Idén is kijutott a Balatonnak a rosszból, például olyan viharokat élt át, amilyeneket régóta nem láttunk. Az azért nem mindennapi, hogy homokzsákokkal kell védeni a tóparti településeket a tó cunamijától. Utánanéztünk, milyen nagyobb csapások, viharok, balesetek és egyéb katasztrófák rontották eddig az üdülővilág hírnevét.

Nemcsak mostanában vannak viharok a Balatonon, egy 1931-es szörnyű vihar öt hidroplánt zúzott szét: a szél ereje 90-100 km/óra között volt, ez okozta a repülők tragédiáját. 1934-ben egy ember életét vesztette a hirtelen jött viharban, ekkor vezették be a viharjelzést is a Balatonon, hogy megelőzzék a további baleseteket. Yvette volt az utóbbi évek legdurvább ciklonja, 110 km/órás szél és rekord vízállás alakult ki a tavon, a májusi vihar végeredménye a déli part egy részének víz alá kerülése lett.

A legnagyobb földrengés 1985-ben volt a környéken, a Richter-skála szerinti 4,5-ös erejűt mértek Berhidán. A rengés elsősorban Berhidán és Peremartonban okozott épületkárokat, de a Balaton környékén is sérültek épületek. A földrengés utáni félévben közel 200 utórengést észleltek még szeizmográfokkal. A földmozgásban nem sérült meg senki.

Balesetek

2003. május 8-án történt az egyik legnagyobb vonattragédia a Balatonon, ami 33 életet követelt. A vonat Nagykanizsa felé tartott és Siófok és Szabadisóstó között egy német turistákkal teli buszt gázolt el, mert a fénysorompó tilos jelzése ellenére felhajtott a busz a sínekre. A busz kettétört, 50 méterre találták meg az első részét, a hátsót pedig a vonat még 300 méteren keresztül tolta maga előtt. 1910 környékén Balog Tibor mozdonyvezető mentette meg 180 utas életét, amikor hősiesen lelassította a vonatot, így azt nem sodorta el a kenesei löszfalomlás.

A legnagyobb hajóbaleset a Pajtás nevű gőzhajóé volt. 1954. május 30-án, gyermeknap alkalmával Siófokról indult Tihanyba Balatonfüred érintésével, amikor felborult. A tragédia 23 életet követelt. A történtek máig tisztázatlanok, hivatalos verziók alapján az utasok hirtelen egy oldalra tömörülése kibillentette a hajót az egyensúlyából, és ezért dőlt oldalra. A jelenlévők emlékezetében viszont nem így él a történet. Az Origónak elmesélte egy túlélő, hogy mi is történt azon a napon. Szó sem volt hirtelen helyváltoztatásról, annyi utas volt a fedélzeten, hogy mozdulni sem tudtak. A hajó már mikor közeledett a vízen, láthatóan imbolygott. Egy percig sem tűnt biztonságosnak. A tragédiában iskolás gyerekek is életüket vesztették, és még fájóbb, hogy az igazi okokról, vagy akár az áldozatok valós számáról sokáig nem volt szabad beszélni.