A szalonja kínálatában olvastam, hogy a fodrászai a trendet megelőző hajvágással szolgálnak. Miért fontos megelőzni a trendet, amikor a hazai közvélekedés szerint követni is nehéz?
A magyar trendre gondoltam, de azt annyira pejoratív lenne kiírni. Magyarországon világszínvonalú nők vannak, gyönyörű szépek. Amikor külföldi fiatalemberek jönnek, megmondom őszintén, esnek-kelnek az utcán, hogy milyen jó csajok vannak itt. A ruházkodás is nagyon előrehaladott, jó a styling, a nők nagyon jó ruhakompozíciókat vesznek fel magukra, és ezért fontos a trendet megelőzni.
Milyen forrásból értesül a trendekről?
Hajas Lacival együtt én kapom meg először az ajánlást arról, mi lesz a divat. Mi vagyunk hivatottak arra, hogy Magyarországra interpretáljuk a világ divatját. A L’Oreálnál dolgozunk, ahol három évre előre dolgoznak a trendfigyelők. A trendfigyelő cégek irdatlan pénzért - olyan összegekért, hogy elájulás, láttam erre vonatkozólag titkos adatokat - járják a világot és szedik össze az ötleteket. Óriási megtiszteltetés, hogy mi magyar fodrászok is részt vehetünk a trend kialakításában, és ajánlatokat tehetünk, hogy képzeljük el az ezt követő időszakot.
Hogyan képzelik el?
Ezek szupertitkos dolgok, amíg le nem fotóztuk, nem beszélhetek róla, de nagyon vagány lesz. Én magyar szemmel látom mindezt, magyar modelljeim vannak, akik ezekre a folyamatokra ráreagálnak: sírnak, mosolyognak, az anyjuk visszahozza őket, az anyjuk üzen, hogy szuper a hajuk. És nemcsak engem, a modellt is érik hatások. Kimegy az utcára, megszólítják őt, beszólnak neki. Most vágtam egy régimódi frizurát, az úgynevezett hallót, körfrizurát: mintha egy bilit tennénk a fejre és körbevágnánk. És azt mondták a modellnek, szia, varázsceruza.
Szőke volt a modell, mint a lengyel rajzfilm-figura?
Szőkés-vöröses, extra panelek vannak a hajában. Nemcsak én, hanem ötven másik szakember dolgozik azon, hogy külföldön ne azt higgyék rólunk, hogy a nyereg alatt kullogunk. Ebben a zónában, Ausztriát, Németországot is beleértve a magyar fodrászok nagyon erősek. Erősen látjuk a divatot, jól vágunk hajat. Jó helyen, jókor voltunk.
A saját példámon keresztül mégis azt látom, hogy a hullámos haj még lefedetlen terület.
Ez a Meg Ryan-fazon? Nem lefedetlen. Csak 1996-tól 2000-ig volt így, akkor tényleg brutál-egyenes trend volt. De borúra derű, nem lehetett igaz az, hogy egy hullámos hajú nő - aki a nőiesség egyik mintaképe – ne szerepeljen. Pár év óta van egy egyenes hajú és egy göndör hajú divat, és ez a világ legjobb dolga. Az én formai világomnak nagy szüksége van a hullámokra is. Most, amit láttam, hogy a copfok is bejöttek, erősebbek lett az alapok, a régi, klasszikus hajvágások most abszolút dübörögnek, és megnőtt a volumen. Ha ránézünk egy nőre, nem egy cuppantott fazont látunk, hanem hogy bemozdult a haj.
A pályafutását a Király Tamással közös munkájáig tudtam követni, mert a honlapján írt önéletrajza nem görgethető tovább.
Mert csak bizonyos ideig írtam a pályafutásomat. Gondoltam, egyszerre nem írok le mindent, mert annyi minden történt. Én az egész világot bejártam ezzel a szakmával. És óriási dolog, hogy ilyen szép üzletem lehet. Néha csak bejövök, körülnézek, és hiszem el. Mindig ennek a szakmának a rabja voltam. Már gyerekkoromban minden a nők körül forgott. Baromi rossz tanuló voltam, és hetedikes korom óta – amire nagyjából összeraktam a képet - azóta a csajok körül forogtam.
Jó ezt hallani, de visszatérve Király Tamásra, azt írja, a rendszerváltás előtti időszakban együtt dolgoztak, és ez nagyon izgalmas időszak volt. Amíg a fősodorban a gumisapkás melír szerepelt, mi volt a másik oldalon?
Rájöttem, nem úgy kell a szakámhoz állni, ahogy nekem addig próbálták vetíteni.
Hogyan vetítették?
Kérem szépen, ez a divat - és egyféle hajat kellett csinálni. Egészen a disconnected megjelenéséig az volt a baj, hogy egyenhajak és egyennők voltak. Mindenkinek olyan haja volt, mint Farrah Fawcettnek a Charlie angyalaiból. Naponta tíz ilyet vágtam, és szárítottam. Óriási hullámvölgybe kerültek a fodrászok, mert egy kreatív embernek ez gyilkosság. És akkor Király Tamással kezdtünk együtt dolgozni. Amilyen vagány volt, amilyen ultra dolgokat kitalált – például a nejlonból készült csavart ruhát, Soma volt a modellje - arra válaszoltam hajban. Izgalmas életet éltem akkor vele, beindultam. Akkor jöttek a Pa-Dö-Dős csajok, és elkezdtük a punk fazont.
Férfiak haját nem vágta?
De, férfihajban pont akkor jött be a tengerészgyalogos feeling, az a borzalmas fazon, mint amilyen Schwartzeneggernek is volt. És a manusok bejöttek az üzletbe, a popműfaj is járt hozzánk. Például Ákos akkor kezdett a Bonanzában, vendégünk volt. Egy történelmi dolog kezdődött, mert a fodrászatra ugyanúgy hatott a változás szele, mint a divatra.
Hol nyitott először üzletet?
A Bajcsyn egy kapu alatt Sipos Zita sminkessel. Arra volt csak pénzünk, hogy ott nyomakodjunk Volt, amikor húsz órát dolgoztunk. Nem is mondom, hogy dolgoztunk, hanem sodrásban voltunk, nem az volt a fontos, hogy kipihenjem magam. Volt egy fotózás napközben, este egy reklámfilmforgatás, ami hajnalig tartott, reggel pedig kezdtem ismét az üzletben. Ez nekem nem fájt, baromi jól esett.
Mikor látta először a külföldi trendeket?
93-ban kimentem Londonba, és elkezdtem vakarózni. Rájöttem, hogy meg kéne már tanulnom hajat vágni. Akkor tíz éve a szakmában voltam. Van egy komoly archívumom, amiben gyűjtöm az összes bemutatót, ami 93-tól kezdve Tokiótól Amerikáig eldurrant, ilyen csilliárdos vagyok. Meg tudom mutatni képekben, mi történt a világban az elmúlt több mint egy évtizedben.
Az előbb említette, hogy ön szerint a magyarok élen járnak a régióban. De valójában mennyire elismertek a fodrászaink nemzetközi szinten?
Nagy elismeréseink vannak, de mégis hátrány magyarként indulni. Ha mondjuk Lengyelországban élnénk, jobban megrecsegtetnénk a világot.
Lengyelország miért van előnyösebb helyzetben?
Mert nagyobb piac. Az számít, hogy hány sampont adsz el. Amennyi sampont adunk el, annyira vagyunk híres fodrászok. Most egyébként a moszkvai világbajnokságon is nagy eredményeket értek el a magyarok. Próbálkozunk, rajta vagyunk, hogy betörjünk.
Egy interjújában azt mondta, fakezű fodrász nem létezik. Általában optimista?
Mindig. Van egy iskolám, ahol tanítok, és több száz szakembert adtam már a magyar fodrászatnak. Voltak köztük szupertehetségek, akik fantasztikus jó adottságokkal rendelkeztek, mégsem vitték semmire, mert nem építették fel az útjukat, elbízták magukat. És volt fakezű is, akiben volt annyi szorgalom és önmegvalósítási készség, hogy a legtöbbet dolgozó magyar fodrásznak számítson. Kompenzál. Nem vág annyira szuperul, de édes fazon és imádják a nők.
Miért tartja szükségesnek, hogy a szalonjában akciók legyenek? Kevésnek találja a vendéget?
Tényleg nem szeretem az üres fodrászüzleteket. Világéletemben kis üzletekben dolgoztam, és ahol mindig telt ház volt. De azért akciózunk, hogy közérthetővé váljunk. Az a cél, hogy a Zsidró ne egy olyan nimbusz legyen, amiről azt gondolják az emberek, hogy tíz évig kell gyűjteniük, hogy egyszer itt levágassák a hajukat.
Sokan gondolják így?
Igen, és ez a legnagyobb problémánk a piacon. Ezért is próbálunk nyitni például azzal, hogy a Viva tévé műsorvezetőnek haját csináljuk, együttesekkel dolgozunk, a fiatalos vonalat erősítjük. A gazdasági helyzetre is reagáltunk azzal, hogy olyan hajakat vágunk, ami 2-3 hónapig tart, és utána is lehet még bliccelni.
Ez Londonban is bevett szokás.
Ott is ugyanezen ment végig a társadalom. Ötletelnünk kell, mert nekünk senki nem segít. Nem a mezőgazdaságban dolgozunk, hogy ha nem lesz elég a termés, az állam besegít. Ha én nem vágok jól hajat, éhen döglök, ilyen egyszerű. A nagyapám is fodrász volt, a háború alatt is dolgozott, majd a recesszió idején. Mondok egy millpengős sztorit. Bejött a vendég, és kért egy tartós hullámot. Kifizettették vele előre a hajat, mert akkor a fodrász még tudott rajta venni öt tojást, de mire a haj kész lett, már csak négy tojást tudott venni azon a pénzen. És ezt is túlélte a szakma.