Sharon Stone pezsgőfüdőjébe belehugyoztak a feldühödött stábtagok, Val Kilmer egy hülye, Madonna pedig hajlandó volt bárkit kinyalni egy szerepért - írja önéletrajzi könyvében Joe Eszterhas. A hollywoodi forgatókönyvíró pletykagyűjteményében Robert de Nirót és Edward Nortont is alázza.

Joe Eszterhas nevéhez produceri tevékenysége mellett főleg sikerfilmek - például az Elemi ösztön, Flashdance, vagy a Kicsorbult tőr - forgatókönyvei fűződnek, ezek kapcsán pedig a legnagyobb hollywoodi A-listás sztárokkal dolgozott együtt. Robert De Niro, Sharon Stone, Michael Douglas vagy Madonna mind szerepeltek produkcióiban, így Eszterhas testközelből szembesülhetett allűrjeikkel, most pedig terápiás jellegű könyvben adja ki magából az évek stresszét - írja a New York Daily News. A forgatókönyvíró legújabb műve ugyanis zaftos pletykagyűjtemény: a "Devil's Guide to Hollywood: The Screenwriter as God" című mű Hollywood A-listás neveiről szól - őszintén.

Tele jóindulattal

Liv Tyler, aki NEM ihlette a Showgirlst
Liv Tylerről például így emlékezik meg: "Egy interjúban azt mesélte, hogy a Showgirls című filmem főszereplőjét róla mintáztam, és hogy teljesen rá voltam izgulva, amikor láttam a sztriptíz-jelenetét abban az Aerosmith-klipben. Azt is állította, hogy én felajánlottam neki a főszerepet, de "ő nem akart belemenni ilyesmibe". Ez nekem új volt. Soha nem láttam azt a videoklipet, és soha egy szót nem váltottam Livvel" - vallja Eszterhas, aki valószínűleg üvegbura alatt töltötte eddigi életét, ha soha nem találkozott a Crazy című videoklippel, amelyben Tyler mellett az akkor még szintén alig ismert Alicia Silverstone is játszik, legemlékezesebb pillanata pedig a kettős közös, erősen leszbikus erotikájú vetkőzőszáma.

Val Kilmert Eszterhas konkrétan lehülyézi: "Teljesen gyengeelméjű. Amikor felkérték, hogy nevezze meg az évszázad három legnagyobb filmtörtétneti pillanatát, három saját filmjéből választott jeleneteket. Az egyik a Batman Forever volt".

Sértett önérzet

Mióta Michael Douglas feleségül vette Catherine Zeta Jonest és már csak példás családapaként tűnik fel a médiában, nem olyan izgalmas a bulvársajtó számára, mint amikor még szexfüggő volt és erről szívesen beszélt is. Az unalmassá vált Douglasról Eszterhas is megoszt pár részletet, bár nem csajozásilag: "A közös munkáink alapján azt tudom mondani, hogy Michael egyáltalán nem zseniális színész. Sőt, buta. Át akarta íratni például az Elemi ösztön végét, mert szerinte 'nem volt eléggé hepiendes'. Az nem tetszett neki, hogy bár ő a főszereplő, mégis az ellenfele (Sharon Stone) kerül ki a szitukból győztesen".

Természetesen Stone sem maradhat ki a szórásból: róla eddig is köztudott volt, hogy hisztis primadonnaként viselkedik, pedig nem biztos, hogy érdemes magára haragítani egy egész stábot. Eszterhas tudni véli, hogy Stone egyik filmjének forgatásán például pár feldühített technikus úgy állt bosszút, hogy jelenet előtt belehugyoztak a pezsgőfürdőbe, amelybe pár perc múlva a színésznőnek bele kellett csobbannia.

A jelek szerint azonban Eszterhas művészi önérzetébe leginkább forgatókönyvei kritizálásával lehet belegázolni. Edward Norton és Warren Beatty is megpróbálkoztak forgatókönyvei átíratásával, fel is kerültek Douglas mellé a halállistára: "Beatty például maximálisan megbízhatatlan: beleveti magát a munkába, hat emberrel íratja át a forgatókönyved, aztán kilép az egész projektből". Edward Nortont se ajánlja főszereplőnek: "beleegyezik, hogy játsszon a filmedben, aztán újraíratja az egészet".

A könyvben nagy ritkán dícsérő fordulatok is akadnak, de ezekben sincs sok köszönet: "Az egyébként minden filmjében zseniális Robert De Niro magától képtelen volna egyetlen szót is kinyögni az előre megírt dialógusok nélkül. Ha nem lenne a megírt szöveg, végleg el volna veszve, csak ülne ott bénán" - állítja az oly értékes dialógusok írója, akinek ezek szerint De Niro annyit köszönhet.

Bezzeg Madonna

Eszterhasnak természetesen Madonnáról is van zaftos sztorija, és ez amellett, hogy jó sztori, maximálisan bele is fér az egykori pornóüdvöskéből céltudatos önmenedzseléssel lett énekesnő pálya- és személyiségképébe. Amikor az énekesnő a Kétségbeesve keresem Susant címszerepéért nyomult, Eszterhas szerint bement a filmet finanszírozó Orion production főnöke, Barbara Boyle irodájába, "térdre vetette magát, és azt mondta: 'Bármit megtennék ezért a szerepért!'. Boyle erre azt válaszolta: 'Hetero vagyok, és boldog házasságban élek'. 'Egyszer mindent ki kell próbálni' - válaszolta erre Madonna". Nem tudni, Eszterhas sztorijainak mekkora a valóságtartalma, de tény, hogy Madonna végül megkapta a film főszerepét - és mint tudjuk, nem csak ebben játszott.

Joe Eszterhas
A magyar származású forgatókönyvíró szülei 1960-ban kerültek Magyarországról Amerikába, fiuk az Ohioi Egyetemen tanult, majd a Rolling Stone-nál kapott állást. Charlie Simson Apokalipszis címen regényt adott ki, amit a Nemzetközi Könyv Díjra jelöltek, egy ügynök pedig felfigyelt a fiatal íróra és forgatókönyvírásra buzdította. Első filmje az Ö.K.Ö.L. című film forgatókönyve volt a fiatal Stallonéval a főszerepben, de ez megbukott, ám ezután jött a Flashdance Adrian Lyne rendezésében, majd a Kicsorbult tőr, amelyek már sikert arattak. Legnagyobb sikere az 1992-es Elemi ösztön, ez a film hozta meg számára a valódi világhírt. 1995-ben nagy várakozás előzte meg Showgirls című munkáját, ami azonban óriásit bukott, ahogy későbbi, Jade című mozija is. Eszterhas legutóbbi műve az Andy Vajnával közös Szabadság, szerelem című film az 1956-os forradalomról.
Forrás: wikipedia.hu