Az utóbbi négy évtized legjobb éve volt közlekedésbiztonsági szempontból 2010 - ezt Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője mondta pénteki, budapesti sajtótájékoztatóján. Óberling József pénteken a 2010-es baleseti adatokról számolt be, ezek alapján kimondható, hogy minden sérüléssel járó közlekedési baleseti statisztika javuló tendenciát mutat. Utoljára 1961-ben voltak olyan kedvezőek a közlekedésbiztonsági adatok, mint 2010-ben voltak. Az előzetes baleseti statisztikai adatok alapján 2010-ben több mint 16 ezer olyan baleset történt, amelyben emberek is megsérültek. Ez 9 százalékkal kevesebb, mint 2009-ben. Legnagyobb mértékben a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent, 14,2 százalékkal, 752-ről 645-re. A súlyos sérüléssel járók 11,9, a könnyű sérülést eredményező balesetek száma 7,32 százalékkal csökkent. Közúti balesetben 734 ember halt meg, 88-cal kevesebb, mint 2009-ben. Súlyos sérült 5641 volt, 803-mal kevesebb, mint egy éve, a könnyű sérültek száma pedig 1650-nel csökkent. 2010-ben 21 százalékkal kevesebben, 1795-en okoztak ittasan balesetet, mint egy évvel korábban. Ennek megfelelően csökkent az ittasan okozott balesetek száma is. Ezek aránya az összes közlekedési baleseten belül 11 százalék volt. A baleseteket leginkább gyorshajtás - 27 százalék -, az elsőbbség meg nem adása - 25 százalék - és a kanyarodás szabályainak meg nem tartása - 15 százalék - okozta. A motorosok 4, a segédmotorosok 5 százalékát okozták a baleseteknek. A forgalomban betöltött arányukhoz képest magas - 11 százalékos - a kerékpárral balesetet okozók aránya. Gyalogosok a közúti balesetek 6 százalékát idézték elő. A hatályos magyar közlekedéspolitikai program célkitűzéseit a halálos áldozatok számának csökkentésében sikerült túlteljesíteni. A további javulás érdekben azonban több területen be kell avatkoznia a rendőrségnek. Ezért 2011-ben jobban ellenőrzik majd a gyorshajtókat. 200 új traffipaxot szerez be a rendőrség, ezzel megduplázza az általuk használt sebességmérők számát is. A cél, hogy a teljes gyorsforgalmi úthálózaton és a településekre bevezető utakon is legyenek sebességmérő készülékek. A traffipaxok megduplázásával Óberling József szerint a gyorshajtók lebukásának veszélye is megkétszereződik, ami jobb visszatartó erő, mint a megemelt bírság. Idén több kerékpárosokat érintő ellenőrzés is lesz. Óberling József kiemelte, sokakban él az a tévhit, hogy kerékpárral ittasan is lehet közlekedni. Ez nem igaz és a rendőrség ezt szondáztatással ellenőrizni fogja, mert a kerékpárosok által okozott balesetek negyedénél kimutatható, hogy a biciklis ittas volt. Ezen felül ellenőrzik majd a kerékpárok kötelező tartozékainak meglétét is. Fontos változás január 1-je óta a kamionok előzési tilalma. Ezt csak január végétől büntetik majd, mert a jogszabály elfogadása és hatályba lépése között nagyon kevés idő telt el. Január utolsó hetében azonban már számíthatnak büntetésre azok a 7,5 tonna feletti járművet vezető kamionosok, akik a csak két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton reggel 6 és este 22 óra között előznek, illetve nem tartják a legalább 70 méteres követési távolságot. A rendőrség a változásról szórólapokat készített, amelyeket a határokon és a közúti ellenőrzésekkor a teherautósoknak osztanak ki.
Blogok