Read Montague, a houstoni Baylor College of Medicine neurológusa, aki az emberi döntésképességről, valamint az embert érő külső hatások, köztük a reklámok befolyásáról végzett kiemelkedő kutatásokat, a Nature Neuroscience című szakfolyóiratban közzétett tanulmányban azt fejtegeti, hogy a dohányzás is negatív módon hat az emberi döntésképességre, különösen ha pénzről van szó.

Kísérletében dohányosokat és nemdohányzókat kért fel egy beruházási játékra. Kétféle alternatívát kínáltak nekik a játékban és a végén megmondták neki, hogy mennyit kerestek választásukkal és azt is, hogy mennyit kerestek volna, ha a másik megoldást választják. Amikor a játékot többször megismételték, kiderült, hogy a nemdohányzók az újabb választásokba beépítették az előző játék tapasztalatait, ugyanakkor a dohányosok ugyanúgy választottak, mint előzőleg, nem vették figyelembe az egyes játékok utáni javaslatokat.

A neurológusok a játék alatt mágneses rezonanciával vizsgálták az önkéntesek agyát. Ebből az derült ki, hogy a dohányosok is pontosan tudták, hogy döntésük milyen következményekkel jár, csak éppen agyuk nem tudta hasznosítani a két játék között kapott információt - mintha döntésképességükre rátelepedett volna a füst...