskályhák duruzsolnának, és a bágyadt melegben aktívan folyna a szülői felügyelet nélküli önmegvalósítás. Minden emeletet elfoglalt már valami érdekes csoport, a másodikon például olyan emberek tömegével találkoztam, akik azt gyakorolták, hogyan lehet minél hosszabb ideig fennmaradni egy egykerekű biciklin.

Hype and maths

"Lehet-e a vágy tárgya egy póló?" - tette fel aztán a kérdést úgy nyolc körül a Girls and Mathematics csoport hat darab nagyméretű, falra akasztott fénykép kíséretében. A fotók Londonban, Párizsban és Budapesten készültek, mindegyiken fehér pólóban pózoltak a kvázi modellek és pinkkel rájuk volt festve a Girls and Mathematics szlogen. Még a megnyitó előtt betévedt a pincébe egy igazi kortárs képzőművész, de pár perc múlva el is ment. A kiállítás megnyitó, amire megjelentünk mindössze három másodpercig tartott, a csapat egyik tagja ugyanis belemondta a mikrofonba, hogy megnyitja a kiállítást, és igyunk.

"A Girls and Mathematics egy hypekísérlet" - kezdte a projekt és a termék bemutatását Vermes Dávid, aki Londonban tanult kommunikációt és médiát egészen addig, amíg rá nem talált a Girls and Mathematics című, lányoknak szóló iskolai matekkönyvre, ami végleg megváltoztatta az életét. Hazajött, és elkezdte rányomni a fehér pólókra, hogy Girls and Mathematics csupa rózsaszínnel, és ha valaki azt gondolja, egyszerű kereseti lehetőségről van szó, téved, mert Vermes Dávid közben a háttérben jegyzetel.

Kódolt trend

"Engem mindig halálosan idegesített, hogy ezeket a kézzel festett pólókat milyen drágán árulják. Igazából az érdekel, hogyan történik az imázsépítés egy bármilyen márka körül, hogyan lesz a vágy tárgya egy egyszerű ruhadarab. Amikor valaki meglátja ezt a pólót, azonnal azt mondja, de kurva jó, én is kérek egyet. De azt szeretném, ha az ember ilyenkor visszakérdezne: miért akarok én ilyet?" - elmélkedett mellettem Vermes, mire a számba haraptam, mielőtt még kijött volna rajta az a mondat, hogy "akarok egy ilyet". Vermes Dávid aztán megnyugtatott, szerinte ez az egész belénk van kódolva.

Ha a Girls and Mathematics-ből valóban egy létező brand lesz, Vermes két legyet üt egy csapásra. Először is írhat egy színvonalas szakdolgozatot The Psychology of Image Building (Az imázsépítés pszichológiája) címmel másrészt meg is gazdagodik belőle. Vermes Dávid szerint most már muszáj végigcsinálni ezt az egészet.

A Girls and Mathematics pólók máris a vágy tárgyát képezik sok helyen, amihez nyilván hozzájárul, hogy nem lehet őket kapni, nem szeretnék ugyanis, ha mindenki ilyenben járna. Nyilván ez az, amit a kurva drágán árult pólók gazdái sem szeretnének, ezért árulják őket kurva drágán. Ha tehát a Girls and Mathematics nem szeretné, hogy mindenki az ő pólójukat hordja, kénytelen lesznek szintén kurva drágán árulni, vagy pedig lezárni a kísérletet akkor, amikor már több ezren könyörögnek térden csúszva a pólókért. Harmadik megoldásnak kínálkozik a Girls and Mathematics pólók otthoni előállítása, addig azonban a lehető legközelebb kell kerülni Vermes Dávidhoz és csoportjához. Én viszont már rengeteget tettem a póló reklámozásáért, úgyhogy kérnék szépen egyet a szerkesztőségbe postázni.