Az NSL nevű civil szervezet elnöke, Árpa Attila egy hirdetésekkel borított Lotusszal érkezett az E Klubhoz, de mielőtt találkoztunk volna vele, egy rövid filmet adtak le. Ebben Árpa sárga, felmatricázott Lotus típusú sportautójával 130-cal közlekedett az M5-ös autópályán, és elemezte az őt megelőző autók sebességét. Árpa azon nevetett legjobban, amikor megelőzte őt egy Suzuki WagonR+.
Felesleges szabályok
A kisfilmmel Árpa arra akart kilyukadni, hogy minek van 130-as sebességkorlátozás a sztrádán, ha egyszer csak az tartja be, akinek nem bír annyival menni a gépe.
Árpa Attila tájékoztatott minket az NSL Egyesület idei megalakulásáról. A civil szervezet elsődleges célja a "No Speed Limit on Highways", azaz hogy polgári kezdeményezéssel megváltoztassák a hatályban lévő KERSZ-szabályt, miszerint autópályán maximum 130-cal lehet menni.
Árpa arról beszélt, hogy a vezetők többsége gyorsabban hajt a megengedett határnál, a legkevesebb baleset mégis az autópályákon történik. A sajtóanyag adatai alapján Magyarországon az autóbalesetek közül csak minden huszonnegyedik történik autópályán, ami az összes baleset négy százaléka. A halálos ütközések pedig lakott területen belül hétszer, lakott területen kívül pedig tizenkétszer gyakoribbak, mint az autópályákon. Árpa a német példát emlegette, ahol köztudottan nincsen korlátozás az autópályákon.
Egyébként a Velvet testvérlapja, a Totalcar.hu is előállt már egy hasonló, ám jóval többrétű kezdeményezéssel az Írjuk át a KRESZ-t című cikksorozatukban. Ebben az olvasókkal megszavaztatják azokat a szabályokat, amik szerintük szükségtelenek, majd benyújtatják változtatási javaslataikat a Belügyminisztérium illetékes szervének.
Csökkenteni vagy növelni?
A kezdeményezést ugyanakkor elítéli a rendőrség. "Jogerőre emelnénk az ámokfutást, ismerve a magyar vezetői morált" - fogalmazott Garamvölgyi László az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője, amikor a sebességkorlátozás eltörléséről kérdeztük az autópályákon. A szóvivő szerint az EU-ban is inkább a további csökkentés a tendencia, kivétel Németország, de ott is kiszűrik az ámokfutókat. Garamvölgyi elmondta, a közlekedési szakembereknek is az a véleményük, hogy a nagyobb sebesség nagyobb balesetveszélyt jelent.
Az NSL Egyesület szerint a statisztikák is azt bizonyítják, hogy nincs szükség sebességkorlátozásra az autópályákon, főleg, hogy aki teheti, az gyorsabban hajt 130-nál. Árpa szerint a kezdeményezésnek praktikus okai is vannak, de beismerte, hogy az élvezetfaktor is közre játszik abban, hogy arcát adta a kezdeményezéshez. "Nem azért mert van egy jó kocsim, hanem mert szeretnék ésszerű szabályokat betartani" - mondta el a médiaszemélyiség, akinek van egy Lotusa, egy Jaguárja meg a VW bogara is.
Lebukott a Bomba!
A Velvet tudósítójának viszont több dolog is gyanússá vált a helyszínen, amik alapján gyanússá vált, hogy nem egy őszinte polgári kezdeményezésről, hanem szimpla reklámról van szó.
Az első furcsaság, hogy sem Árpa Attila, sem a szervezők nem akarták elárulni, hogy kik állnak a civil szervezet mögött, vagy kik annak alapítói. Árpa csak annyit sejtetett, hogy "hiteles, nálam hitelesebb cégek, és személyek" vannak a dologban.
Továbbá szemet szúrt a sajtótájékoztatón, hogy az E-Klub előtt szép számban sorakoztak a Bomba-matricás autók, hazafelé az egyik hoszteszhölgyet is egy B betűkkel tarkított szolgálati járműben láttuk elhaladni. Azt Önök is láthatják galériánkban, hogy az NSL Egyesület logója feltűnően hasonlít a sárga alapon kék betűs Bomba energiaital logójára. A kettő voltaképpen ugyanaz, a felkiáltójel ugyanott van mindkettőben, csak az NSL logójában a B betű helyett egy áthúzott 130-as áll.
Egyelőre cáfolnak
Feltételezéseinknek némileg ellentmondott Szőke Eszter, a sajtótájékoztató egyik szervezője, aki elmondta, hogy a NSL Egyesület egy valóban létező civil szervezet, ami éppen bejegyzés alatt áll. Becze Zoltán, a Bomba marketingigazgatója pedig kérdésünkre tagadta, hogy az NSL hátterében a Bomba forgalmazója állna.
Most már csak azt nem értjük, miért volt Árpa Attila pólóján - amira elöl épp olyan Lotus-logó volt szitázva, mint a sajtótájékoztatón kiosztott sárga reklámpólók - hátulján egy óriási Bomba logó.