Schobert Norbi 16 éves kora óta motorozott, de egy pár évvel ezelőtt fel kellett hagynia szenvedélyével, mert elkezdett aggódni a családjáért. Három balesetet úszott meg, attól tart, a negyediket már lehet, hogy nem élné túl, így marad a versenypályán motorozás, pedig még álmodik is a hobbijával.

„Amióta az eszemet tudom, nagyon komolyan motoroztam” – mondta Schobert Norbi a Velvetnek, miután megtudtuk, hogy az edző egy ideje nem űzheti a kedvenc hobbiját. Schobert a nyolcvanas évek közepétől kezdve aktívan motorozott néhány évvel ezelőttig, amikor is néhány baleset után úgy gondolta, fontosabb számára a család és az üzleti karrier.

Balesetek

Először kezdő motorosként egy 250-es MZ-vel forró aszfaltba csúszott a Ráday utca elején. Az akkori motorja tönkrement, de Schobert legalább nem sérült meg.

Ezután nem volt balesete egy darabig, de egy alkalommal, amikor még mindig egy MZ-t használt, sikeresen beleállt egy taxi csomagtartójába, mert az elromlott féke miatt nem tudott megállni. Ekkor sem sérült meg, de az anyja nagyon elkezdett érte aggódni.

Az évek múlásával egyre komolyabb motorokat vásárolt. Megtudtuk azt is, hogy még a nászútjára is egy BMW túramotorral ment.

Klikk!

A nagyobb motorok nagyobb veszélyt is jelentettek Schobert esetében. Harmadik komoly baleseténél Szentendrénél ment nagyjából százzal, amikor a szembe sávban egy kabrió a dupla záróvonalon keresztül akart megfordulni. Az edző ezt az autót is, mint a taxit elkapta. „Farmerban voltam és motoros dzsekiben. Lerepültem a motorról. Az volt a mázlim, hogy a lábam nem ért le, csak a kabátom, úgyhogy egy karcolás nélkül megúsztam” – mesélte Schobert.

A motorozás hátrányai Norbi szerint

Norbi mondja: A motorral nem lehet lassan menni. Kell egy bizonyos sebesség, hogy a menetszél megtartsa az ember felsőtestét, hogy ne kelljen izmokat megfeszítve ülni.
Totalcar vélemény: Az egyenesen ülős motorokon (chopperek, cruiserek) éppen hogy lassan jó menni, mert ha kapsz egy kis menetszelet, lógsz a kormányon. A tipikus naked bike-okon 30-90-ig kellemes a szél, a kis idomos, de túra jellegű motorokon még elég egyenesen ülsz, viszont alig nyom a szél, ott virtuálisan 0-tól 160-ig relatíve kényelmes minden. A fekvős speedgépeken tényleg rossz 80 alatt menni, igazából 120-130-nál kezd tartani a szél. De ha lemész az idom mögé, 300-nál is csukóból tartod magad, mert elmegy az idom fölött a szél, és a hátadat nyomja lefele maximum.
Norbi mondja: Sokkal hosszabb a motor fektávja, mint az autóé. Nehezebb vele megállni.
Totalcar vélemény: Ez igaz. Elkerülésre kell játszani.
Norbi mondja: Hiába van az embernek védőruhája, az leginkább csak attól védi meg, hogy lehorzsolja az aszfalt.
Totalcar vélemény: Egy jó védőruha, könyök-, alkar-, váll-, gerinc-, sípcsontprotektorral komoly védelmet jelent a csonttörések ellen, ha elég erős az anyaga, még azt is megakadályozza, hogy leszakadjon esésnél a láb, a kar. Nem egy esetet tudok magam is, amikor a frontális ütközésnél tipikusan egyik irányba becsukló kormány leszakította volna a motoros szűk oldalra került lábát, de a ruha egybentartotta az embert. Nem véletlen, hogy elsősorban rövidgatyás, vászonnadrágos, pólós motorosokat látni szétszaggatva a különféle autós-motorosbalesetes horroroldalakon.

Az utolsó eset a visegrádi bobpálya mellett történt, amikor egy a bobpályán lerohanó szarvasbika leütötte a motorjáról. „A Réka terhes volt. A barátaimmal a visegrádi alkonyatban döngettünk, amikor húztam egy kövéret és kiugrott elém egy vad. A bika futott le a bobpályán és rámugrott. Az agancsa szétvágta a bukómat, én meg egy helyben megálltam, a motor meg teljesen totál lett. A szarvas meg tovább szaladt” – fejezte be balesetei felsorolását Schobert Norbi.

Hiány

Ezután döntött úgy, hogy felhagy hobbijával, mert a család és az egyre jobban működő üzleti vállalkozások fontosabbak számára. „Nemcsak arról szól az élet, hogy mindent én élvezzek, hanem másokért is felelősséget kell vállalni” – mondta.

Azóta néha-néha kap egy tesztgépet, amit kipróbál, de elmondása szerint nem élvezi, mert izgul. Hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon, Schobert úgy döntött, ellenőrzött körülmények között fog motorozni a jövőben. „Pályára fogok járni. Valószínűleg veszek valami könnyű 600-as gépet, és akkor megvan az élmény, és mégis ellenőrzött körülmények között van.

„Nagyon hiányzik, huszonkét éve motorozom. Álmodni szoktam a motorozással. Behúzom a fejem, és döntöm a szép visegrádi kanyarokat” – zárta le a szomorú történetet Schobert Norbi.