A moziban még azt hihettük, Kossuth-díjas színésznőnk pályát vált és a pornóiparba tart. Aztán a rendezőtől megtudtuk, profi pornósok helyettesítették Molnár Piroskát, így nem az ő alfelét láttuk szex közben, premier plánban a vásznon. Ugyanakkor a pornószínészek szerepeltetése már csak a forgatás idején derült ki a művésznő számára.

Noha a néző számára úgy tűnhet, valójában mégsem Molnár Piroska szeretkezik élesben a Taxidermia című magyar filmben. Kossuth-díjas színésznőnknek ugyan kivillannak a keblei, magára húzza Czene Csabát, aki a kanos tisztiszolga szerepében meg is csöcsörészi a szexet fennhangon követelő ezredesnét, a vágásnál bevillanó punci azonban nem Molnár Piroskáé, és a benne dugattyúként járó farok sem Czene Csabához tartozik.

Kakas csíp az álló farokba

"A Kossuth-díjas színésznőt és filmbéli partnerét dublőrök, profi pornószínészek helyettesítették a jelenetben" - árulta el Pálfi György rendező a Velvetnek.

A Molnár Piroska dublőrével folytatott valódi aktust elejétől a végéig felvették, de csak pár másodpercet használtak fel belőle a Taxidermiában. A stáb több tagja még így is kiakadt a feladaton, többen hangoztatták, hogy nem pornóra szerződtek. Márpedig a filmben több ilyen jelenet is akad.

Egy alkalommal például a felajzott katona (Czene Csaba) vazelinnel keni be a pajta oldalán tátongó lyukat, majd megpróbálja megkefélni a nyílást úgy, hogy a néző elől semmit nem rejtenek el az alkotók. A kanos hős végül nem tud elélvezni, mert egy kíváncsi kakas belecsíp a kemény falloszba. Máskor Czene Csaba maszturbál a kamera előtt, a film elején pedig lángcsóva csap ki a farkából.

Filmtrükk volt a maszturbálás is

Egyetlen esetben sem a szereplő férfiassága ágaskodik a vásznon. Legalábbis ezt állítja Pálfi György rendező. A fiatal filmes örült a Velvet kérdésének, hiszen ezek szerint hiteles volt a trükkökkel és vágásokkal megteremtett illúzió.

- Az éles szexjelenetnél profi pornósokkal dolgoztunk, hiszen ezt a műfajt ők tudják igazán művelni - mondta a rendező. Pálfi György egyébként nem bízott benne, hogy Molnár Piroska elvállalja a szerepet, épp a fenti kefélős epizód miatt. Ám a művésznő jó színészi feladatnak tartotta a csapodár hadnagyné megformálását és azonnal igent mondott.

Pálfi a szex filmbéli ábrázolásáról elmondta, nem lát semmi furcsát abban, ha egy színész levetkőzik a kamera előtt és imitáltan vagy élesben szeretkezik, hiszen az a feladata, hogy teljesen odategye magát, és akár a testével elmeséljen egy történetet.

Molnár Piroska igazi alázattal állt a feladathoz. Segített filmbéli partnere kiválasztásában, és mint a rendező mondja, ő maga is sokat tanult a művésznőtől a színészi mesterségről.

Erkölcstelen csókolózás

A Taxidermia alighanem az első magyar film, amelyben pornójelenet látható. Pálfi György szerint az irodalmi alapanyag, Parti Nagy Lajos novellái eleve behatárolták a látványvilágot, ha pedig kihagyták volna a provokatív képsorokat, agyoncsapták és hiteltelenné tették volna az egészet.

A rendező azt mondja, fel lehetne végre számolni a prüdériát a mozgóképkultúrában: "Álszentség, hogy amikor az erőszak helyet kapott a filmekben, premier plánban fejbe lőnek embereket a vásznon, egy felálló fasztól mindenki pornográfiát kiált".

Ötven évvel ezelőtt még a csókolózás is erkölcstelennek számított a moziban, ma már természetes. Pálfi nem tudta megjósolni, vajon mikor lehet magától értetődő az éles szeretkezés a filmben. Persze csak akkor, ha funkciója van a történet és a mondanivaló szempontjából.

Rossz az, aki rosszra gondol

Molnár Piroska vasárnap látta először a kész filmet. A művésznőnek kezdettől fogva tetszett a Taxidermia ötlete, s mivel ismerte az annak alapjául szolgáló novellát, tudta, milyen hangsúlyos szerep jut benne a szexualitásnak. Az viszont már csak a forgatáskor derült ki számára, hogy pornósok is dolgoznak a stábnak.

Molnár Piroska ennek ellenére nem bánta meg a házasságtörő hadnagyné szerepének eljátszását. "Rossz az, aki rosszra gondol" - jegyezte meg a művésznő az erotikus jelenet részleteit firtató kérdésünkre.

El kellett játszani

"Amikor egy szerepet játszom, az nem én vagyok. Ha valamit megkíván a szerep, és az nem pornográf, nem öncélú, hanem szükséges a mondanivaló közvetítéséhez, akkor egy igazi színész számára nem kérdés, hogy el kell játszani" - avatta be a Velvetet a színészmesterség alapjaiba Molnár Piroska.

A művésznő egyébként elsősorban arra emlékszik az ominózus jelenet felvételéből, hogy nagyon hideg volt a fóti stúdióban, ahol rögzítették. Más kellemetlen élményt nem őriz erről, hiszen, mint mondja, filmbéli partnere, Czene Csaba kedvessége, kollegialitása, egyénisége nagyon sokat segített neki a szerep megformálásában.

Önmagában nem pornó az éles szex

"Nincsenek pornográf jelenetek a Taxidermiában" - javította ki a Velvet kérdését Réz András filmesztéta. A pornográfia célja ugyanis a vágykeltés, akiben viszont Pálfi filmje szexuális vágyat vált ki, az valószínűleg mentálisan beteg. "A nemi szervek vagy a közösülés megmutatása nem pornó" - véli a szakember.

Réz ugyanakkor elismeri, hogy a Taxidermia botrányfilm, mert áthágott egy csomó vizuális szabályt, hogy a néző odafigyeljen rá és gondolkozzon. "Pálfi a testről csinált filmet, így nem tehette meg, hogy kihagyja magát a testet és mindannak megmutatását, ami a testtel történik, illetve amit a test képes tenni az emberrel" - fejtette ki Réz.

Réz András szerint mindenesetre magyar alkotásban tényleg nem volt még példa ilyenre. A magyar film ugyanis mindig prűd volt, még ha néhány rendező, például Makk Károly vagy Sándor Pál munkájában erőteljesen jelen van is az erotika.