Párbajra hívja David Merlini szabadulóművészt egy villámkezű húszéves fiatalember, Paul Escape. Így szeretne betörni a hazai és később talán a nemzetközi sóbizniszbe az ifjú bűvész. Rögtönzött műsort adott a Deák téri aluljáróban a meglepett járókelőknek. Stábunk közben megpróbálta kivallatni, hogy hova tűnik a tinta a bubiról és hogyan lehet lefejezni majd feltámasztani egy csirkét.

David Merlininek vége. Egy az utcai járókelőket őrült kártyatrükkökkel zavarbahozó villámkezű fiatalember párbajra hívja a szabadulóművészt. Paul Escape, így mutatkozik be a srác az Erzsébet téri Gödör klub egyik asztalánál. Hogy jelezze szándéka komolyságát, nyomban ízelítőt ad tudományából. Az istenért sem hajlandó elárulni, hogyan jutott stábunk egyik tagjának kezébe az a kártyalap, amit egy perccel korábban kollégánk helyezett vissza a csomagba, s hova tűnt a tinta a treff bubiról.
Ez amolyan bűvészbecsület, senki nem adja ki a szakma belső titkait. Főleg, hogy olyan sok munkába és pénzbe kerül elsajátítani.

Uri Geller és az ufók

- Nekem már most sok pénzbe van a tudásom, pedig csak egy éve kezdtem az egészet - mondja Escape. Még Rodolfó-doboza sem volt soha, ő már nem annak a nemzedéknek a tagja, amelyik a legendás "hivatásos csaló" tévés trükkjein nevelkedett. Az ufókon kívül nem is hisz semmiféle csodában, paranormális jelenségben. Paul szerint Uri Geller is csak egy bűvész, a kanálhajlítás pedig egy trükk.

Klikk!

A bűvészet egy tavalyi svédországi osztálykiránduláson robbant be Paul (akkor még Pali) életébe. Odafent északon egy srác kártyatrükkökkel szórakoztatta a társaságot. Paul hiába faggatta a bűvészt, trükkök helyett csak egy pakli kártyát kapott tőle. A fiatalember ezután szakmai dvd-ket vásárolt Amerikából és lényegében autodidakta módon kitanulta a mesterséget. Eltöltött ugyan egy fél évet Ungár Anikó bűvésziskolájában, de hamar társai fölé nőtt és inkább a saját útját járta tovább.

Földbe döngölni Merlinit

Most húszévesen úgy érzi, ideje belevágni a sóbizniszbe, ennek első állomása lenne David Merlini földbe döngölése. Szerinte Merlininek hiányoznak az alapvető szakmai ismeretei és a gyakorlata. Paul szabadulásban mérné össze magát Daviddel.

Spontán hakni a Deák téri aluljáróban

Paul Escape azt mondja, szerinte ő vissza tudná adni a bűvészet és az illúzió hitelét, rangját. A kezében kavargó, pörgő kártyapaklit nézve hiszünk neki. Mint ahogy azok a járókelők is, akiknek rögtönzött műsort szolgáltat az Erzsébet téren és a Deák téri aluljáróban.
Csak egy srác vonja kétségbe Paul képességeit.
- Kétéves korom óta ismerem ezeket a trükköket! - kiálltja oda félvállról.
- Na gyere, nézzük akkor - invitálja Paul, de a fiú zavartan mentegetőzik. Nem ér rá, de azért tudja, mi a dörgés, csak épp most, csak épp itt nem.
Nem így a virágárus néni.
- Na gyerünk, mutassa!
És a srác mutatja. A néni pedig nem hisz a szemének: - Eriggyen má! Honnét lopta azt a kártyát elő?
Alighanem a néni sem alszik ma nyugodtan, mert a titkot neki sem árulja el a villámkezű bűvész.

A lefejezett csirke titka

Amíg újabb közönséget keresünk az aluljáróban, Paul elmondja, hogy mestersége csaknem egyidős az emberi civilizációval. A legelső trükk még a Krisztus előtti időkből származik egy keleti mutatványostól, aki leszedte, majd visszatette egy élő csirke fejét. Paul azt mondja, természetesen ő is meg tudná csinálni ezt a trükköt. De a közelben sehol egy piac, ahol kelléket, azaz élő tyúkot tudnánk venni. Non-Stop üzletben kapható mirelittel pedig nem az igazi, mert a baromfifeldolgozó üzemek elveszik Paul kenyerét, hiszen előre lefejezik a megkopasztott szárnyast.
Stábunk tagjai közül többen arról érdeklődnek, hogyan kerül a nyúl és a galamb a cilinderbe, hova tüntette David Copperfield a 747-es Boinget, hogyan lehet átjutni a kínai nagyfalon, de Paul csak sejtelmesen mosolyog.
- Nincsenek új trükkök, mindenki lényegében a meglévő eszköztárat variálja, öltözteti új köntösbe - ennyit oszt meg velünk tudományából, majd új közönségréteget célzunk meg: belépünk a sarki késdobáló kocsmába.

Cipolla a késdobálóban

Odabent egy erősen alkoholos befolyásoltság alatt álló, Kacsa névre hallgató törzsvendégből a művész érkezésének láttán előtör az exhibicionizmus: a Pajzán Toldit kezdi szavalni, majd Móricka-vicceket ont magából megállíthatatlanul. Csak egy korsó sör fejében hagyja abba a produkciót és mutat érdeklődést a kártyatrükkök iránt, de előbb még bemutatkozik: - Primitív vagyok!
Paul közben keveri a lapokat, Kacsa kihúz egyet, megjegyzi, amennyire tudja, majd visszateszi a csomagba. Escape megrázza a paklit, mire Kacsa bubija úgy ugrik elő a semmiből, mint a margitszigeti szatír a bokorból.
- Elmész te a picsába! - ad hangot meglepődöttségének az egyszemélyes közönség, aztán kezet nyújt. - Megfoghatod nyugodtan, most mostam kezet, mert én is le szoktam pisálni.
Kacsa tanácsot is oszt: a srác helyében hülyére keresné magát Monte Carlóban. Aztán hirtelen elhatározásból ő is csatlakozna a rögtönzött performanszhoz. - El tudom büfögni neked az ábécét - húzza ki magát büszkén.
Nem várjuk meg a produkciót; illedelmesen elköszönünk, és míg Kacsa szaval, felszívódunk, mint a THC.