Hát, én már semmin sem lepődöm meg. Itt Budapesten szinte semmi sem működik normálisan. Mintha átok sújtana minket, magyarokat. El kellene gondolkodni azon, mit csináltak másképp az elődök. A kiegyezéstől az I. világháború kitöréséig lényegében egy világváros épült a Duna két oldalán, néhány évtized alatt csodát műveltek. Visszatérve a kérdéséhez nekem az az érzésem, hogy az az elmérgesedett politikai légkör, ami az egész országban károkat okoz, itt Budapesten egészen biztosan közrejátszik abban, hogy egyetlen beruházás sem jön létre normálisan. Annak idején Rákosiék eldöntötték, hogy lesz metró, a bányászok nekiálltak, aztán amikor kiderült, hogy nincs rá pénz, abbahagyták. Nekem úgy tűnik, hogy Rákosiék racionálisabban gondolkodtak, mint a mostani Fővárosi Közgyűlés. Nekiálltak, abbahagyták. Ami viszont a négyes metró körül van, az már tényleg nevetséges. Több mint tíz éve tart a huzavona, mindenki mondja a magáét, és telik az idő. Emlékeim szerint annak idején az oroszok felvetették, hogy a szovjet államadósság fejében megépítenék a metrót. Van, amiben az oroszok nagyon jók, például a ballisztikus rakéták építésében, meg a metróépítésben. Rakétára momentán nincs szükségünk, de alagútra igen.
Mit szól Demján húzásához?
Itt két dologról van szó: az egyik az, hogy december tizenkilencedikén, azaz szerdán kellett volna megkötni azt a megállapodást, ami rögzítette volna, hogy mi a dolga és a felelőssége a fővárosnak, a VI. kerületnek, az államot képviselő Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak és a Demján féle Pólus Holdingnak. Ha szerdán meg tudtak volna egyezni, akkor másnap, azaz csütörtökön a Fővárosi Közgyűlés szavazhatott volna a beruházásról. Mi történt? Demjánék az utolsó utáni pillanatban visszaléptek.
Mint mondtam, itt két magyarázat lehetséges, az első az, hogy a Pólus Holding eredetileg nyolcmilliárd forintos fejlesztésre vállalkozott, és ebbe kellett volna beleférnie például a Podmaniczky utca kiszélesítésének, meg annak az alagútnak a megépítésének, amelyik kiváltotta volna a lebontandó Ferdinánd hidat. Az újságok szerint ezek a fejlesztések legalább húszmilliárdba kerülnek. Ha ez így van, akkor teljesen logikus, hogy Demján kilépett. Csak azt nem értem, hogy ez miért éppen szerdán jutott az eszébe. És itt jön a második lehetséges magyarázat. A Demján Sándor nevével fémjelzett TriGránit-csoport nagyon ügyesen használja ki a napi politikából adódó lehetőségeket. Gondoljunk csak a Duna-parti fejlesztésekre, mondjuk a Művészetek Palotájára. Tényleg a vicc kategóriája, ahogy az a terület kinéz. Mintha valaki egymás mellé hányta volna az épületeket, annyira idétlen egymás mellett a Nemzeti Színház torz, groteszk, aránytalan förmedvénye és a Művészetek Palotája, a maga letisztult megjelenésével. Mindehhez még ott van a ráckevei hév, szóval egy merő katasztrófa az egész.
Könnyen lehet, hogy Demján megint megérzett valamit és ezzel a húzásával be akar akasztani a Gyurcsány-kormánynak, amely továbbra sem tett le arról, hogy létrejöjjön a Nyugati mögött a kormányzati negyed. Az meg már a kormányt jellemzi, hogy egy viszonylag egyszerű beruházást sem képes menedzselni. Hogy mi van a Fővám téri metróállomással azt hétköznapi halandó nem nagyon látja át, mert azt gondolom, hogy ott műszaki problémák lehetnek. Mindenesetre a főpolgármester huszárosan megmagyarázta, hogy miért nincs probléma. A történetet lezárta azzal, hogy „békében szeretne elválni a főváros a Hídépítőtől”. A Hídépítő egyébként az a cég, amelyik a vállalt határidőnél egy évvel később tudta volna csak átadni az állomást, és emiatt meghiúsulna a négyes metró 2010-re tervezett átadása. Demszky tehát békében szeretne elválni, ez ilyen egyszerű. Csak úgy megjegyzem befejezésül, hogy emlékeim szerint az 1-es villamos teljes vonalát a Duna-parton annak idején alig egy év alatt építették meg. Ha ma kellene az 1-es villamos vonalát megépíteni, akkor mindent beszámítva, tehát Demszkyt, Tarlóst, a környezetvédőket, az érintett kerületeket, a Magyar Gárdát és Fábry Sándort, akkor ez az építkezés szerintem ebben a században be se fejeződne. Hát, ennyi.