Az ő kezükben van Madonna jövője
A napokban jelentették be, hogy Sia is csatlakozott közreműködőként az új Madonna-lemez készítését vezénylő William Orbithoz és Jean-Baptiste Kouame-hoz. Az, hogy az ön számára ezek a nevek semmit nem jelentenek, önmagában még egyáltalán baj, hiszen az utóbbi évtizedek legjobb Madonna-albumai mindig akkor születtek, amikor a popkirálynő egy korábban teljesen ismeretlen producerrel állt össze zenélni. A baj az, hogy ezek a nevek sajnos nem véletlenül ismeretlenek vagy kevéssé ismertek.
És bár most azt mondják, hogy Madonna a számok nagy részét maga írja, augusztusban egy olyan hír látott napvilágot, amiből arra lehet következtetni, hogy az énekesnőnek igazából nem sok köze van a zenéléshez. Állítólag az albumhoz egy demoénekesnőt használnak. Ennek a bizonyos Charlene Avának az a dolga, hogy a készre megírt számokat felénekelje, így Madonnának csak ezeket a számokat kell meghallgatnia, és ezek alapján választja ki, hogy ő maga melyik dalokat szeretné albumára felénekelni. Lehet, hogy ez csak kacsa, de az tény, hogy a csúfosat bukott 2009-es Revolver című szám nagyjából ugyanezzel a módszerrel készült.
Utoljára tíz éve volt érdekes
William Orbitról természetesen mindenki hallott, aki hallott már Madonna 1998-as remekművéről, a Ray of Light című albumról. Az a lemez is úgy készült, hogy Madonna csalhatatlan érzékkel kipécézett egy szinte ismeretlen európai producert, aki különleges karaktert adott a produkciónak, és így a zenész váratlanul alternatív hangzása és Madonna jól ismert popzenei zsenialitása gyönyörűen kerek egésszé állt össze. Több lemez is készült azóta ezzel a recepttel: a Music album William Orbitja Mirwais, a Confessions on a Danceflooré Stuart Price volt.
William Orbittól egyébként a 2000-ben megjelent Music albumra is felkerült 3 szám, csak ezek annyira uncsik voltak, hogy rögtön világos volt, hogy a jövőbe vezető út csakis Mirwaisen keresztül vezet. Azóta, hogy Madonna kirúgta, Orbit rengeteg zenésszel dolgozott együtt (pl. a Blurrel, Pinkkel, az All Saintsszel, illetve az utóbbi időben Katie Meluával, lásd alább), de a Ray of Light frissességét, sikerét azóta sem tudta semmivel sem megközelíteni. William Orbit gyakorlatilag 1998. óta leszálló ágban van, és semmi nem mutat arra, hogy ezt pont egy új, Madonnával közös munka tudná megfordítani.
Madonna a Black Eyed Peas sikerét és Sia kreativitását akarja
Az album másik producere Orbit mellett Jean Baptiste Kouame lesz. Őt nyilván azért vették be a buliba, mert Madonna azt akarta, hogy legyen valaki a közelben, aki az amerikai sikert garantálni tudja. Ezt a szerepet 2007-ben Timbaland és Justin Timberlake voltak hivatottak betölteni, és több-kevesebb sikerrel be is töltötték, meglepő azonban, hogy idén Kouame-ra esett a választás. A francia producer főleg a Black Eyed Peas és holdudvara lemezein munkálkodott, de az együttes mindig olyan dalokkal aratta intergalaktikus sikereit, amiket más szerzők írtak.
Bosszantó lehet: Cher és Lady Gaga viszont aratni készül
Míg Madonnával kapcsolatban borúsak a kilátások, a dívákra fogékony közönség inkább egy másik projektre van jelenleg ráhangolva. Elméletileg napokon-heteken belül bemutatják Lady Gaga és Cher duettjét, ami a várakozások szerint az előbbi számára a három éves sikersorozat újabb csúcspontja lesz, míg az utóbbi minden életkorrekordot megdönthet, ha 65 évesen is sikerül a slágerlisták élére kerülnie. Cher legutóbbi amerikai No1-ja az 1998-as Believe volt; 50 fölötti nő se előtte, se azóta nem vezette még a Billboardot. Ezen a listán Madonna utoljára 2000-ben volt első a Music című számmal, ő akkor 42 éves volt. Cher mindenesetre a Twitteren szólt is Madonnának, hogy húzzon bele.
A Meet Me Halfway-en (és Kelis Acapelláján) kívül egyik olyan számból sem lett sláger, amihez Kouame-nak köze lett volna, holott már 2003. óta űzi az ipart. Eddigi munkássága alapján Kouame sem egy friss, fiatal, eredeti zenészzseni, mint amilyen annak idején Orbit, Mirwais vagy Price volt, hanem egy második vonalbeli popipari segédmunkás. Persze nem kizárt, hogy pont Madonna fogja kihozni belőle azt, amit többek között Fergie-nek, Rihannának és Cheryl Cole-nak nem sikerült - de nem is valószínű.
Nemrég jelentették be továbbá, hogy a lemezen lesz egy Trust című szám, amit az ausztrál Sia Furler írt. Az énekesnő 1997-ben adta ki az első lemezét, és bár azóta Christina Aguilerának is írt pár számot, immár közel másfél évtized tapasztalata azt mutatja, hogy bár van Siának egy lelkes rajongótábora, a szélesebb közönséget az ő szerzeményei egyszerűen nem fogják meg. Még akkor sem, ha azok olyan zseniálisak, mint a Sírhant művek utolsó részéből ismert Breathe Me. A jövő áprilisban megjelenő Madonna-albumon a napokban megjelent nyilatkozatok szerint ez a Trust lesz az egyik legerősebb szám. Ezt valószínűleg úgy is érthetjük, hogy talán lesznek jó dalok ezen a lemezen, de újabb Madonna-világslágerre nem lehet számítani.
Guetta nélkül, válás után: a remény hal meg utoljára
Két dolog némi reményre ad mégis okot. Egyrészt az utóbbi évek legfelkapottabb majd legunalmasabbá vált producere, David Guetta valószínűleg mégsem fog szerepelni ezen a lemezen. Pedig ezzel a következő Madonna-albummal kapcsolatban először David Guetta nevét kezdték emlegetni, aki még tavaly is azt hangoztatta, hogy felvett Madonnával egy új számot, és hogy az hamarosan megjelenik. A legfrissebb híradások azonban hallgatnak Guettáról, úgyhogy valószínűleg legalább tőle nem kell tartani.
Másrészt a Like a Prayer példája kecsegtet egy kis reménnyel. A botrányhős-popsztár Madonnából ez a lemez csinált 1989-ben megkerülhetetlen művészt, és a Like a Prayer részben attól olyan erős, hogy Madonna 1988-as válásának minden indulata bele van sűrítve. Legutóbbi lemeze óta Madonna megint vált egyet, így nem kizárt, hogy a szakítás most megint eléggé felkavarta ahhoz, hogy hagyja a szokásos diszkózós számokat, és valami fajsúlyosabb témához nyúljon. Az első új Madonna-dalt februárra ígérik, akkor minden kiderül.