Vége a 45. Kékszalag vitorlásversenynek, amely a Balaton legnagyobb versenyének számít. A tó ilyenkor tele van vitorlásokkal, a szállodák megtelnek fehér, hosszú újjú trikókban rohangáló emberekkel, a hajók meg persze gyönyörűek. A verseny egy kívülálló számára kevéssé izgalmas, bár a rajt és a kifutó 600 vitorlás látványa tényleg fantasztikus. Idén, mint már annyiszor, a vitorlássport Schumacherje, Litkey Farkas és csapata nyert Evopro Lisa nevű hajójukkal.
Akinek fogalma sincs arról, mi is az a vitorlázás, hol a grossfall és hol a svert, az annyit lát a versenyből, hogy barnára sült emberek, fehér hosszú trikóban rohangásznak drága hajókon, amiket szponzorfeliratokkal tapétáztak ki. De mit lehet tudni a hajókról?
Litkeyék hajója, az idén elsőként célba érő Evopro Lisa Olaszországban épült, 1997-ben. A Patucelli mester által tervezett hajó a Garda-tavon készült, 12 méter hosszú, és át is építették. Speciális vitorlákat kapott, melyekkel gyorsabban tudott haladni, és ezzel meg is nyerte az utolsó órákig igen szoros versenyt. Ráadásul a második helyen végzett hajó, a Raffica alapvetően gyorsabb nála. A Lisán Litkeyn kívül 17 fős legénység versenyzett.
A Raffica második helyen ért célba az idei Kékszalagon, és ez is Patucelli műhelyéből került ki, még 1992-ben. A hajó alapvetően trapézos, és Király Zsolt, valamint csapata 9. alkalommal végzett a második helyen. A 12,7 méteres hajó 54 km/h sebességre képes. Merülése itthon 2 méter, külföldön ez 3,7 is lehet. 12-14 fős legénység segíti a kapitány munkáját.
Az Obzidián-Principessa volt a verseny másik nagy esélyese, meglepő módon ez a Libera is ugyanabból a műhelyből került ki, mint a Lisa, csak 3 évvel később.
Személyes kedvecünk a negyedik helyre befutó Avatar volt,amely egy performance cruiser. Szénszálas hajótest és árbóc, mellyel tavaly indult el először Soponyai Géza és csapata.
Ötödikként egy 70-es cirkáló, az Anna ért be a célba, ami egy klasszikus hajó, hasonlít a nemrég felújított Lillafüredre.
A hajók pontos árairól nincsenek információk, de neve elhallgatását kérő vitorlás forrásunk is megerősítette, hogy vitorlázni iszonyú sokba kerül, mármint ha az ember komolyan veszi, és versenyezni kezd. "Ezek egyedi tervezésű és építésű hajók, nehéz belőni az árukat. De egy győzelemesélyes hajó teljes költségvetése 80-100 millió forint, aminek kb fele a technika" – fogalmazott.
Általában két csapat (A és B) edz kora tavasztól kezdve, a versenyzőknek hetente legalább 3 napot kell hajózniuk. Már az utolsó verseny után elkezdődik a jövő évi felkészülés, fizikai erőnléti, funkcionális mozgásjavító és hasonló edzésekkel. Természetesen dietetikus, sportorvos és pszichológus is segíti a csapatot, de a szellemi felkészülés is fontos. Vagyis a győzelemesélyes rohanógépek kb 20 versenyzőt és 20 parti személyzetet alkalmaznak, nagyjából félállásnak megfelelő elfoglaltsággal.
A Kékszalag
- 45. alkalommal indultak el a hajók Balatonfüredről, csütörtök reggel 9-kor
- A verseny célja a Balaton megkerülése
- A táv 145 km
- Az útvonal: Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred
- A leggyorsabb hajó idén az Evopro Lisa volt
- Idén 525 hajó nevezett
- Szombat reggel 9-ig lehet érvényesen célba érni
- Idén volt az utolsó verseny, amikor kizárólag egytestű hajók versenyezhetnek
- Az eddigi csúcstartó az egytestűek közt a Nemere II, mely még 1955-ben 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt 6 perccel megdöntötte a Fifty-Fifty 2012-ben, de az egy katamarán, így sokan még mindig a Nemerét tekintik a csúcstartónak.
- Több hajóosztály is van, és mindegyikből kikerül egy nyertes, de emellett abszolút nyertest is hirdetnek