Hároméves kislány beszédfeljődése lassú, csak néhány egyszerűbb szót mond rendszeresen. Édesanyja szeretné tudni, hogy mivel tudná fejleszteni gyermekét a beszédben. A tanácsadó logopédiai segítséget javasol és azt, hogy hordják minél többet közösségbe az otthon nevelkedő kislányt.

Neked is van a fejlesztő pedagógia témakörében kérdésed? Kérdezd a Poronty tanácsadóját, Bordás Gergőt! A kérdéseket erre a címre várjuk.

Kérdés:

Kislányom februárban lesz hároméves. Sajnos a beszéde nem akar beindulni. Néhány szót mond csak rendszeresen pl.: mama, gyere, dédi, csiki, apa, zaza, hopp, jaj, baba, állathangok szinte mind, kicsi, bibi. Van olyan, amit egyszer-kétszer hallottunk tőle: virág, ügyes, zsira - zsiráfra, szar, ezt is, megyünk, tes - tessék. Ha cumit kér, akkor csattog a nyelvével. Amúgy ritkán van csendben, folyamatosan dumál, csak sokszor babanyelven. Másfél éves koráig jártunk Dévény-féle tornára, mert 31 hét+ 5 napra született 2050 grammal és nagyon hipotón volt. Mozgása a szakemberek szerint tökéletes, a korrigált kora szerint mindent időben csinált. Idén januárban kezdtünk járni egy gyógypedagógus foglalkozásaira hetente kétszer, ahol énekelünk, mondókázunk. Ezen kívül nincs gyerektársaságban, velem van kettesben egész nap. Sokak szerint ez is probléma, mert nincs rákényszerülve a beszédre, mert én a nyögést is megértem. Amúgy mindent megértet és elmagyaráz. A gyógypedagógus szerint nagyon okos, értelmes kislány; szerinte az agyában minden benne van, de motorikusan valamiért nem jön elő, beszédértése tökéletes. Múlt héten elkezdtünk járni hetente egyszer logopédushoz beszédbeindításra. Ismerős ismerőse vállalta csak el, mert senki nem foglalkozik vele hároméves korig, de úgy gondolom, felesleges lenne addig várni.


Imád tévét nézni (mesét), nem tudom ártok-e vele a beszédfejlődésében. Valamikor bekapcsolja reggel és megy egész nap (kis TV), de persze nem nézi folyamatosan, közben játszik egyedül és velem is sokat. A hallása a gyógypedagógus, a gyógytornász és a gyerekorvos szerint is jó. A logopédus szerint közösségbe kellene vinnem, például játszóházba hetente 2x, ahol én nem vagyok ott. De most az influenza kellős közepén nem akarom betegségeknek kitenni, ha nekem nem muszáj dolgoznom, és itthon lehetek vele. Tanácstalan vagyok, mit tehetnék még?

Válasz:

Kislánya beszédfejlődése életkora átlagához képest lassabb tempóban halad - viszonylag gyakran fordul elő beszédfejlődési zavar koraszülött gyermekeknél –, ugyanakkor az időben felfedezett beszédkésés jól korrigálható, az elmaradás sok esetben teljesen behozható. A logopédiai megsegítést feltétlenül javaslom! A beszédfejlesztés magába foglalja a beszédszervek ügyesítését, a szókincs fejlesztését, a nyelvi rendszer kiépítését, amely során a természetes beszédfejlődés menetét kell követni. A célirányos terápia során a beszéd fejlesztése mellett a mozgás, a gondolkodás, a figyelem és az emlékezet - koraszülöttek esetében kiemelt módon az érzékszervi-mozgásos tapasztalatok - fejlesztése is fontos feladat. A TV nézés is hasznos, de nem egész nap! Egy-egy műsort követően érdemes átbeszélni a látottakat, sok ötletet meríthet a további közös játékhoz. Szokták mondani, hogy szükségletből „robban” a szó, vagyis kevésbé motiváló a környezet, ha mindent megért. A rendszeres kortárskapcsolat valóban jótékony hatással van a személyiség fejlődésére, többek között a beszédfejlődésre, lehetőség szerint menjenek közösségbe rendszeresen!