Török Ádám saját, Blues Café című műsorával jelentkezik hamarosan az Ötös csatornán. Az énekes-fuvolavirtuózzal a csatorna Budapest Hajón tartott bemutatkozó partiján találkoztunk.
- Mi különbözteti meg a bluest más műfajoktól?
- Elsősorban a zene, mert van egy alapzenei séma, amit bluesnak hívunk. Ami még blues-zá tesz egy dalt, az a szövegi világ. A blues a keservesebb életről szól. Kajákról, nőkről.
- Az élvezetek jelentik a keserveket?
- A blues nem a pompa és a csillogás felől közelít a téma felé. Nem is a szerelem felől közelíti meg a női-férfi kapcsolatokat. Inkább olyan külvárosi.
- Mitől külvárosi egy kapcsolat?
- Úgy kell ezt érteni, hogy a szövegek kicsit vulgárisak a nőkkel szemben. A popzenészek dalaival ellentétben itt a szerelem nem romantikus dologként jelenik meg.
- Ön romantikus?
- Nem. Régen blues-ballada énekes voltam, és nagyívű rockballadákat is írtam. Ma már a humorosabb énem is előjön.
Mindig a legjobbakat kapta
Török Ádám jól ismeri a hazai blues zenészeket, mint elmondta, az általa szervezett fesztiválokra rendszerint meghívja a tehetséges fiatalokat. „A blues nagyon élő zene, rengeteget fejlődik. Én leginkább a fúziós zenéket csinálom, de a divatos zenékből is bejönnek mindig hangulatok. Az utóbbi tíz évben divatos volt a latin zene, a bluesban is megjelentek latin ritmusok. Tartjuk a lépést”- mondta a Mini, és a Rhythm And Blues Branch (R.A.B.B) frontembere.
„Gyerekkorom óta csak ezzel a zenével foglalkozom. Elsők között voltam, akik blues lemezeket hallgattak. Szerencsém volt, mert valahogy mindig meg tudtam szerezni lemezeket. Meg kellett szervezni, hogy az ismerősök hozzanak, de mindig megkaptam a legjobbakat” – válaszolta a zenész, amikor felvetettük, különleges ez - az évtizedeken át tartó - kötődése a műfajhoz.
Nem kell kijátszaniuk egymást
Török Ádám rengeteg nemzetközi hírű zenésszel is fellépett már, több mint tíz éve például itthon, BB. King mellett is. Arra voltunk kiváncsiak, a szakmai fejlődésen túl mit adtak ezek a közös munkák a zenésznek.
„Az igazán nagy muzsikusok rendkívül szerények. Tudják, hogy igazán nagy zenészek, és nem érzik, hogy erre fel kéne hívniuk mások figyelmét. Nem rivalizálnak, náluk nincs akkora harc a kenyérért. Nem kell kijátszaniuk egymást, mint ahogyan a hazai szakmában látjuk. A világsztároknak óriási piaca van. Persze, ha ők lennének olyan helyzetben, mint a magyar zenészek, akkor lehet, hogy olyan rossz tulajdonságaik volnának. Azok a nagy muzsikusok, akikkel melóztam, önzetlen barátok.”
Nemhogy gátolnák
Török Ádám honlapján található életrajz egy technofil zenész képét sugallja. „Ádám egyike azon hazai zenészeknek, akik az elsők között ismerték fel, hogy a computer és az internet nemhogy gátolnák, hanem segítik az élő zene terjedését.” A zenészt erről is kérdeztük.
„Már '94-95-ben volt számítógépen, az átlag felhasználókhoz képest korán. Abból, hogy elsőként kaptam, sokan azt gondolták, valami guru vagyok. Pedig éppen csak be tudom kapcsolni a gépet” – mondta Török Ádám, majd az élő zene terjedésére tértünk rá.
„Ez alatt a koncertfelvételek terjedését kell érteni. Azokkal foglalkozom ugyanis, akik élőben játszanak. Az utolsó 20-30 évből a legtöbb felvételem koncertfelvétel. Az érdekel, hogy per pillanat mi történik a színpadon. Nem az a fontos számomra, hogy mi történik a stúdióban. Négy fal közt készült lemezből van rengeteg. Az élő kultúra számít.”