A kilencvenes évekbeli hakni-boom idején indult együttesek nagy része már feloszlott. Akik mégis a könnyűzenei piac túlélőshow-it választották, a dance műfajban arra törekszenek, hogy exportcikké váljanak. A popzenészek a klasszikus gitárhoz nyúlnak, a rockerek nem váltottak. Feltéve, ha nem a megélhetésükről van szó.
Dance-boom és kölcsönhangok

"A kilencvenes évek közepén, a hakni-boom idején virágzott először a dance műfaj" - tudtuk meg Mezei Csaba promóciós menedzsertől, aki több aktuális zenei csapat médiaügyeivel foglalkozik. "Akkoriban a mainál jóval kevesebb formáció létezett, így a haknitortából mindenkinek nagyobb szelet jutott. Javarészt a Soho Party, a Carpe Diem és a két, Kozsó által elindított csapat (az Alvajárók és az Ámokfutók) uralta a dance zenét - mondta a menedzser.

#alt#
Tekintse meg képeinket!
A csapatok playback vagy félplayback fellépéseket vállaltak, ezt sokan igénytelennek tartották. Ám a dance csapatok hitelét leginkább az rontotta, hogy néhányan kölcsönzött hangon énekeltek. A '93-ban alakult Carpe Diem zenekar legnagyobb slágereként számon tartott, de ma már a színvonalas produkciók közt nem emlegetett Álomhajót például egy képzett énekesnővel vették fel a frontasszony Fanny helyett. A bérhang később egy tévéműsorban arról panaszkodott, nem kap megbízásokat azóta, hogy a csapattal azonosították. A dance műfaj a kilencvenes években gyors sikert ígért a vállalkozó kedvű zenészeknek. Light haknitorta

"A Skyland 1998-ban érte el a legnagyobb sikerét az Érezd a ritmust! című slágerrel. Idén Suta, a frontember a legújabb zenei trendeknek megfelelően újramixelte és újra megjelentette a dalt. Noha a klubokban a dal sikeresnek mondható, ez már a piac telítettsége miatt nem kavart akkora port, mint hat évvel ezelőtt, de ez az átalakult zenei piac ismeretében ez természetes" - mondta Mezei, aki hozzátette, a fellépések továbbra is a csapatok reménységei. Sőt, a korábbiakhoz képest sokkal inkább, hisz az illegális zeneletöltések és a hanghordozók másolása bevételkiesést okoz a zenészeknek.

"Ma az a csapat marad hosszabb ideig életképes, amelyik a zeneszerzést és a turnézást egyensúlyba tudja hozni. A Desperado például 2003-ban 400 fellépésre kapott felkérést, amelyek mellett a csapat folyamatosan új dalokat szerez, sorra jelennek meg új slágereik, így a repertoárjuk folyamatosan változik" - tette hozzá Mezei, aki a trió ügyeivel is foglalkozik.

Az együttesek 25 perc alatt akár 150 ezer forintot is kereshetnek (ebből az utazás költségeit és a technikát is finanszírozzák). Manapság a rendezvények egyébként sem olcsók, miért épp a fellépők engednének az árból? Azok a dance zenészek, akik viszont nem ezt az utat választják, akad más lehetőségük is: a Unique-hoz hasonlóan a műfajon belül egyedi stílussal, és igényes produkcióval rukkolnak elő, vagy a pályájukat DJ-ként folytatják.

Dj-export

"Náksi Attila a Soho Partyban kezdte, majd időben és ügyesen váltott. Brunner Zsolttal együtt - Náksi vs. Brunner néven - bő hat évvel ezelőtt sikeres DJ-k és producerek lettek. Napjainkban saját dalaik mellett DJ-fellépéseikkel és remixeikkel aratnak sikert, szerencsére egész Európa-szerte. Sterbinszky DJ-ként került a zenei pályára, saját szerzeményekkel és önálló remixekkel bővített repertoárjával ki tudott emelkedni a szakmából, zenéjét határainkon kívül, egészen az Egyesült Államokig is el lehet adni. Ez a dance zenészek legbiztatóbb jövője" - állítja Mezei.

A hakni-boom időszaka óta a popzenében sem tudnak kellően gyökeret ereszteni azok a csapatok, amelyek továbbra is ragaszkodnak a playback fellépésekhez.

Élő pop

"Nemrég még azt jósolták, az élő zenéé a jövő. Ez már nem aktuális: az élő zenéé a jelen" - jelentette ki lapunk kérdésére Rakonczai Imre, az R-Port formáció tagja, aki a 2001 tavaszáig létező VIP fiúkvartett tagjaként vált ismertté. "A zenei alapképzettség ma már szintén elengedhetetlen, ha valaki szeretne a popszakmában maradni" - fejtette ki véleményét az idősebbik Rakonczai-fivér, aki zongorán és gitáron játszik.

Rakonczai Imre elmondta, a VIP nem azért oszlott fel, mert a popzenével szemben támasztott kritériumoknak képtelen lett volna megfelelni, hanem mert a tagok más célokat tűztek ki maguk elé. Alexet a progresszívabb irányzatok, Gergőt a komolyzene érdekelte. Rakonczai Viktor pedig amellett, hogy az R-Portot vezeti, más előadóknak is dalokat ír. Többek közt Zsédának és Dukai Reginának.

A valódi sztárok nem aprózzák el magukat. "A TNT élő koncertjeinek száma például meg sem közelíti a Groovehouse fellépéseinek számát vagy akár más csapatokét" - folytatja a popzenei elemzést Mezei Csaba promoter-menedzser - "A TNT ugyanis úgy váltott az elmúlt években szokásos fellépéseihez képest, hogy kizárólag élő bulikat vállal, s a nagykoncertekre tette a hangsúlyt. Ezek másfél-két órás fellépések, ahol élő zenekar játszik, és a közönség is széleskörű. Az igazi siker pedig az egy zenész számára, ha úgy teljesülnek maximálisan a célok, ha azok közben nem csorbulnak."

A TNT titka

#alt#
Katt a képre!
Mezei szerint manapság már követelménnyé vált az élő koncert. A TNT-n kívül például a V-Tech és a Fiesta is gyakran műveli fellépésein. A popzenei piacon váltják egymást a leggyorsabban az arcok, akik közül kevesen közvetítenek valódi értékeket. Ma már kevesen tartják számon, mi lett a Fehér Csoki, a Viki és a Flört, a Lipstick, a 4F Club, a C'est la vie vagy éppen a Roulette nevű zenekar sorsa. Az összeválogatott fiú és lánycsapatokról (Shygys, Picasso Branch, Ooops, Bestiák, All 4 Love, Sugar and Spice) is akkor beszélünk, ha a rátermettségüket vitatjuk, vagy ha az egykori tagjaik valamelyikének sikerült az áttörés egyik stílusból a másikba, így például a Picassós Bebének a Black II Blackbe. A csapatok eltűnése nem minden esetben írható a "gagyi művek" számlájára, de általánosságban mégis kijelenthető néhány törvényszerűség.

"Tátogással és alacsony színvonalú fellépésekkel már nem lehet a rajongókat levenni a lábukról, csakis profi produkciókkal, egyedi hangzással, stílussal. Másban azonban nem változtak. A zenénket továbbra is a 16-26 éves korosztály kedveli" - mondta Rakonczai Imre.

Amíg a föld kerek...

A rockzene rajongótáborának kemény magja szintén ebben a korosztályban keresendő. Kellermann Kristóf, a Venus zenekar gitárosa és frontembere szerint ennek a műfajnak van viszont a legbiztosabb tábora.

"Akik egyszer a rockzene rajongói lesznek, általában ennél a műfajnál is maradnak. A rockot nem érintik olyan mélyen a könnyűzenei trendek változásai. A műfaj zenészei mindig is élő zenét játszottak" - mondta Stofi, aki pályája elején Amerikában dolgozott neves zenészek mellett.

Varga Zsuzsa énekesnő 2002-es távozásakor a Venus zenekar mélypontra került, majd Kámán Andival, a csapat egykori vokalistájával újraalakult. A könnyűzenében - ezen belül is a (soft)rockban - évek óta töretlennek mondható a Zanzibar, a Hooligans és a Tankcsapda sikere.

Nem megélhetési

"A rockzenészekkel szemben állított legfontosabb követelmény, hogy hitelesek legyenek" -folytatta Stofi - "Már nem mondunk igent olyan fellépési ajánlatra, ahol például két négyzetméteres pódiumon kellene zenélnünk. Függetlenül attól, hogy néhány éve még vállaltuk ezt is, ma már csak olyan helyen lépünk fel, ahol színvonalas koncertet tudunk adni. Az egyetlen titka, hogy az ember ne szoruljon rá a fellépésekre. A csapatban senki nem csupán a zenélésből él. A rockzene mindig is örömzene kell, hogy maradjon" - mondta Stofi.