horoszkóp

'Nézem a formáját, fölpróbálom, és ha jó a fénye, akkor jó'

2007.03.27. 08:55
Olyan dolgokat tudtunk meg a napszemüvegekről, amikre korábban nem gondoltunk soha. Nyilvánvalóvá vált, hogy a nagy rovarszemforma a divat, az emberek a 100% UV Protection feliratnak nem hisznek, és ha sok pénzük lenne, akár tízezreket is adnának egy jó napszemüvegért. Van, aki hobbiból tervez is, és csak a kulturális-gazdasági fellendülésre vár, hogy elkezdhesse gyártani. Elképesztő napszemüveg-körkép, a legviccesebb találkozásokkal a végén.

Zsanettől (23) például azt tudtam meg, hogy a jelenleg divatos óriási légyszemüveg az egyetlen olyan szemüveg, ami minden archoz jól áll: a hosszúkáshoz és a kerekhez is. Szerinte az sem mindegy, milyen színű hajhoz hordja az ember: "Eddig szőke voltam, most váltottam barnára. Akkor még lilás volt a napszemüvegem, most fekete."

Fotók: Egyed Péter

Ezután egy izraeli társasággal találkoztunk: Sharon (29) is úgy gondolja, hogy a nagy napszemüveg lesz a divat - ahol az üvegek akkorák, mint a rovarszemek vagy mint a japán szemüvegek -, és azt is megosztotta velünk, hogy ő azért vette meg Retro márkájú szemüvegét, mert nagyon olcsó volt. Száz dollárt még igen, ennél többet már nem adna egy napszemüvegért.

Azonos nevű, de férfi Ray Ban-es cimborája annyit kért bevezetőül, hogy fotoshopoljuk le arcképéről az ádázul odanőtt pattanást. "Ön is fashion victim, mint Madonna?" - kérdeztük Sharon 2-től (32), amire barátságos nemmel felelt, majd elmondta, ő azt veszi, ami jól áll neki, és csak a név miatt nem vásárolna híres brandet. Arra viszont mindig odafigyel, hogy csak szemüveggyártó cég termékét vegye.
"Korábban teljesen más stílusú napszemüvegem volt, fekete keretes, de nem volt annyira szép. Mindenkinek a saját világához illeszkedő napszemüveget kell megtalálnia" - véli.

Aztán megláttuk a nap első piros szemüvegét. Nyomába eredtünk. "Szlovákiában vettem, gondoltam, mért ne pirosat" - magyarázta Ádám (21), akinek a márka nem, az UV-szűrés biztonsága számít. Szerinte manapság, a hamisítványok korában semminek sem lehet hinni, a kis UV feliratos matricáknak végképp nem.

Szintén csak úgy hirtelen felindulásból vette meg apró műkövekkel kirakott napszemüvegét Zsófi (19) is. Mint mondta, szemüvege divatos, és természetesen az a divat, amit ő követ. "Színben a fekete, de a lényeg, hogy nagy legyen" - ért egyet az aktuális trenddel. A legnagyobb összeg, amit napszemüvegre költene, 15-20 ezer forint: "de annak már akkor legyen márkája vagy valami speckó UV-védelem. A rárakott matricáknak nem lehet hinni, az biztos."

"Azért ezt választottam, mert olyan Nicole Ritchie-s" - mondta a tetőtől-talpig szuperöltözékekbe bújt Alexandra (18), aki azt is elmondta, hogy még télen vette az egyenként félorcányi nagyságú darabokból álló terméket. A képen látható enyhén leopárd mintás mellett van neki egy ugyanilyen sima feketében is. "Ha lenne pénzem, akkor akár nyolcvanezret is kiadnék érte, de akkor annak valami Chanel vagy hasonló márkának kellene lennie" - álmodott nagyot. Ő sem hisz az UV-protection legendában és egyedül ő tért ki a napszemüveg inkognitót biztosító funkciójára: ha felveszi, el tud határolódni az emberektől és ez mindenképp jó.

Ezután belebotlottunk kedvencünkbe, Tamásba (41) aki narancssárga kovbojkalapban tartott felénk, és olyan rutinnal kezdte meg nyilatkozatát, mintha mindig is napszemüvegekről beszélne nyilvánosan: "Ez egy nagyon régi napszemüveg, amit a békásmegyeri, Ecseri-jellegű piacon vásároltam. Ötszáz forintra tartotta a tulajdonos, de lealkudtam háromszázra. Imádom a napszemüvegeket és gyűjtöm őket. Most körülbelül tíz van, de folyamatosan ajándékozom el őket."

Kérdésünkre, hogy milyen manapság a férfidivat, így válaszolt: "Szerintem eléggé durva. A férfi napszemüveg ma szerintem túlságosan olyan terminátoros, én az ennél sokkal lájtosabb dolgokat szeretem. Ha egy férfi felvesz egy ilyen modernebb napszemüveget, az nagyon ijesztő." Mint elárulta, tervez maga is, de egyelőre még nem volt olyan, aki megvalósította volna, ő ugyanis az ország kulturális és gazdasági fellendülésére vár, hogy el tudja kezdeni gyártatni őket.

Tamás a rutinos gyűjtő magabiztosságával jelentette ki, hogy ötezer forintnál többért nem vásárolna napszemüveget. "Az olcsó napszemüvegek között sokkal több használhatót találok, mint a drágák között. Nézem a formáját, a fazonját, fölpróbálom, és ha jó a fénye, akkor jó. Azt is nézem, hogy mennyire látok ki belőle jobbra-balra, felülre, eléggé kritikus vagyok ebből a szempontból. De azt is figyelembe veszem, hogy napsütés van, vagy esős idő."
"Mert esős időben is hordod?" -kérdeztük.
"Én mindig hordok napszemüveget."
"Akkor olyan vagy, mint a Bono."

Végül házfalnak dőlve szúrtuk ki a Tarantino-filmbe illő két urat, akikről hamar kiderült, hogy görögök.
"Did you buy these sunglasses in Greece?" - kérdeztük.
"Beatles?" - érkezett a válasz, de ekkor még nem adtuk fel. További próbálkozásaink után megkérdezte barátját, mit jelent pontosan a sunglasses szó. Ezután arról érdeklődött, nekem tetszik-e az övé, mondtam, hogy nagyon pöpec és ennyiben is maradtunk.