A megfelelő karácsonyi vásárlóhangulat megteremtéséhez nagyban hozzájárulhat egy-egy jól berendezett karácsonyi kirakat, különösen akkor, ha a potenciális vásárlókat a kirakat elé szögező animált kirakatokról van szó. Ilyen kirakatból összesen egyet láttunk budapesti túránk során, amikor a Fashion Street, Váci utca, Andrássy út szentháromságot jártuk be, hogy a legmenőbb márkák kirakatait nézzük végig.
Általánosságában elmondható, hogy itthon a márka ismertségétől, a forgalmazott termékek árától teljesen függetlenül hanyagolják a komolyabb karácsonyi kirakatok berendezését. Láttunk persze egy pár jól sikerült darabot, például a Tommy Hilfiger óriásgömbjeit vagy a hazai kedvencünket, a Byblos kirakatát, amiben volt jegesmedve meg csillogó repülőgép is.
Külföldi példa pedig lenne rengeteg, hogy milyen kirakatot érdemes csinálni, és miért jó, ha egy áruház a karácsonyi időszakban érdekes kirakattal áll elő. A párizsi Lafayette áruház kirakatát minden évben neves tervezők találják ki, és minden évben hatalmas tömeg gyűlik össze az áruház előtt aznap este, amikor bemutatják a karácsonyi szezonhoz tartozó kirakatokat. És persze végig a vásárlási időszakban emberek csak azért látogatják meg az áruházat, hogy a kirakatban gyönyörködjenek. Valószínűleg a kirakatot nézők mérhető százaléka be is megy az áruházba venni valamit.
A Lafayette kirakata:
A Printemps Haussmann kirakata:
Hasonló a helyzet Londonban is, ahol az Oxford Streeten csíphetünk el egy pár jól kitalált kirakatot. A Hyde Park túloldalán található Harrods áruház a párizsi Lafayette-nél is komolyabban készül a karácsonyi időszakra. Ők karácsonyi felvonulást szerveznek minden évben, így jelzik a karácsonyi vásárlási időszak kezdetét, valamint az áruház épületét is feldíszítik. Idén Liz Hurley kapcsolta be a fényeket.
És persze nem hagyhatjuk ki az Egyesült Államok nagyon ismert áruházát, a Macy'st sem, itt is komoly kirakatot rendeznek be karácsonyra, sőt egyesítik az európai hagyományokat, a nagyszabású kirakat mellett még karácsonyi felvonulást is tartanak november közepén, amikor leleplezik az aktuális kirakatot.
De minden komolyabb nagyvárosban megtaláljuk az érdekes, színes, mozgó karácsonyi kirakatokat. A neves divatmárkák mellett a játékgyártók rendezik be előszeretettel a kirakataikat mozgó életképekkel. Ilyen például a Steiff is, akik plüssállatokat gyártanak aranyáron. Az egyik düsseldorfi kirakatukról van egy jó videó a YouTube-on.
A különféle karácsonyi kirakatok után keresve feltűnt, hogy Ausztráliában egészen másképpen közelítenek a karácsonyhoz, mint például a német nyelvű területeken, ahonnan szinte csak tradicionális macis, forralt boros, hóeséses, jászolos videókat találtunk.
Az ausztrál karácsonyi videókra a durva elektronikus zene a jellemző, a kirakatokat meg semmihez sem lehet hasonlítani. Egyértelmű kedvencünk az idei szezonból az, amiben hányó gyerekek vannak.
Hányó gyerekfejek Melbourne-ből:
A másik a Fenwick áruház newcastle-i anyaboltjának kirakata, amiben a paráztatásra helyezték a hangsúlyt, és bedrogozott, gonosz Mikulással, manókkal és hóemberekkel, illetve egy pár sanda szemű plüssállattal igyekeznek távol tartani a bolttól a gyerekeket.
A Fenwick parakirakata:
Mint említettük, az animált karácsonyi kirakatok elég elterjedtek, meglepően sok videót találtunk például Torontóból, ahol a videók alapján szintén a németes, klasszikus karácsonyt részesítik előnyben az extrém, modern verziókkal szemben .
Ha önnek is van kedvenc karácsonyi kirakata, ne habozzon beküldeni a kommentek között!