A szürreál-dadaista összművész drMáriás (eredetileg Máriás Béla) festményeinek címét olvasgatva szinte fel sem tűnik, hogy csupán álhírekről van szó, hiszen már azon sem lepődne meg senki, ha azt olvasná, hogy Cicciolina bepisilt a Hősök terén. Vagy mégis? A festő-szaxofonos-performer éppen ezzel a bulvárnyelvvel játszik a festményein, amelyek a Műcsarnok után most az Erlin Galériában láthatók november 8-ig.
"A képek címei a bulvármédiában használt megfogalmazásokra játszanak rá azért, mert szerintem mai világunkra éppen ez a jellemző, hiszen egyértelmű, hogy az emberek számára sokkal fontosabb Geronazzo Mária szájhókuszpókusza, mint bármelyik politikus, labdarúgó, tudós vagy állatvédő tevékenysége. Alapvetően pedig nem annyira maga a tartalom érdekel, hanem a szereplők mozgatása, megvilágítása, hiszen ezeket a híreket saját világomba helyezem, ahol a szereplők az én hőseimként jelennek meg. Persze itt már én irányítom őket, innentől az én rabszolgáim vagy királyaim, így már teljesen mások" - magyarázza a Tudósok zenekar szaxofonosa-frontembere a képek között. A legtöbb annyira harsány, durva és erőszakos, hogy muszáj megkérdezni, a celebvilágot is hasonlóan erőszakosnak látja-e. Válaszában drMáriás viszont inkább egy fétis-szexpartihoz hasonlítja azt.
Vagy inkább ovis szexküzdelem?
"A bulvár egy olyan különös világ, amely alapvetően szexuális vágyakat próbál kielégíteni. A bulvárban a főszereplők ötéves óvodásokat jelenítenek meg, akik különböző műsorokban szeretik, simogatják, csókolgatják vagy gyűlölik egymást. Mindez egy hatalmas fétis-szexjelentre hasonlít, amelyben nem tudnak eljutni az orgazmusig, ezért végtelen ovis szex-küzdelemmé válik az egész" - értékel drMáriás, aki szerint a bulvár kortárs népművészetként értelmezhető.
drMáriás erre a helyzetre reagál a képeivel: "Saját megfogalmazásokkal élek úgy, hogy azt a nyelvet használom, ami aktuális és érthető az emberek számára, ugyanakkor azt mondom el általa, amit én akarok. Amikor a klub másik részéhez tartozó étteremből átjöttek a pincérek és a szakácsok, hatalmasat nevettek a képek láttán, ami azért volt hízelgő, mert bebizonyosoott, hogy nagyon is jól értik, hogy miről szólnak, s mit üzennek a képek".
Furcsa és groteszk népmesei alakok
A festőtől azt is megtudjuk, hogy a kiállítás címét ("Kelemen Anna farkából négyméteres Torgyán József-szerű aranyhalat operált ki a közadakozásból felfüggesztett ombudszman") éppen a Velvet egyik cikke inspirálta, amely így szólt: "Kétcentis halat operáltak ki egy kisfiú péniszéből". "Erre építettem a címet, aminek alapvetően se füle se farka, hiszen Kelemen Annának nincs farka, és persze bulvárombudsman sincs, de a cím éppen ettől jó, mert felhívja a figyelmet, miközben egyben gyönyörűen dadaista marad".
Kérdés, hogy miért pont Juszt László, Kelemen Anna, Schoberték és Cicciolina ihlette meg a festőt? Elmondása szerint azokat a szereplőket akarta megfesteni, akik a magyar médiára a legjellemzőbbek, másrészt azon belül is a "legfurcsább vagy leggroteszkebb alakok". "Ők az adott helyzetben akár népmesei figurák is lehetnek, ahogyan például Cini, aki a képen Amerikában kéreget".
A képeken szereplő hírességek valószínűleg tudnak arról, hogy vászonra kerültek, de a kiállítás megnyitóján azért nem tolongtak a képeket ihlető magyar celebek.