Nagy mentorpárbaj: Geszti vs. Malek

mm
2011.12.08. 11:56
Persze, fontosak a versenyzők az X-Faktorban, de ha már maguk a mentorok is meghirdették egymás között a versenyt, hirdessük meg mi is. Ki a legjobb mentor? Első körben a régi motoros Geszti Péter csap össze a feltörekvő producer Malek Miklóssal. Győznek az évek és a rutin vagy beelőzhet az amerikai életérzés?

Élesedik a verseny az X-Faktorban, olyannyira, hogy a négy mentor közül az egyiknek már versenyzői sincsenek. Ez persze nem akadály abban, hogy megválasszuk a legjobb mentort, mert hiába népszerű nemzetközi formátum az X-Faktor, a csapatok indítása akkor is hülyeség.

Egy ilyen versenyben a nézők az egyéni sorsokra szavaznak, egy feltörekvő teremőrre , egy jókedvű biztonsági őrre, egy szépen éneklő ronda nőre vagy egy lúzernek tűnő áriázóra. Nem arra, hogy emberek egymást támogatva csapatban próbálnak érvényesülni, hanem arra az álomképre, hogy igenis gyökeresen meg tud változni valaki élete, ha van egy kis tehetsége, meg egy nagy adag szerencséje. Ezért nem is érezzük Geszti Péter hibájának azt, hogy a csapatok mentoraként az ő versenyzői mindannyian kiestek a műsorból.

Pláne azért nem, mert a mentorpárbajban az ellenfele Malek Miklós, aki viszont tavaly járt hasonló cipőben. Valamivel gyengébb eredményt érve el, mint Geszti Péter. Igaz, tavaly nem is volt a versenyben olyan szórakoztató formáció, mint a Rocktenors, amelynek tagjain végig érezni lehetett, hogy tetőtéri próbatermekben élvezik a dobozos sörös rockot, a műsor alatt pedig folyamatosan próbálta átformálni őket a kereskedelmi tévés egyenhenger. De nézzük tételesen a dolgokat.

Bio

Geszti Péter 47 éves, volt már sok minden Magyarországon a gyerekszínésztől kezdve a zenészen át a hagyományteremtőig. Most újra zenész, a fénye már egy kicsit megkopott, de ha valakinek azt mondják Magyarországon, hogy kreatív, a szó bármely értelmében, valószínűleg az első asszociációk között ott lesz Geszti Péter.

Ifj. Malek Miklós 36 éves, alapvetően a messziről jött embert képviseli. Nagyon titokzatos, csak annyit tudni róla, hogy zenei producer volt az Egyesült Államokban. Magyarországon nem túl ismert, csak úgy berobbant az X-Faktor idején a neve, de talán pont ez lehet az előnye. Meg azért a családi húzónév sem rossz.

Munka

Geszti Pétert és Malek Miklóst egészen más dolgok miatt, de ugyanannyira komolyan kell venni. Geszti Pétert tényleg nem kell nagyon bemutatni, elképesztően sok dolgot csinált már az életében, és ha sokak nem is bírják a termékeit, vagy a személyét, azt lehetetlen elvitatni tőle, hogy amibe belekezd, az hazai keretek között nagyon profi lesz, és nem utolsó sorban nagyon sikeres is.

A legjobb példa erre legutóbbi zenekara, amit ha az ember nem tartozik a kiszemelt, harmincon túli, még 2011-ben is cd-t vásárló, sikeres nők közé, akkor meghallgatni is alig lehet. Valamint a Nemzeti Vágta is, amit már ugyan szokásához híven néhány sikeres év után továbbadott, de ott is az érvényesül, hogy a tökipomposért és az álromantikáért rajongó, pontosan behatárolt és meglehetősen széles réteg imádja, a többiek pedig úgy fordulnak fel tőle, mint attól a gondolattól, hogy a kétezres évek végén felfedeztek egy ősi magyar ételt, a kenyérlángost.

Malek Miklós mögött nincsen sok példa, de az a kevés, ami van, az elég erős. A legfontosabb az ő személyében, hogy messziről jött, ráadásul nem is akárhonnan, hanem a még ma is sokszor áhitattal szemlélt USA-ból, ahol kétségkívül értenek a szórakoztatáshoz, meg ahhoz, hogy kiből milyen sztárt lehet faragni. Ha valaki csak egy apró halacska is volt az Egyesült Államokban, garantáltan cápa lesz Magyarországon. Najó, Kozsó talán nem, aki Zed K néven próbált befutni a tengerentúlon, és amikor hazajött, akkor Magyarországon sem sikerült elérnie egykori népszerűségét.

Mindenesetre Malek egyelőre jól hozza a nemzetközi tapasztalatokkal bíró profi producert, pláne, hogy például Jennifer Lopezzel és a török csodával, Tarkannal is dolgozott együtt. Valamint nagyon jól csinálta, hogy még az X-Faktor előtt összehozta az utóbbi évek egyik legnagyobb slágerét, a Lehet zöld az ég című számot Varga Viktornak.

Zene

Kettejük közül Geszti Péter az, aki többször átlépett a zenei háttérember, az általános kitaláló szerepéből a színpadra. Egészen pontosan három komoly formációja volt, mindegyik egy-egy projektre született, nem akarták megváltani a világot, csak kiszolgálni egy pár évig létező igényt. A Rapülőket és a Jazz+Azt nagyon jó időben indította útjára, a legutóbbi zenekarával, a Gringo Sztárral lehet, hogy késett egy kicsit, de majd kiderül. Az biztos, hogy Geszti szövegekben erős, könnyen felismerni, ha valamit ő írt.

Malek Miklós sokkal inkább háttérember, de azért ő is próbálkozik a saját számokkal. Évek óta készít saját lemezt, de elég lassan halad vele, mert saját bevallása szerint maximalista. Folyamatosan molyol a számokkal. A számait alapvetően angolul kezdte írni, és Gesztivel ellentétben nem a szöveg dominál, hanem a zene. Nem is lehet igazából összehasonlítani az átlagos magyar popzenékkel, bőven érződik rajta a nemzetközi hatás. Külön érdekesség, hogy az első száma szövegét Geszti ültette át magyarra, amit néhány szójátékot hallva - pl. Lövése van, de pisztolya nincs - nem is lett volna nehéz kitalálni.

X-Faktor

Az X-Faktoros működésük nagyon hasonló. Ugyanúgy próbálnak túlmutatni a tátikaversenyeken, már amennyire a játékosaiktól telik, de mind Malek, mind Geszti viszonylag bátran bele mer nyúlni a dalokba. Annyira azért nem gyúrják át a számokat, mint a műsor amerikai verziójában, de itthon a gépezet is jóval kisebb, valamint ilyen műsorok sincsenek olyan régóta, hogy gyakorlatilag minden szám unalmasnak hasson.

Ki a jobb?

A megnyilvánulásaik Simon Cowell, az X-Faktor kitalálójának, és az amerikai verzió mentorának harsány, bekiabálós, beszólós pillanatait idézik. Geszti talán teátrálisabb ilyen szempontból, szívesebben szúr oda a szerepében a többi mentortársának. Malek viszont jobban hozza Cowellnek azt a tulajdonságát, hogy viszonylag kegyetlenül meg tudja mondani, ha valami nem tetszik neki.

Bár, várjuk azt, amikor a magyar X-Faktorban úgy letolnak valakit egy-egy szám középszerű eléneklése után, mint ahogy azt az amerikai verzióban szokták.