Ablakon közlekedő újságírók, szemérmes producer, pogácsát rágcsáló Bíró Ica, betűtésztás leves és csöndben feloldódó talány. A Dizájn Center című könyv bemutatóján jártunk.
Én voltam az utolsó szerencsés, aki - néhány fotós kolléga nyomában - az ablakon bemászva érkezhettem az esemény helyszínéül szolgáló szocreál stílusú (a női WC-ben terjengő émelyítő fertőtlenítőszag az imidzs szerves része-e?) Pajtás önkiszolgáló étterembe. Utánam ugyanis maga Fábry Sándor parancsolt megálljt, majd helyezkedett el az ablakkeretben, unikális riporttémát biztosítva az egész este összetartó rajban közlekedő fotósoknak.

A könyv

Tekintse meg képeinket!

Azért érkeztünk az ablakon át, mert az étterem előtt nagyon lassan apadó sor várt a bejutásra, akik között számos A-B-és C-kategóriás celebritásra bukkantunk, róluk azonban később, hiszen ezúttal nem az övék, hanem a könyvé a főszerep.

"Én ezt szerényen a Koránhoz tudnám hasonlítani" - jegyezte meg Fábry Sándor művére pillantva, majd egy majd' fél órás szövegáradatba kezdett. A Dizájn Center címet viselő mű és a hozzá kapcsolódó DVD Fábry sajátságos tárgylátásának tizenkét évét foglalja össze: a Dizájn Center születése 1990-re tehető, a Hócipő 9-ik számára, majd 1998-tól az Esti Showderben is állandó elemmé vált.

"Itt nem pusztán designról, azaz ipari formatervezésről lett szó, rovatunk fényszórójának bűvkörébe tartozott és tartozik lényegében minden, ember által létrehozott, azaz mesterséges vizuális elem, a szőrzet alakításától a tetováláson és sminken át, a ruházaton, a lakberendezésen, a lakóházon és kerten keresztül a városépítészet megannyi szörnyűségéig" - olvasható a szerző németes gondossággal szerkesztett definíciója az előszóban. A későbbiekben is ebben a szellemben halad tovább, amikor néhány adekvát német és latin kifejezéssel dúsítva megjeleníti a buheravilág (copyright by Fábry) majd a neogagyi (copyright by Szalai András) tizenkét éves történetét. A sajtóanyag szerint az összegyűjtött csaknem 300 hócipős cikkből - esetenként kissé újrastilizált formában - 116-ot tartalmaz a könyv. Magát a művet sajnos nem kaptuk kézbe.

A jelenlévők

A Fábry beszédét megelőző Nova Kultúr Zenekar koncertje közben a nőnek maszkírozott Szőke András szőke parókában táncolt, Bíró Ica pogácsát rágcsált, Kovács Kristóf producer pedig - ugyancsak szőke hajú barátnőjével - állhatatosan rejtőzködött a fotósok lencséje elől. Mindeközben Fábry Odüsszeusz alaposságával sorolta a vele egy hajóban evezők névsorát - vagyis a könyv létrejöttének segítőit és közreműködőit - ami egy kétségkívül figyelmes gesztus, de semmiképp sem nevezhető az est dramaturgiai csúcspontjának. Hasonló leltározást elkerülendő itt most nem írjuk le, mivel töltötte az időt Kiszel Tünde, Rózsa György, David Merlini, Selmeczi Tibor, Nacsa Olivér vagy épp Szandi és hitvese (a vonatkozó bevágások minden bizonnyal megtekinthetők a tévében), inkább rátérünk arra, hogy Fábry beszéde után vicces retróételeket lehetett fogyasztani, a betűtésztás levestől a rózsaszín minyonon át a Bambiig.

Feloldott rejtély

Klikk a képre!

Mivel nem éreztem száz százalékig szívből jövőnek a showman felhívását, miszerint örömmel áll a média rendelkezésére, inkább Komár László egyre halványuló nyomába eredtem, hogy kiderítsem, mért volt az orrán ragtapasz mindaddig, míg a fotósok raja el nem lepte. Komár úr sajnos eltűnt, de a veszteségért kárpótolt egy párbeszéd, amibe teljesen véletlenül botlottam. Ez a - figyelem, nem hiteles forrásból származó - információ végre talán véget vet sok-sok bulvárorientált ember álmatlan éjszakájának: úgy tűnik, mégsem veszett össze a Cadillac Drive névre keresztelt utazás alatt Fábry és Wahorn András. Két bennfentesnek tűnő személy párbeszédéből ugyanis a következőket hallottam ki: "a Sanyi meg a Wahorn összezörrentek kicsit, de ha valaki hat hétig össze van zárva - még ha egy olyan nagy autóban is mint egy Cadillac -, az teljesen normális."

Mért is ne higgyük el akár ezt is?

A könyv címe: Dizájn Center
Terjedelme: 256 oldal
Színe: piros
Ára: 8900 forint