Meghibásodtak a múlt hónapban Madridban lezuhant repülőgép fékszárnyai, megakadályozva a gép levegőbe emelkedését, az erre figyelmeztető riasztóberendezés pedig nem működött - áll az ügyben eljáró vizsgálóbizottság előzetes jelentésében. A bizottság nem állította, hogy ez vezetett a Spanair légitársaság MD-82-es típusú gépének 154 emberéletet követelő katasztrófájához.
A szárnyak végén található fékszárnyak nem nyíltak ki oly módon, ahogyan az felszálláskor szokás a tolóerő fokozása érdekében. A pilóták erről nem is tudhattak, mert nem működött a pilótafülkében lévő riasztóberendezés, amely ilyen esetekben elvileg hangjelzéssel figyelmezteti őket a veszélyre. A fekete doboz adatai szerint az MD-82-es már 12 méterre a levegőbe emelkedett, amikor megszólalt a pilótákat leállásra felszólító gépi hang, mielőtt a gép farka nekiütődött a felszállópályának, írja az MTI.
A sajtóbeszámolók kitértek arra is, hogy a McDonnell Douglas repülőgépgyár egy MD-82-es gép 1987-es detroiti katasztrófája után azt ajánlotta az ilyen típust üzemeltető légitársaságoknak, hogy minden felszállás előtt ellenőrizzék a riasztóberendezést. A Spanair ezt viszont csak a napi első felszállás előtt, illetve akkor írta elő, ha a járat célállomása előtt megáll valamely repülőtéren, és ott pilótákat váltanak.
A madridi repülőtéren szerencsétlenül járt gép Barcelonából indult, és a spanyol fővárosban beiktatott megállót követően a Kanári-szigeteken fekvő Las Palmasba indult tovább; mivel a pilótákat nem cserélték le, az ellenőrzést Madridban nem ismételték meg. A pilóták a felszállásra készülődve mindazonáltal kisebb problémát jeleztek az irányítótoronynak, ezért az MD-82-est bevontatták egy hangárba. A szerelők egy mérőműszer túlhevülését állapították meg, és eltávolítottak egy biztosítékot. Miután a hőmérséklet visszasüllyedt a normális szintre, a gépet visszavontatták a kifutópályára. Az említett mérőműszer és a riasztóberendezés ugyanazzal az elektromos jelfogóval áll összeköttetésben.