Kártalanítja a TV2 Megasztár 4 nevű tehetségkutató műsorában felesleges szavazatokat leadó nézőket a TV2-t működtető MTM-SBS Zrt. és a műsort készítő Interaktív Kft. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bár megállapította, hogy megváltoztak a telefonos szavazás szabályai, a kártalanítás miatt mégsem büntet.

A GVH 2009 februárjában indított eljárást az MTM-SBS Televízió Zrt. és az Interaktív Kft. ellen. A versenyhatóság észlelte, hogy a TV2-n 2008 őszétől sugárzott Megasztár 4 című szórakoztató tehetségkutató nyolcadik döntőjében lebonyolítandó szavazás menetével kapcsolatosan a vállalkozások által közzétett egyes tájékoztatások megtéveszthették a nézőket.

A közlemény szerint a Megasztár 4 a nézői interaktivitásra épült. Akik emelt díjas SMS-ben és telefonon szavaztak, befolyásolhatták a versenyzők továbbjutását, a műsor végeredményét. A műsorfolyam hat rögzített és tíz élő adásból állt. A műsor nyolc "döntőjének" és a finálénak a résztvevőiről - a továbbjutókról, illetve végül a győztesről - szombattól szombatig (az előző adás végétől a soron következő adás végéig) szavazhattak a nézők. A műsor első hét döntőjében a nézői szavazatok határozták meg a sorrendet.

A hetedik döntő menete ennek alapján a következő volt: a Megasztár zsűrijének döntését megelőzően, az adás utolsó szegmensében, a szavazás egy rövid időre megállt. A nézői szavazatok alapján egy (a legtöbb szavazatot kapó) játékost a közönség továbbjuttatott. A szavazás újraindulása után a nézők - néhány percig - továbbszavazhattak a megmaradt három versenyzőre. A szavazás lezárásakor a legtöbb szavazatot kapott játékos továbbjutott, a másik két, kevesebb szavazatot begyűjtő versenyzőből - ahogyan a korábbi döntőkben - a zsűri választott. A hetedik döntő befejezése után a Megasztárral kapcsolatos tájékoztatások a korábbiakhoz hasonló szavazási eljárásra hivatkozva buzdították a nézőket arra, hogy a kedvenc versenyzőiket támogassák szavazataikkal.

A 2008. december 6-i, nyolcadik döntőben, ahol a tét a fináléba jutás volt, hárman maradtak játékban. A szavazás az előző, november 29-i adás végén indult el, majd a december 6-i adásban a szavazás megszakítását követően, nagyjából az adás felénél, a zsűri továbbjuttatott egy általa preferált versenyzőt anélkül, hogy tekintetbe vette volna az addig beérkezett szavazatokat. A szavazatok számát ekkor sem a zsűritagok, sem a nézők nem ismerték. A zsűri döntése után a szavazás újraindult. A versenyben maradó két versenyzőre addig beérkezett szavazatok összeadódtak a továbbjuttatást követő szavazatokkal. A döntő végén a több nézői szavazatot kapó játékos jutott tovább a fináléba. A döntőben már kizárólag a nézői szavazatok döntöttek.

A GVH megállapította, hogy a Megasztár nyolcadik döntőjében a szavazást illető szabályok hirtelen - anélkül, hogy ez a műsort népszerűsítő kampányból és a műsoridő alatt folyatott tájékoztatásokból kitűnt volna - megváltoztak. Ezzel a zsűri által eleve továbbjuttatott versenyzőre leadott szavazatok "feleslegessé váltak". A szavazó a fentiek ismeretében ugyanis okkal dönthetett volna úgy, hogy nem szavaz senkire, illetve úgy is, hogy a három versenyző közül a másodikként preferált kedvencét támogatja szavazatával.

A GVH előzetes álláspontjának kézhezvételét követően az MTM-SBS Televízió Zrt. és az Interaktív Kft. kötelezettségvállalást terjesztett elő. A vállalás szerint az MTM-SBS Televízió Zrt. és az Interaktív Kft. az érintett szavazói körnek a szavazataik kapcsán okozott költségeket visszatérítik.

Az érintett szavazókat erről közvetlenül értesítik a vállalkozások - SMS-ben, illetve telefonhívással, attól függően, hogy milyen formában adta le szavazatát az adott néző. Emellett a TV2 honlapján, illetve teletextes oldalán is nyilvános közleményben hívják fel a figyelmet a visszatérítési lehetőségre. Az érintett szavazóknak a nyilvános közlemény közzétételétől számítva 90 nap áll majd rendelkezésére, hogy e-mailen, válasz SMS-ben, telefonon vagy levélben megadják a nevüket és postai elérhetőségüket annak érdekében, hogy a nekik visszajáró pénzt postai úton el tudják juttatni számukra. Az adott időpont lejárta után beérkező igények tekintetében visszatérítési kötelezettség nem áll fenn.

Mivel vállalásukkal a vállalkozások összhangba hozták magatartásukat a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény rendelkezéseivel és vállalásukkal a közérdek védelme is hatékony védelme is biztosítható volt, a versenyhatóság a vállalás kötelezővé tétele mellett az eljárás megszüntetéséről döntött - áll a közleményben.