Nemrég egy jó kis portrét közölt a Hollywood Reporter Kris Jennerről, a Kardashian-klán fejéről, akiben az az érdekes, hogy néhány év alatt annyira ismertté tudta tenni a saját családját, hogy 2010-ben 65 millió dollár bevételük volt a reklámszerepléseikből. Kardashianék zseniálisan csinálják, azért is 25000 dollárt (kb. 5 millió forint) kérnek, ha valamilyen márkanevet elejtenek Twitteren egy rövid bejegyzésükben.

A twitteres, facebookos reklámozási megoldás nálunk is viszonylag elterjedt. Ha fiatal magyar előadók Twitter-oldalait olvasgatjuk láthatjuk, hogy rendszeresen mennek egy kiemelt fodrászhoz, fitnesszszalonba, mostanában autósiskolába.

Istenes Bence, korábban Viva Ben például a Speed Fitnessbe jár, mert az elmúlt egy évben magára szedett jó néhány kilót. “Uhhh gyerekek. Voltam a speedfit-ben. 15perc alatt olyat edzettem, mint egy konditeremben másfél óra alatt... nagyon kemény :)))” - írta egy bejegyzésében. De a cég rendszeresen előjön a műsorvezető bejegyzéseiben. Ez egyébként egy elektrostimulációt alkalmazó edzésforma, a honlapjuk szerint heti 2x20 perc stimulációval már néhány hét alatt látható eredményeket lehet elérni az alakformálásban.

A műsorvezető azt mondja, egy ismerősétől hallott a cégről, és nagyon tetszik neki ez az edzésforma. “Nem kapok érte pénzt. Megállapodás kérdése az ilyen, de fontos, hogy olyat reklámozzak, amit hitelesnek tartok. Ha valami hasznos, és én is használom, azt kiteszem. A fodrászoktól kezdve mindenkivel ez van. Nekik is jó, nekem is jó” - mondta a műsorvezető, aki a rendszeres reklámokért ingyen vehet részt az edzéseken.

Istenes sportélményei mellett a leggyakrabban a Pati Autósiskola neve merül fel a magyar celebek Twitter-oldalain, ami annak köszönhető, hogy az autósiskola szerződtetett négy fiatal előadót, hogy szerezzék meg nála a jogosítványt. Az egyezség egyáltalán nem titkos, az iskola a honlapján hirdeti, hogy hozzá jár Lola, Puskás Peti, Brasch Bence és Barbee is. A fiatal előadók pedig örömmel számolnak be Twitteren arról, hogy éppen milyen jó vezetésen vannak túl.

“Hatalmasat vezettem.. tök jó volt :D" - írta Brasch Bence. "Megyek 5kor a Patisulival vezetni... 1 hete nem vezettem. Parázok a forgalomtol :)" - izgult egy kicsit Lola. "Wáá őrült jó volt a mai rutin a Pati sulival. És képzeljétek két hét múlva már vizsgázom!" - lelkendezett Barbee valamelyik nap. A négyesből egyedül Puskás Peti volt az, aki ugyan rendszeresen beszámol az órákról, de igyekszik nem túlzásba esni, és nem minden bejegyzését annak szentelni, hogy leírja az autósiskola nevét.

“Nem akarom, hogy elspamesedjen az oldalam. Az élményt fontos megosztani. Én is hülyét kapnék, ha valaki csak azt írogatná, hogy Pati, Pati, Pati” - mondta Puskás Peti, amikor az autósiskoláról kérdeztük. “Én egyébként a vízipipáimat szoktam híresztelni, meg a Zaj Stúdiót, akik az öcsémet támogatják. Illetve az öcséim is mindig tudósított a zenei iskoláiból. Tudod, aki a kicsit nem becsüli. Szerintem már az is tök nagy előrelépés, hogy ezt a bartert felismerték a cégek. Így napi kb. 7-10 ezer emberhez biztosra eljutnak” - elmélkedett az egykori megasztáros, aki kollégáihoz hasonlóan bartermegoldásokban reklámoz termékeket, szolgáltatásokat.

Az autósiskola részéről még nem tudják, hogy mennyire jön be az újfajta reklámozási módszer, az biztos, hogy amióta a négy fiatal posztol az órái után, egyre többen látogatják a cég honlapját. “Nyáron látjuk majd az eredményeket. Azt tudjuk felmérni, hogy mennyire fiatalok jönnek. Hozzánk általában húsztól felfelé jönnek, tehát, ha nyáron sok lesz a fiatal, akkor tudni fogjuk, hogy miért van” - mondta az iskola munkatársa, Kopacsek Katalin.

Brasch Bence viszont azt tapasztalta, hogy ez a fajta reklámozás jól működik. "Voltak olyan emberek KRESZ-en, akik ismerősek voltak fellépésekről" - mondta a Csillag születikben feltűnt Brasch Bence. Szerinte nagyon jó, hogy a reklámozók felismerték a Twitter és a Facebook erejét, és így próbálják meg az előadókon keresztül megszólítani a keresett célcsoportokat.

Az autósiskolánál is egyfajta barter van, mint ahogy arról már fent szó volt, a hirdető előadóknak a tanfolyam egy részét nem kell kifizetniük azért cserébe, hogy beszámolnak az órákról Twitteren, Facebookon. “A vizsgadíjakat viszont ők fizetik, illetve az iskola csak egy bizonyos óraszámot áll. Így érzik ugyanis, hogy van súlya a dolognak. De szerencsére ők igazán meg akarnak tanulni vezetni” - mondta Kopacsek Katalin. Hozzátette, hogy Puskásék még egy órát sem hagytak ki, és nagyon lelkiismeretesek, nagyon elégedettek azzal, hogy pont őket találták meg reklámarcoknak.

Több megkérdezettnél is felmerült a régi mondás, a kis pénz, kis foci, de volt olyan reklámozó, aki amikor meghallotta, hogy Kardashianék egy bejegyzésért kb. ötmillió forintot kérnek, akkor csak annyit mondott, hogy reméli, nálunk idáig nem jutnak el. “Ha a Blackberryt reklámozza XY. Akkor kapott egy Blackberryt, és ennyi” - foglalta össze a helyzetet SP, akinek az oldalán általában nem találkozunk reklámbejegyzésekkel.