A No Thanx szexi, de nem ez a lényeg – mondta egy 8. osztályos rajongó, aki minden eseményen ott van. A tinizenekar tagjai hollóvá változnak a nők uralta városban, majd egy gödörben zenélnek a hangszereiken, hogy az emberek elhiggyék, tudnak zenélni. Klipforgatáson jártunk.

„Lehetne sötétebb és erősebb az a száj? Mutatósabb lenne”- javasolta a kliprendező a sminkesnek a Dorci nevű, tizenéves statiszta emósítását, aki nagylyukú, fekete neccharisnyában térdig járt a ködben.

A fekete lény nem szól

Egy Ollókezű Edward-forma tizenéves keresztezte az utunkat a hegesztőnél, ahogyan az újpesti bőrgyár területén kerestük a No Thanx, Fekete Nap gyermekei című dalához készülő klipjének forgatási helyszínét. A fekete lény nem szólt, de az atlétás portás hosszan eligazított, melyik romos épületben gyűlt össze a stáb.

A zenekar színvilágától eltérően egy zöldre festett szobában sminkelték és öltöztették a zenészeket, és amikor láttuk, az aprólékos munka eltart még egy darabig, az épületben elszórt bazaltszínű homokon átkelve egy fáskamrának látszó, homályos sarokban megtaláltuk a klip rendezőjét, Indiánt. Az előkészületekből azt sejtettük, fő ihletőjének Tim Burtont nevezi majd meg, de amint a klip, úgy a beszélgetés is tartogatott meglepetéseket.

Királynőjük szőke, szúrós szemű

Klikk!

„Az Elveszett gyerekek városából indultam ki, amikor megterveztem ezt a klipet” – utalt Jean-Pierre Jeunet filmjére Indián, a szemében különös csillogással. Itt próbáljuk röviden összegezni, amennyit alapfokú etológiai ismerettel a klip történetéből megértettünk.

A várost nők uralják. Királynőjük szőke, nagyon rövid haja van, zordra festett tekintete, és egy hungarocellből készült trónon uralkodik. Dorcit, a varjúlányt, akinek a száját épp a sminkszobában erősítik, fel akarják áldozni. A gitáros Dávidot elrabolják valakik, és össze akarják gyúrni, mire ő hollóvá változik és elszáll. Mindenki hollóvá változik, akinek a karját egy tégelyből mézzel kenik, mert annak nyomán szárnyak nőnek. A tégelyt Dani, a dobos találja meg a ködben és a homokban, akinek a nyakán látható a fekete nap, amint megfordul. Végül az egész zenekar egy gödörben zenél a hangszerein. Ekkor közbe kellett kérdezzünk.

Olyan világot élünk

„Bizony fontos, hogy zenéljenek a klipben, hiába ennyire elszállt. Olyan világot élünk, ahol mindig tudatosítani kell az emberekben, hogy a klipben látható zenészek nem playback-et nyomnak, hanem igenis tudnak zenélni” – pontosított Indián, és a dobos Danit beállította a díszletbe, hogy megtalálja a tégelyt. A klip felvétele zene nélkül zajlott teljes csenden és koncentrációban. A ködgép zúgott csupán néha.

A sminkszobában élénk társalgás folyt: Peti, a gitáros arról panaszkodott, nehezen tisztítja ki a szemét, ha előzőleg fekete szemfesték volt rajta, majd a basszusgitáros Olivérnek emlegette a róla látott képeket egy rajongói site-on. Az ellenfényben ekkor láttuk meg Marozsán Lillát, a XX. Kerületi Zrínyi Miklós Általános Iskola 8. osztályos tanulóját, a No Thanx rajongótáborának elszánt partizánját.

Anyu visz kocsival

„A Zoli szólt, hogy klipet forgatnak. Megyek mindenhova, ahol a No Thanx van”- erősítette meg a lány azt az érzésünket, hogy hallottuk őt a zenekar lemezbemutató sajtótájékoztatóján sikoltozni. „Voltam szombaton is autogramot kérni, amikor a fiúk BKV-ellenőrök voltak. De valójában én nem szoktam bliccelni, mert anyu visz mindig kocsival. Azért szeretem a fiúkat, mert jól néznek ki, szexik, de nem ez a fontos, hanem a zenéjük”- adott egy komplett nyilatkozatot Lilla, és lábával mintákat rajzolt a homokba.

Elragadóak az olyan No Thanx-szövegek, mint a „mi vagyunk a hurrikán, ezeréves út után”, vagy „a holnap szövegét a hajnal írja ki.” Ezúttal sajnos nem idézhetünk az aktuális klip dalából, nem ismertük meg ezalatt a néhány óra alatt.

Blueskocsmában Jimi Hendrix

A Beetlejuice-sminkek alakultak, addig is a jelmeztervezőt kérdezgettük a munkájáról. „Három nap nem alvás alatt elkészítettem a garnitúrát” – mondta Hornyák István a fekete tollas zakókra, és kecskeszarvat mintázó fekete fejdíszekre utalva. „Az interneten rákerestem az emo kultúra kellékeire, mert amellett, hogy misztikus a képi világ, a trendiséget is figyelembe kell venni. Megjelennek tehát a fekete-fehér és fekete-piros, csíkos felsők, szögecses övek, koponyás kendők és csuklószorítók. Ezekre az érzékenyebb világmárkák is reagáltak, és nagy sikerrel forgalmazzák” – folytatta a jelmeztervező, aki maga is apró koponyákkal díszített pólót viselt, de - az emósoktól eltérően - strasszal a szemgödrükben.

Prozódia
Az irodalomban az időmértékes verselés szabályainak rendszere. Ebbe tartozik a hangsúly hosszúsága és a mérték. A zenében szöveg és a dallam arányos illeszkedésének rendszere. A zene ütemének és hangsúlyainak helyes alkalmazkodása a szöveg ritmusához és hangsúlyához.

A gitáros Dávid állt fel legelőször a fodrásszékből és a karpántjáról lelógó, fekete bőrrojtokat morzsolgatta. „Szeretem a klipjeinket és a zenéinket is. Az egyik dalom felkerült a lemezre, amit eredetileg angolul írtam” – mondta a tizenhét éves zenész, és arra a kérdésünkre, miért angolul ír, ezt válaszolta: „dinamikailag jobb, illetve jobban kiszűrhető így a prozódiai hiba. Úgy képzelem el magam öregkoromban, hogy füstös blueskocsmában Jimi Hendrixet játszom, azt igazán szeretném.”

Majd feelinges lesz

A klipet továbbra is teljes csöndben forgatták az apró sarokban, ezúttal Skrapits Erik, a frontember kerülgetett egy bádoglámpát előre tartott kézzel, és őt követte punk varjúnőként Dorci. „Billentsétek le a fejeteket, legyen szúrós a tekintet” – utasította a fadarabok közt sétáló szereplőket a rendező, aki szerint ezek a felvételek a képregények fénykezelését tükrözik, ahol a szereplők arcának egyik fele mindig árnyékban van. Amíg Indián az elkészült képeket elemezte, Skrapits Erikhez léptünk a díszletbe, arcunk egyik felén tompa árnyékkal, amíg ő megigazította felhajtott vámpírgallérját.

„Nem állnak hozzám közel a dark mesék, de a horrorfilmekért régóta rajongom. A Fűrész 1-2-3 a kedvencem. Egy időben minden nap kivettem horrorfilmet a tékából. De attól függetlenül, hogy nem láttam, ilyesminek képzeltem ehhez a dalhoz a klipet. Tudtam, hogy majd feelinges lesz.”