A Naomi Campbell, Katoucha, Iman vagy Alek Wek nevével fémjelzett színes bőrű topmodell-generáció után szinte eltűntek a divatparádékról a fekete manökenek: ismét a szőke, kékszemű lányoké a kifutó. Mario Lefranc divattervező, a Lefranc-Ferrant cég részéről már egyenesen "unja az orosz szépségeket, a kékszemű szőkeségek özönét", és arról panaszkodik, hogy manapság "igazán keresni kell a fekete bőrűeket, az ügynökségek nem küldenek".

Lydia Kamitsis divattörténész szerint ennek két magyarázata van: egyrészt az, hogy ma már nem az alkotás a döntő, hanem a termék, és ezzel a manöken személyiségének elhalványulása és a termék logikájának érvényesülése jár együtt.

Az egyhangúság másik magyarázatát a nemzetközi színtér átrendeződése adja a szakértő szerint. "A divatpiacon az olyan feljövő országok, mint Kína és Oroszország, vagy az arab országok társadalmai nem elsősorban sokféleségükről vagy a kulturális keveredés befogadásáról nevezetesek. Ezeknek a klienseknek a megnyeréséhez a fehér manöken a mindent megnyitó kulcs" - mondta Lydia Kamitsis. Véleményét megerősíti Renée Dujac-Cassou, a Crystal manöken-ügynökség igazgatónője is: "A fő az eladás, és a férfiak mindig a kékszemű szőkéről álmodnak, ez ilyen egyszerű. A szép afrikai nőről senki sem álmodik manapság, de a tibeti vagy kínai hercegnőről sem, ezért a nem fehér manökenek aránya a divatbemutatók pódiumain továbbra is rendkívül kicsi marad" - hangzik az igazgatónő verdiktje.