Balatonfüredről Kelenföldre próbáltam eljutni június 9-én, pünkösd hétfőn – biciklivel. Reggel mentem, délután jöttem, de az utóbbi nem volt egyszerű. Míg odafelé a Kelenföldről menetrend szerint 7.42-kor induló szerelvényen volt rendes kerékpárszállító vagon, és kényelmesen lehetett sok biciklit szállítani, addig a visszaút maga volt a pokol.

Azt az ember régóta nem várja el a Magyar Államvasutaktól, hogy minden kocsi legyen klimatizálva (érthető, ez többmilliárdos fejlesztés, kell rá idő és pénz és akarat), így a dögmeleg kalkulálható volt. Az is logikus, hogy egy forró hosszú hétvégén sokan mennek le a Balatonra, és onnan egy rohamba indul mindenki a fővárosba az utolsó nap délutánján, ezúttal hétfőn. Mindezzel nem is lett volna gond, sűrű a vonatközlekedés, azonban valamiért nem számoltak azzal, hogy a Füredről 17:10-kor továbbinduló szerelvényhez megfelelő kapacitású kerékpárszállító vagont kapcsoljanak.

Mindössze egy olyan kocsi volt, aminek egy kis része alkalmas volt kerékpár, babakocsi vagy kerekesszék szállítására, gyors tippünk szerint mintegy 12 kerékpár férhet el itt kényelmesen, de már egy kissé zsúfoltan. A gyakorlatban Füreden  már betelt a tároló fele, és a következő megállóknál újabbak csatlakoztak, teljessé téve a káoszt. Mivel egy kerékpáros vagon egy csapásra megoldotta volna a kényelmetlen utat, és a vonatról kényszerből lemaradó sok kerékpáros gondjait (volt ilyen szép számmal), megkérdeztük a MÁV-ot, mi alapján és ki osztja ki a szerelvényekhez a speciális vagonokat, illetve egyáltalán hány ilyen van a flottában.

MÁV: A nyári menetrend majd segít

„A MÁV-START Zrt. a hosszú hétvégére és a várható nagyobb utasforgalomra készülve ünnepi menetrend alapján közlekedtette a vonatokat, és valamennyi rendelkezésére álló üzemképes járművét használta" – közölte a társaság. Hozzátették, amennyire a peronhossz megengedte, meghosszabbították a vonatokat.

A MÁV közölte, hiába volt az Elvira.hu menetrendi keresőben kerékpárjel a Tapolcáról induló vonat mellett, bizony el kell olvasni az apróbetűs részt is. „A kerékpárok szállítását az Elvira menetrendi kereső bicikli ikonnal jelzi, külön kiemelve azt is, ha a vonatban kerékpárszállító kocsi közlekedik (megjelölve a várható férőhelyek számát), és azt is jelezi a rendszer, ha a vonaton a kijelölt helyen szállítható csak a kerékpár, ami korlátozott férőhelyet jelent" – áll a MÁV válaszában.

A cégnek amúgy 50 kerékpárszállító vagonja van, ezek közül 21 nagy befogadó képességű (40 helyes), 21 pedig közepes mennyiségű bringát tud szállítani. A társaság utasforgalmi adatok alapján számolja ki, melyik szerelvényhez csatoljon ilyen kocsit. „A rendelkezésre álló eszközpark legnagyobb része a Balaton körül teljesít szolgálatot, ezen kívül Sopron irányába, és a nagyobb csoportok számára előre megrendelt útvonalakon is közlekednek a nagy és közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsik" – fogalmaznak, hozzátéve, hogy valamennyi vonathoz sajnos nem tudnak ilyen vagont mellékelni.

Egyébként a MÁV e téren is folyamatosan bővít, ráadásul 21-től lép életbe a nyári menetrend, így még több kerékpárvagon kerül a Balatonhoz. A tanulság: a legapróbb részleteket is meg kell nézni az Elvirán, és szurkolni kell a MÁV-nak új kocsikért.