A túlsúlyos emberekkel kevésbé udvariasak a bolti eladók, mint a normális testsúlyú vásárlókkal - derült ki egy amerikai tanulmányból, melynek a diszkrimináció okát egyelőre nem sikerült kiderítenie.

Eden King, a houstoni Rice Egyetem munkatársa vizsgálódásai során kiderítette, az áruházi, bolti eladók durvábban beszélnek az elhízott ügyfelekkel, kevésbé hajlamosak rájuk mosolyogni, sőt, szemükbe nézni is alig akarnak.

Álkövér tesztelők

King, aki még egyetemi hallgató korában kezdett érdeklődni a téma iránt, lelkes kollégáival közösen tíz normális testsúlyú, fehér bőrű, 19-28 év közötti fiatal nőt kért fel arra, hogy különböző "alakban" látogasson el különböző áruházakba. Először kitömött ruhákban, XXXL-es méretűnek tűnő alkattal, alkalmi öltözetben végeztek próbavásárlást a boltokban, majd ugyancsak elhízottnak álcázva sportruházatban látogattak el ugyanabba az üzletbe, végezetül az álruhát levéve, normális testalkatú nőként tették ugyanezt. Az átfogó vizsgálat során összesen 152 üzletet látogattak végig.

Fogyózók előnyben

A kísérlet eredményeként kiderült, hogy az eladók az elhízott vásárlókkal kevesebbet beszélgettek, mint normális testsúlyú társaikkal, és igyekezek a kövéreket minél hamarabb, minél kevesebb kontaktussal kiszolgálni. A legrosszabbul a hétköznapi öltözetben, vagy sportruházatban érkező dundi ügyfelek jártak, ők kapták a legkevesebb figyelmet, velük éreztették ellenérzésüket legerősebben az eladók. Náluk csak valamivel voltak kedvezőbb helyzetben a "fontos embernek" látszó, üzleti viseletben érkező, kövérnek maszkírozott vásárló hölgyek.

Amikor viszont a kövér vásárlók cukormentes italokkal a kezükben érkeztek a boltba, és az eladókkal szóba elegyedve bizonygatták, hogy mennyire elszántan akarnak leadni kilóiból, az elárusító hölgyek megenyhültek irántuk, és csaknem olyan kedvesen bántak velük, mint karcsú társaikkal.

A diszkrimináció az üzletnek is árt

"A testsúly miatti diszkrimináció áthatja a társadalmi érintkezés minden területét, még akkor is, ha olyan emberekről - bolti eladókról - van szó, akik részben azért kapják a fizetésüket, hogy kedvesek legyenek az ügyfelekkel" - szűrte a vizsgálat tanulságát Eden King.