Ezt mondja az önkormányzat

Megkérdeztük Belváros-Lipótváros önkormányzatát, és azt mondták, hogy ezen az útszakaszon eleve úgy volt, hogy a 15-ös és 115-ös buszokat kisebb járművekre cserélik. Csakhogy az eredetileg tervezettnél jelenleg lényegesen nagyobb a forgalmi terhelés. „A Főváros ezen az útvonalon biztosított lehetőséget a nagyméretű turista- és városnéző buszok közlekedése számára is melyek száma nemhogy csökkent volna, hanem megtöbbszöröződött. Eseti jelleggel a metrópótló buszok is ezen területet terhelik.”

A problémáról egyébként tudnak, és ami még ennél is jobb: megígérték, hogy amint az időjárási viszonyok engedik, a hibákat kijavítják. „A munkálatok szakszerű elvégzéséhez teljes forgalmi zárás szükséges, melyre a nyári alacsonyabb forgalmi idején van lehetőség, hogy a forgalmi fennakadások a lehető legkisebb mértékben terheljék a fővárosban közlekedőket. Az útburkolat mostani megerősítésére pályázat útján választjuk ki a kivitelező személyét. Az eredeti térépítészeti koncepció megtartása mellett, a megnövekedett igénybevételnek megfelelő lehető legtartósabb útburkolat építése a célunk. Határozott szándékunk emellett ezen az útszakaszon csökkenteni a forgalmi igénybevételt, melyre ígéretet is kaptunk a BKK-tól mind a turista buszok, mind a midibuszok tekintetében.”

Csak ez nem lesz olyan könnyű ügy, mivel a forgalomszervezésről még egyeztetniük kell a Főpolgármesteri Hivatallal és a BKK-val. De hosszú távon még mindig az a céljuk, hogy csökkenjen a tranzitforgalom a kerület utcáiban. Érdekesség: „az Erzsébet téri forgalom csökkentéséhez nagy mértékben hozzájárulhatna a Bajcsy-Andrássy torkolatban a Lánchíd felé balra nagy ívben történő fordulási lehetőség kialakítása, melyet a BKK jelenleg is vizsgál”.

Pocsék állapotban van az Erzsébet téren az út, a legrosszabbnak pont Belváros-Lipótváros önkormányzatának épülete előtt mondható a helyzet. Nemcsak kocsik, áruszállító kisebb-nagyobb teherautók, buszok, turistabuszok közlekednek arra, hanem két irányban kerékpáros forgalmat is tereltek rá. Valószínűleg nem az utóbbitól, de az út több helyen megsüllyedt, a szétcsúszott burkolattól nehezen járhatóvá vált. A közlekedők tehát tulajdonképpen a veszélyes peremeket, illetve a lyukakat kerülgetik.

Mióta?

2010 májusában, szóval öt évvel ezelőtt készült el Budapesten a Kálvin tértől az Erzsébet térig tartó útszakasz, amelyet hivatalosan a Belváros új főutcájának hívnak (illetve annak első ütemének, a teljes szakasz a Szabadság térig tart). Az átadás után öt hónappal az új burkolatok már balesetveszélyesek voltak a meglazult térkövek miatt. Akkor a kerület alpolgármestere, Puskás András azt mondta, tudnak róla, hogy az utca több pontján van ilyen probléma, de mivel a kivitelező hároméves garanciát vállalt, ki fogja javítani. Az is kiderült, „az önkormányzat a forgalmasabb szakaszokon szigorúbb standardokat határozott meg, amelyeknek a kivitelező az alpolgármester szerint nem tett eleget”. Az önkormányzat, illetve a projekt honlapján ezután egyetlen felújítás nyomát találtuk, ez 2012 augusztusában történt, azóta hozzá sem nyúltak az úthoz („az előírt rendszeres időszakos karbantartási feladatokon túl nem volt ilyen jellegű munkálat ezen a szakaszon” –írta az önkormányzat). 

A buszok maradnak

Megkérdeztük a Budapesti Közlekedési Központot, gondoltak-e már arra, hogy máshol járjanak az arra járó buszok. Azt válaszolták, hogy nem, mert „a 15-ös és a 115-ös járatok feladata a Belváros belső területeinek kiszolgálása. Amennyiben az útvonalukat módosítanánk, úgy a Szervita tér megállóhelyet nem érintenék járataink. A 15-ös és a 115-ös autóbuszok mellett az Erzsébet téren – a Harmincad utcáról jobbra kikanyarodva – a 16-os és a 105-ös járat is közlekedik. A 16-os autóbusz esetében a visszafordulás miatt, a 105-ös esetében pedig a metróállomáshoz vezető aluljáró kedvező elérése miatt indokolt a jelenlegi útvonal. Az Erzsébet téri útvonal tehát mindegyik érintett járat szempontjából fontos hálózati elem, ezért nem tervezzük a szakasz megváltoztatását.” Emellett felhívták a figyelmet, hogy nemcsak az ő buszaik járnak arra, ami finoman szólva egybeesik saját tapasztalatainkkal: van, hogy percenként legalább három városnéző turistabusz meg el arrafelé.

Mint fenti galériánkban is láthatják, kövek már összevissza állnak. Az alábbi videón pedig megnézhetik, mekkora ott a forgalom egy átlagos napon, a déli órákban, és hogy hogyan csörömpölnek tőle a kövek.

Érdekesség: annak idején az Urbanista azt írta, „a kövezésnek fontos eleme, hogy itt nemcsak a szokásos három, hanem tíz centiméter vastag lapokkal dolgoztak. Ez azt jelenti, hogy várhatóan nem fognak összerepedezni félév múlva, ha egy kövérebb óvódás ugróiskolázik rajta, és nem fog úgy kinézni, mint jó pár sétálóutca a városban. A sajtóanyagban 50 éves élettartamot ígérnek, ráadásul úgy, hogy ha tönkrement az egyik oldala, meg lehet fordítani őket, és már kész is az »új« burkolat”. Szóval ezek szerint sem a burkolólapokkal van baj, hanem az alapozással.

És ha ez még nem elég

A Város Szíve Program ellen, amin belül ez a főutcásítási projekt folyt, egyébként is uniós vizsgálat indult, mert gyanús volt a munkák elvégzésére kiírt pályázat, amelynek egyébként egyetlen cég tudott megfelelni: a Reneszánsz Kőfaragó Zrt.-ből és a Bau Holding 2000 Zrt.-ből álló Budapest Szíve Konzorcium. Különösen vicces, hogy az egyik pályázati feltétel három díszburkolási referencia volt (egyenként legalább nettó 300 millió forint értékben), amelyek közül legalább az egyik legyen műemléki környezetben.

Az viszont elmondható, hogy a végeredmény egészen jól megfeleltethető a 2009-es látványterveknek. Csak a lyukak hiányoznak róla.