Ashton Kutcher a Popchips reklámarcaként szerepel a chipscég új videóiban, amelyekben mindenféle béna paródiákat ad elő. Karl Lagerfeldet, a kigyúrt motorosokat és többek között az indiaiakat is parodizálja. Ez utóbbi annyira kínosra sikerült, hogy Kutcher reklámját le is tiltotta a cég.

A Popchips menő chipscég popkulturális reklámarca Ashton Kutcher, ami nem tudjuk, hogy pontosan mit jelent, de a lényeg, hogy a cég nemrég öt videót is készített Kutcherrel, amelyekben nyakatekert módon reklámozzák a rágcsálnivalókat.

A koncepció az, hogy Kutcher mindenféle figuráknak adja ki magát, akik egy kamu online társkeresőn, a World Wide Lovers oldalon próbálnak maguknak párt találni. A reklámokból nem derül ki, hogy egy facebookos oldalon túl ez hogyan kapcsolódik a Popchipshez, mindenesetre Kutcher egy csomó könnyen parodizálható karaktert parodizál. Karl Lagerfeldet, egy tetovált motorost, egy füvező jógamániás rasztát, egy indait és persze saját magát.

A kb. másfél perces videók mérsékelten viccesek, Kutchert mindig jól elmaszkírozták, de az indiai, amiben egy Raj nevű 39 éves férfit alakít, különösen gyengére sikeredett, úgyhogy jól kiakadtak rajta az ilyesmire érzékenyek. Azon konkrétan, hogy Kutcher eltúlzott akcentussal, eltúlzott mozdulatokkal, álbajusszal, barnára festve alakít indiait.

A videókat tegnap töltötték fel YouTube-ra, még a nézettségük sem volt túl nagy, de az indiai fickót parodizálót már le is szedték, annyi panasz érkezett rá.

“Sok visszajelzést kaptunk a randioldalas paródiánkra, amit ma indítottunk, és köszönjük mindenkinek, aki időt szánt ránk, és megosztotta velünk a nézeteit. A csapatunk keményen dolgozott, hogy egy könnyed paródiát készítsünk, amiben olyan karaktereket szerepeltetünk, akiken lehet egy jót nevetni. Nem akartunk senkit sem megsérteni. Teljes felelősséget vállalok, és elnézést kérek mindenkitől, akit esetleg megsértettünk” - írta a cég honlapján Keith Belling, a vállalat vezetője.

A kínos Raj figurával már csak abban a montázsvideóban találkozni, amiben az összes eljátszott karakter szerepel.

A reklám nem is annyira azért kapott rengeteg kritikát, mert Kutcher az indiai akcentust parodizálta, hanem azért, mert a színészt barnára festették a szerep kedvéért. Ezzel ugyanis ugyanazt a blackface-t élesztették ujjá, amire az angolszász kultúrában nagyon érzékenyek.

A blackface

A XIX. században terjedt el az Egyesült Államok színjátszásában, hogy a darabokban esetlegesen megjelenő, erősen sztereotípiák alapján megalkotott, többnyire bugyuta, sokak szemében alantas, kiszolgálói munkát végző feketéket fehér színészek játszották el, feketére maszkírozott arccal, kikarikírozott vonásokkal, például szélesre rúzsozott szájjal. A kirekesztő hagyomány nagyjából száz évig tartotta magát az Egyesült Államokban, közben a szokás átterjedt Angliába is, ahol tovább élt. Olyannyira, hogy a televízióra is áthúzódott. Még a hetvenes évek végén is voltak olyan adások, amelyekben sötétre maszkírozott fehérek alakították a feketéket, ezzel erősítve és elősegítve a feketék kizsákmányolását, valamint alaposan megnehezítve a társadalmi beilleszkedésüket. (Forrás: Wikipedia).

Korábban a mostani videókban cikizett Karl Lagerfeldet szapulták egy kampánya után azért, mert felelevenítette a blackface-t, amikor egy kampányban feketére festette Claudia Schiffer arcát és göndör parókát is adott rá.

Egy tavalyi kampányban pedig Beyonce volt az, akinek az arcát barnítókrémmel tovább barnították, hogy így tiltakozzon a blackface-es ábrázolások ellen .

Ha már a feketék sztereotipikus reklámábrázolásairól van szó, akkor meg kell említenünk a közelmúltból azt a Burger King reklámot, amiben Mary J. Blige szerepel. Ezt a reklámot is letiltotta végül a cég, egészen pontosan meg sem jelent hivatalosan, mert még Blige is kiakadt a végeredményen.

A szpotban az énekesnő az étteremlánc új rántott csirkés termékét reklámozza énekelve. Az eredetileg megbeszéltek szerint egy álomjelenetről lett volna szó, amiben Blige énekel, de a kész szpotban az étteremben áll egy asztalon, mintha csak azért lenne ott, hogy a rántott csirkét istenítse.

A dolog azért kapott nagy visszhangot, mert a rasszista humor egyik legkedveltebb humorforrása, hogy a feketék mennyire szeretik a csirkét, különösen a rántott csirkét. Blige is azért akadt ki, mert a Burger King reklámja az elkészült formában ezt a hamis képet erősítette.

Ennél talán csak MC Hammer reklámja volt durvább hasonló vonalon, mert a rasszista poénkodásban a feketék kedvenc helye a KFC, ahol tényleg ki tudják élni a rántottcsirke-éhségüket. És hát MC Hammer nem mást reklámozott, mint a KFC-t, ráadásul egy ténlyeg igen kínos szpotban.