Egy anyuka arra kíváncsi, mik az iskolaérettség feltételei, hogyan tudja otthon fejleszteni kisfiát már egy évvel az iskolakezdés előtt. Az iskolaérettségi alkalmassági vizsgálat kiterjed a gyermek testalkatára, fizikai állapotára, pszichés és szociális érettségére, valamint nyelvi kifejezőkézségére.

Kérdés:

Abban szeretném segítségét kérni, hogy mik az iskolaérettség feltételei. Hogyan készüljünk az iskolára? Addig még van bő egy évünk, fiam kistestvérével vagyok gyesen itthon, így az itthoni vele való foglalkozás megoldható. Ha van az iskolaérettségről könyv, vagy internetes anyag, vagy teszt, kérem írja le nekem, hogy időben léphessek.

Válasz:

A szülők az iskolaérettségi felmérés eredményéből tudják meg, hogy gyermekük rendelkezik-e az iskola megkezdéséhez szükséges ismeretekkel, képességekkel. Az iskolaérettség, amely az iskolai életre való alkal­mas­ságot jelenti, 5-7 év közé tehető - amely során vizsgálják a gyermek testalkatát, fizikai állapotát, pszichés és szociális érettségét, nyelvi kifejezőkészségét. Az alábbi felsorolás a teljesség igénye nélkül, vázlatosan nyújt áttekintést arról, hogy milyen ismeretek megléte fontos a kis elsős számára:

- nevének, korának, lakhelyének ismerete
- szülei neve, foglalkozása
- testvéreinek az adatai
- a család felépítése – fiatal, idős fogalma
- a testrészek megnevezése – funkciójuk ismerete
- a tisztálkodás és a fogápolás szabályai
- a jellemzőbb foglalkozások ismerete
- az egyes szakmák szerszámainak felismerése
- térbeli távolságok megítélése – közel, távol
- a gyalogosokra vonatkozó alapvető közlekedési szabályok ismerete
- település- és lakástípusok megkülönböztetése
- a ház helyiségeinek, berendezési tárgyainak megnevezése
- a háztartási gépek nevének ismeret – funkcióik tudása
- a zöldségesben, gyümölcsösben termő növények felismerése
- a kerti szerszámok és funkcióik ismerete
- a ház körül élő állatok megnevezése, csoportosítása (pl. szőrös, tollas), hasznuk, gondozásuk, védelmük ismerete
- erdőben, mezőn, vízben, vízparton élő jellemző állatfajok ismerete (esetleg táplálkozási módjuk megnevezése)
- hazánkban nem élő, csupán állatkertben látható állatok megnevezése
- a színek felismerése
- a napok nevének sorrendbe történő tudása
- a napszakok és a napirend összefüggése, megnevezése
- az események történési sorrendjének helyes megítélése
- az évszakok megnevezése és jellemzőik ismerete
- az öltözködés és az időjárás kapcsolata
- az érzékszervek által felfogott ingerek megnevezése
- a számok felsorolása tízig, tárgyak számlálása
- több-kevesebb fogalma
- kisebb-nagyobb, magasabb-alacsonyabb, hosszabb-rövidebb, könnyebb-nehezebb stb. fogalmának ismerete
- tárgyak egyenlővé tétele (1-10)
- egyszerűbb sorozatok szabályának felismerése és annak folytatása
- kör, négyzet, háromszög felismerése, megnevezése
- alatt, felett, között, mellett, előtt, mögött fogalmának ismerete
- egész-rész viszonya
- megfelelő szóbeli kifejezőképesség, érthető, folyamatos beszéd
- a hallással felfogott utasítások megértése és teljesítése, növekvő figyelemtartás
- rajzaiban az adott tárgy, élőlény lényeges jegyeinek feltüntetése, az arányok, távolságok érzékeltetése
- önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés
- fogalmi gondolkodása kialakulóban van
- önállóság az öltözködésben, tisztálkodásban, étkezésben
- megfelelő közösségi magatartás, a viselkedés alapvető szabályainak ismerete