Oprah-tól Shondáig: műsorvezetők, divattervezők, modellek és sorozatkészítők
Mindannyian ismerjük Oprah Winfrey, Ellen DeGeneres, Victoria Beckham, Shonda Rhimes vagy épp Cindy Crawford nevét. Mi a közös bennük? Karizmatikus nők, akik kemény munkával váltak márkanévvé a személyes sikereik által. Oprah több mint 25 éve a képernyők királynője, 2 magazinja van, összesen több mint 15 millió olvasóval, talk show-ját 145 országban követhetik a nézők, akik száma nagyon impresszív: 40 millióan nézik műsorait hetente. Saját jótékonysági szervezete, produkciós cége és rádiócsatornája van, és 2011-ben OWN néven elindította saját kábelcsatornáját is.
Ellen DeGeneres saját beszélgetős műsora 2003 szeptemberében indult, de nem számított újnak a képernyőn, hiszen 1994 és 98 között főszereplője volt az Ellen című szitkomnak. Érdekes kapcsolat kettejük között, hogy a tévésztár 1997 februárjában coming outolt Oprah műsorában, majd áprilisban a szitkom Ellenje tette meg ugyanezt az Oprah által játszott pszichológusnak. 2014-ben Ellen saját lifestyle márka elindítását jelentette be, az ED by Ellen DeGeneres online boltjában ruházati, és otthoni dekorációs termékek széles választéka érhető el.
Victoria Beckham a Spice Girls Posh Spice-ából nőtte ki magát népszerű divattervezővé, amiben nyilván szerepe volt annak is, hogy férje népszerű focista, házasságuk által pedig egymást megerősítve váltak egyfelől együtt, másfelől külön-külön is erős branddé. Mrs. Bechkam 2006-ban indította el saját farmermárkáját, de nem kellett sokat várni a napszemüvegekre, és egyéb ruházati cikkekre sem. A márka a mai napig él és virul, rendszeresen jellennek meg az újabb és újabb kollekciók.
Cindy Crawford szakmai szempontból majdnem onnan indult, ahova Victoria Beckham érkezett: az idén 50 éves (immár) ex-modell 30 éve érkezett New Yorkba, ahol hihetetlen gyorsasággal futott be: karrierje első 3 évében 200 magazinban szerepelt, generációja egyik legnépszerűbb modellje volt. Rengeteg márka arca, egy óramárka nagykövete lett, de hamar rájött arra is, hogy célszerű több lábon állni: először csak saját fürdőruhás naptárat adott ki, majd ezt követte egy alakformáló edzéssorozat videója is. Más modellekkel közös éttermet nyitott, majd 2005-ben indította el saját bútormárkáját, 2012-ben pedig a kozmetikumok piacára is belépett saját termékcsaládjával.
Shonda Rhimes nevét talán kevesebben ismerik Magyarországon, de A Grace klinika, a Botrány, vagy a Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot című sorozatai töretlen népszerűségnek örvendenek, az ABC csatorna teljes csütörtök estéjét kitöltik, és itthon is rengeteg néző követi a történeteket. Íróként és producerként terelgeti népszerű karakterjei útját, és bár egy spin-offtól már elbúcsúzott (Doktor Addison), az alapsorozat, a Grace klinika idén ősszel lép a 13. évadba, amivel jó eséllyel pályázik a minden idők egyik legsikeresebb kórházi szériájának címére.
Női márkák itthon
Nem kell sokat keresgélnünk, hogy itthon is megtaláljuk azokat a sikeres nőket, akik márkát építettek a nevükből: Stahl Judit, D. Tóth Kriszta, Feller Adrienne, Hosszú Katinka, vagy épp Béres Alexandra mind jó példák arra, hogyan is válhat egy név többé, mint az azt viselő személy.
öt sikeres nőktől származó idézet a sikerről
Tari Annamária: Amikor (valóban) sikeres embereket látunk, az ő személyiségjellemzőik között általában ott szerepel, hogy nem rettegnek a hibáiktól, inkább keresik azokat, a kudarcokat pedig arra használják, hogy tanuljanak belőle. Nem haragszanak magukra olyan esetekben, amikor látszik, hogy a kudarc rajtuk kívülálló okok miatt jött létre.
Psota Irén: Mindenki csak a saját törvényei szerint érvényesülhet. A mások eredménye: nem az enyém. Ahhoz nincs közöm.
Elizabeth Taylor: A siker nagyon jó dezodor. Minden korábbi rossz szagot elfeledtet.
Oprah Winfrey: Mindig két lábbal a földön álltam. Csak egyre jobb cipőkben.
Marilyn Monroe: Ha én sztár vagyok, akkor engem az emberek tettek azzá.
Stahl Judit életében a gasztronómia korábban is fontos szerepet játszott, hiszen saját készítésű tortáiknak köszönhetően ismerkedtek meg férjével, akivel sokáig csak hobbiból hódoltak a gasztroszenvedélyüknek. Az országos ismertséget a Tv2 Tények című műsora hozta el számára, majd a hírnév és a sütés iránti szeretet is házasságot kötött, és a képernyőre is az új szerepben tért vissza a Stahl konyhája című műsorával. Ezt követte egy magazin, amiben már nem csak a gasztronómiáról, hanem szépségápolásról, utazásról is jelennek meg cikkek.
D. Tóth Kriszta újságíróként kezdte pályáját, és bár országos ismertséget neki is a képernyő hozott, saját terepét a regényírásban és az online újságírásban találta meg. Bár online magazinja WMN.hu néven fut, de az erős márka itt is a név, mindenki tudja, hogy ki DTK, aki nélkül nem jöhetett volna létre az oldal, melynek fókuszában a nő áll. Legyen szó anyaságról és gyereknevelésről, főzésről, sportról, vagy éppen technikáról, rengeteg szerző dolgozik azon nap mint nap, hogy érdekes cikkek sorozatával adjanak át hasznos információkat, vagy épp indítsanak el konstruktív vitákat. Idén ő a nyolcadik legbefolyásosabb magyar nő a Forbes szerint.
Feller Adrienne szépségterapeutának, majd aromaterapeutának tanult, tanulmányait Svédországban kezdte, majd Franciaországban folytatta. Az út közel sem volt egyszerű, mivel itthon még senki nem foglalkozott a témával mélyebben. Kitartás, odaadás és megállíthatatlan szenvedély vezette oda, hogy létrehozza a Panarom és az Adrienne Feller márkákat, melyek fókuszában a minőség és a lélekközeliség áll. Szinte szükségszerűen hívta életre az aromaterapeuta és szépségterapeuta intézetét, melyeket - magas színvonala miatt - mind a hazai, mind pedig a nemzetközi szakmai körök példaértékűnek tartanak.
Hosszú Katinka a riói olimpia egyik favoritja minden számban, amiben indulni fog, sporteredményei magukért beszélnek. Emellett Iron Lady néven sikeres brandet épít, amivel ő a kakukktojás a cikkben, hiszen esetében nem a saját neve lett márkanév, de ez semmivel sem csökkenti a márka értékét: könyvet jelentetett meg, és sikeres sport és táplálékkiegészítő márkákkal működik együtt. A sportoló kollekciója ráadásul nem csak itthon, de Spanyol-, Francia-, Német- és Olaszországban is kapható. A külföldi értékesítésről nincsenek információink, de az itthoni boltokból hihetetlen gyorsasággal fogyott el az úszódressz, a sapka és a póló is. Katinka szintén férjével együttműködve építette fel a brandet, ahol ő felelt a sportteljesítményért, Shane pedig az üzleti szemléletért - amellett, hogy egyben edzője is feleségének.
Béres Alexandra szintén a sportolóként indult: fitness versenyzőként ért el komoly sikereket, majd úgy döntött, megosztja a tapasztalatait a fogyni vágyókkal, és otthoni gyakorlatsorokat tartalmazó videóanyagok sorozatával állt elő. Ezt követte a Súlykontroll program című könyve, amiben már nem (csak) a fogyás van fókuszban, hanem az is, hogyan lehet hosszútávon megtartani az elért súlyt, folyamatosan figyelve az egészséges életmódra. Szakácskönyve is megjelent, majd heti menüsor alapján házhoz rendelhető, a program elvei szerint készülő ételkínálattal is előállt, amely a mai napig elérhető.
De mi kell a sikerhez?
Ha közös pontot keresünk listánk szereplőiben, legelőször az juthat eszünkbe, hogy mindegyikük megtalálta azt a dolgot, amiben őszintén, elhivatottan tud tevékenykedni. Nem munkájuk, hanem hivatásuk van: azzal foglalkozhatnak a mindennapokban, amit maguk építettek fel, és amiben igazán hisznek. Különleges, “magyar összetevőt” keresni a hazai női brandek sikereikben lehet ugyan, de találni biztosan nehéz lesz, ami fontos különbség, hogy nekik egy sokkal kisebb, bizonyos szempontból zártabb közegben kellett felépíteniük magukat.
Éppen ezért a hitelesség a hazai női brandek esetében kulcsfontosságú, hiszen kis ország vagyunk, és a márkák névadói velünk élnek. Bár a legtöbbször újságokban, tévés műsorokban találkozunk velük, kicsit mégis olyan, mintha egy-egy szomszédunkról lenne szó, nincs meg az a távolság köztünk és köztük, mint Oprah Winfrey, vagy épp Victoria Backhem esetén. Nem távoli, elérhetetlen személyek, hanem olyanok, akikkel bármikor összefuthatunk egy bevásárlás során, vagy a moziban, így éppen ezért ezek a márkák működni sem tudnának, ha a névadóik nem képviselnék őket és önmagukat a lehető legőszintébben.
Az üzleti siker öt összetevője:
- Légy tudatos! A sikeres személyes márkák mindig stratégia mentén építik magukat és a brandet.
- Legyél más! Minden márka számára alapvető fontoságú, hogy megkülönböztethető legyen a konkurenciától.
- Maradj releváns! A sikeres márkának alkalmazkodnia kell a változó üzleti környezethez és trendekhez.
- Legyen jó a márkára nézni! Az „első találkozás” élménye perdöntő, ezért fontos a brand vizuális megjelenése.
- Ne becsüld le a szavak erejét! A szlogen, nyilatkozat, vagy honlapszöveg is épít. Vagy rombol.
A cikket a Brand & Content készítette a Adrienne Feller megbízásából, nem a Velvet szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.