Három autóval három különböző úton utaztunk Budapestről Tótvázsonyhoz, mindhárom autó pénteken délután indult a Flórián téri szerkesztőségből. Kiderült, teljesen mindegy, hogy autópályán vagy Veszprém felől közelítjük meg a Balatont, így is, úgy is két és fél óra alatt tettük meg az utat. A legnagyobb kerülő a régi hetes út.

1. A régi hetesen Lepsényig, utána a 710-esen, aztán a 71-esen közel 3 óra az út

"Hat perc híján három óra alatt értünk Tótvázsonyba, eredetileg azt terveztük, hogy Lepsénytől megyünk át a 71-es útra, de egy körforgalomban rossz helyen kanyarodtunk el. Végül átutaztunk Balatonfőkajáron, majd a 710-esen, és a 71-es úton Füreden át mentünk Tótvázsonyba. Összesen egyszer álltunk meg barackot venni" – a harmadik autó pénteken délben indult a Flórián térről. Az útvonal, amit rózsaszínnel jelöltünk az alábbi térképen egészen príma lenne, ha nem kellene eljutni a 7-esen nagyjából Martonvásárig. Addig ugyanis körülbelül úgy lehet közlekedni ezen az úton, mint szinte bárhol Budapesten belül, amikor nincs túl nagy forgalom. Nagyon zavaró, mintha egy végtelenül nagy, egybefolyó városban haladna az ember.

Az autópályát kerülő közlekedés nagy előnye, hogy az embernek rengeteg lehetősége nyílik olcsón zöldséget-gyümölcsöt vásárolni az útszéli árusoknál. Mi egy barackosnál álltunk meg: kőkemény, de csodálatosan édes barackokat kínált 450 Ft-ért. Természetesen konkrét adatok nélkül mit sem ért volna a túra, ezért lelkiismeretesen számláltuk az árusokat a Budapest vége táblától Balatonfüredig. Összesen 18 egység mellett mentünk el a teljes út alatt, ez azt jelenti, hogy kb. 9 kilométerenként van egy alkalmi zöldséges. A legnépszerűbb húzótermék a dinnye, a 18-ból 14 árus reklámozta magát dinnyével. A második leggyakoribb kiírás a "burgi" volt, ami alatt ugyebár krumplit kell érteni, "burgi" felirattal hatszor találkoztunk (volt, amelyik árus kettő vagy három terméktípust is kínált). A harmadik leggyakoribb pedig a fent már említett barack volt, de mindössze három alkalmi barackárust vettünk észre.

2. M1-esről Etyeken át Tótvázsonyig két óra húsz perc

"2 óra 20 perces időt futottunk, több megállással, de egy kivétellel mindig állt az óra. Az útvonal kissé bonyolultabb: az M1-es autópályán mentünk az M0-s csomópontig, onnan lementünk az 1-es főútra, azon haladtunk Biatorbágyig. Biát átszelve rámentünk az Etyeken át Alcsútdobozra tartó útra, majd onnan a 811-es főúton hajtottunk Székesfehérvárig. Fehérvártól Veszprémig a 8-ason mentünk, onnan a Veszprém-Tapolca úton Tótvázsonyig" – írta kollégánk, aki negyedmagával indult el autóval pénteken délután 2-kor (a térképen zöld színnel jelöltük az utat).

3. M7-esen és a 71-es úton Balatonfüred felé 2 óra 21 perc az út

"Mi az M7-esen mentünk, megálltunk a mekinél és felvettük Zolit, de leállítottuk a stoppert. Aztán ugye a 71-es úton mentünk Balatonfüred felé, itt megint megálltunk, de itt is állt a stopper. Majd Balatonfüredről már percek alatt Tótvázsonyba értünk" – írta egy másik kollégánk, aki szintén negyedmagával indult pénteken délután 14 óra előtt pár perccel. Az alábbi térképen narancssárgával látható ez az út.


Budapest - Tótvázsony verseny nagyobb térképen való megjelenítése

A leggyorsabb utat hazafelé találtuk meg végül, Tótvázsonyból Füredre, onnan a Tihanyi révvel Szántódig mentünk, Szántódról Siófokra autóval, majd onnan az autópályán Budapestre – ezt kevesebb mint két óra alatt megtettük vasárnap délután egy körül. Ahhoz, hogy ez kijöjjön két órára, kell egy kis mázli: ne legyen sor a kompnál, valamint pont jöjjön. Ráadásul lehet, hogy csak az északiról a déli partra gyorsabb erre menni. Amikor átértünk a déli partra, Szántódnál elég hosszú kocsisor állt a komp irányába. Mindenesetre a négy főre egy autóval nagyjából 3500 forintba kerülő kompon rengeteg kilométert lehet spórolni, különösen ha valaki az északi part távolabbi részei felé halad. Viszont nagyjából 100 km-re elegendő benzinbe kerül az átkelés négy főre egy autóval (3710 Ft), úgyhogy csak azoknak éri meg, akiknek az idő a fontos, nem a költségek.

Egyetlen kollégánk választotta a vonatot hazafelé, ő szombat délben indult Balatonfüredről Budapestre. A 11 órás gyorsvonat tíz perces késéssel indult, végül a menetrendnek megfelelően két óra negyven perc alatt ért Budapestre. Légkondicionáló nélkül (34 fok), de üres kocsiban utazott szombat délben.