Az amerikai énekesnő a Pussycat Dollsnak írt számokat, míg önálló celebbé nem gyúrta ki magát, most pedig ennek megfelelően egy kis műleszbi hülyéskedéssel tartja magát a köztudatban. Sokaknak az egykori művészeti főiskolás zenei munkássága is bejön, de ő még ennél is biztosabbra megy, hisz pontosan tudja: jó adag provokációval megtámogatva bármilyen szar eladható.

A tavalyi év nagy felfedezettjeként emlegetett Lady Gagát kiáltották már ki kurvásnak az öltözködése miatt, gyanúsították azzal, hogy transzvesztita - csak azért, mert nem olyan nőiesen ribancos, mint Christina Aguilera volt pár éve -, a legújabb lehetőség, hogy leleszbizzék, miután egy vidám éjszakán eljátszotta egy barátnőjével, hogy legszívesebben kinyalná. A műsort természetesen egy amatőr fotós is megörökítette, a képekből kiderül, hogy GaGának valóban nagy az orra, barátnője pedig vakmerően szembeszáll a brazilgyanta-trenddel. Most akkor pár napra megint van miről írni.

Kattintson a prémért!

Ügyes

Az amerikai énekesnő-dalszövegíró-zeneszerző többek közt a Pussycat Dollsnak is írt számokat, míg önálló celebbé nem gyúrta ki magát. Sokaknak az egykori művészeti főiskolás zenei munkássága is bejön, de ő még ennél is biztosabbra megy, hisz pontosan tudja: jó adag provokációval megtámogatva bármilyen szar eladható. Gagát lehet bírálni a zenéjéért vagy a megjelenéséért, egyvalamiért nem: azért, hogy ne tudná használni a médiát. A transzvesztitakülsejű Aguilera-klón tudatosan játszott rá arra, hogy ha valaki túl ronda szexszimbólumnak, akkor még mindig lehet polgárpukkasztó, a nevét pár hónap alatt így is mindenki megtanulja.

A 23 évvel ezelőtt Stefani Joanne Angelina Germanotta néven világra jött előadó New Yorkban született, Manhattanben nőtt fel, és nyilván nem tehetségtelen, ha már 17 évesen felvették a New York-i egyetem Tisch Művészképzőjébe. Ide se hülyén jött, négyévesen zongorázott, 13 évesen megírta első saját számát, 14 évesen már fellépett, a Tisch-re meg amúgy egyáltalán nem szokás 17 éveseket felvenni. Művészi példaképei közé sorolja a szintén nem kevéssé excentrikus David Bowie-t, Madonnát, Michael Jacksont, és vállaltan imádja a Queent is: nevét például az ő Radio GaGa című számuk inspirálta, igaz, akkori producere, Rob Fusari ötletére. Gaga egyébként barnának született, 2008-ban szőkíttette ki a haját, állítása szerint azért, mert nagy orruk miatt állandóan összekeverték Amy Winehouse-zal. Igaz, szőkén meg állandóan Christina Aguilerához hasonlítgatják, de ebben legalább nem csak külsőleg van igazság, a Just Dance című számát akár Xtina is elkövethette volna.

Virágot Aguilerának

Az énekesnő önnön celebbé gyártásához elsősorban extrém, excentrikus és provokatív eszközöket használ. Színpadi kosztümjei miatt az erkölcscsőszök és irigy zenészkollégák egyaránt fujjolnak, pedig semmivel sem polgárpukkasztóbb, mint a jópár éve szexi kiscsajból hirtelen tinédzserprostivá továbbfejlesztett Christina Aguilera. Csak míg Aguileránál az imidzsváltás nyilvánvalóan a menedzsment döntése volt, Gaga imidzséhez hozzátartozik az is, hogy nála semmi nem valamiféle mások által diktált imidzs, hanem saját döntés, ő maga. Aguilerához való hasonlatosságának firtatását egyébként nem bánta, sőt bevallotta, naná, hogy még jót is tett a karrierjének: „Ő [Aguilera] akkora nagy sztár, minimum virágokat kéne küldjek neki, mert Amerikában egy rakás ember azt se tudta, ki vagyok, míg nem történt ez [mármint a hasonlatosságukat ecsetelő cikkek]. Ez úgymond feltett engem is a térképre”.

c13552c7-1968-409b-bafd-8d47b3575b70

GaGa 2007-ben vált ismertté, addig New York-i klubokban játszott, és saját bevallása szerint maga se tudta, mit kezdjen magával, míg fel nem fedezte David Bowie-t és a Queent. Addig „popénekesnőnek túl színpadias voltam, musical-meghallgatásokon meg azt vágták a fejemhez, hogy túlságosan popos vagyok”, ez azonban nem gátolta abban, hogy jópár slágert írjon: a Pussycat Dolls mellett Fergie, Britney Spears, a New Kids on the Block is köszönhet neki számokat. Bár újabban MySpace-oldalon keresztül igazán trendi befutni, Gaga a maga felfedezését Akonnak köszönheti: a zenész-producernek nagyon tetszett egy demója, amin az akkor még feltörekvő ifjú zeneszerző-dalszövegíró meg akarta neki mutatni pár számát, ezért – előadó hiányában – maga énekelte fel őket.

Gaga 2007-ben összeállt egy Lady Starlight nevű kolléganővel, akivel közös „Lady Gaga and the Starlight Revue” című műsorukkal felléptek a Lollapaloozán is. A közönséget meglepte a szokatlan, retrós elektro-glam műsor, de vevők voltak rá. Gaga ezután kezdett dolgozni saját, The Fame című első albumán, melyről előbb a Just Dance, majd a Pokerface lett sláger.

Andy Warhol dalban elbeszélve

Az énekesnőnek nincs stylistja, jellegzetes show-jai látványelemeit, fellépőruháit, kellékeit és frizuráit saját, Haus of Gaga nevű „kreatív csapatával” közösen találja ki, bár letagadhatatlanul ő a szellemi vezér. „Olyanok vagyunk, mint Andy Warhol Factoryja: senki se idősebb 26-nál, és mindent együtt csinálunk” – írta le kommuna-életmódjukat Gaga, aki a warholi szellemet nem csak ebben követi: első amerikai turnéján, ami 2009 márciusában indult és a The Fame Ball Tour elnevezést viseli, teljespályás letámadást ígért a nézőknek. „Úgy döntöttem, ez az egész egy Andy Warhol-koncept lesz: egyszerre popzenei előadás, multimédia, divat, technológia, videó és film, mindez együtt”.

Szoliban aszott múmia az ideálja

A popkultúrából kiművelt előadó a divatot nem véletlenül említi showja fő rendezőelvei közt, személyiségében is hasonlóan fontos szerepet tulajdonít neki. Egyszerűen odavan érte, sőt a dalírást is ez szervezi nála: „Amikor írok, azokra a cuccokra gondolok, amiket majd a színpadon akarok viselni. Nekem mindez együtt működik: az előadóművészet, a pop, mint előadóművészet, és a divat. Mindez együtt jár, így egész, és ez fogja újraéleszteni azt, ahogy régen úgy igazán tudtak rajongani. Ezt szeretném visszahozni. Azt szeretném, ha annyira ránk lennének kattanva, hogy be akarjanak kebelezni, megízlelni, végignyalni minden egyes porcikánkat” – vázolta a Times Online-nak erősen szexuális elképzelését a valódi rajongás mibenlétéről. Persze akinek a dalírás egy orgazmussal is felér, az rajongóitól minimum ennyit elvárhat, farkat dedikáltatni vele ehhez képest gyenge próbálkozás.

bdc1edb8-1236-4a26-89e9-f56d86739c1c

Gaga divat iránti felfokozott érzékenységét állítása szerint anyjától örökölte, Versace-rajongása azonban teljesen saját, Donatella Versacét pedig személyes múzsájának tekinti: „Ikonikus jelenség, erőteljes, az emberek mégis állandóan kritizálják. Egyértelműen provokatív jelenség” – tartja karizmatikusnak a divatvilág legijesztőbb jelenségét. A Versace-múmián kívül Paris "arról híres,hogy híres" Hilton munkásságát tartja még nagyra, nyilván nem véletlenül.

Gaga énekesnői munkásságát eddig egy Grammy-jelölés igazolja a Just Dance című számáért, de hogy a rettentő Versace-nőhöz hasonló ikon is lesz-e belőle, azt csak pár év múlva tudjuk megmondani. Provokatőrként viszont már most is eredményesnek mondható, hisz például a Gumicukor kommentelői is egyre kevésbé teszik fel a róla szóló híreknél a beugró körnek számító „ez meg ki a faszom?!” kérdést. Na jó, néha azért még igen.