Paulina Porizkova ex-topmodell könyvet írt a modell-lét nehézségeiről, ezen kívül leváltja Twiggy-t az amerikai Topmodell zsűrijében - így arra gondoltunk, bemutatjuk a nyolcvanas évek cseh származású topmodelljét, akinek előbb volt saját fotónaptára, mint Cindy Crawford-nak és akit gyerekkorában Olof Palme svéd miniszterelnök segítségével menekítettek ki Csehszlovákiából - miután szülei éhségsztrájkba kezdtek.

Paulina Porizkova regényes életével és karrierjével minden celeb példaképe lehetne: a cseh származású Porizkova Csehszlovákiából történő kalandos szabadulása után volt aktmodell, szupermodell, kozmetikai világcég reklámarca, próbálkozott a színészkedéssel, táncolt a celeb-táncshow-ban, nemsokára Amerika elkövetkezendő modelljeit zsűrizi, emellett pedig még írásra is marad ideje. Pár éve egy mesekönyve jelent meg, 42 évesen pedig úgy gondolta, eljött a nosztalgiázás ideje és 20 évvel ezelőtti élményeire támaszkodva önéletrajzi elemekkel átszőtt fejlődésregényt írt a modellek szexszel és drogokkal súlyosbított nehéz sorsáról. De nézzük sorjában az USA-ban népszerű modell-celeb Porizkova ténykedéseit!

A modellek világában mindennapos dolog a pénisz

"Mi, modellek egy zárt világban éltünk. Mindennaposnak számított, ha egy férfi letolta a nadrágját és elővette a péniszét" - nyilatkozta az ex-topmodell a német Stern magazinnak. Porizkova A Model Summer című, idén megjelent regényében a 15 éves Jirina kalandjait meséli el, aki Csehországból csöppen bele a párizsi modellek világába. "Amit leírtam, 25 évvel ezelőtti történet. Nem gondoltam konkrét személyekre" - mesélte Porizkova, bár valószínűleg mégis eszébe juthatott egy-két történet azokból az időkből, amikor tizenöt éves korában megérkezett Párizsba, ahol aztán egyből sikeres lett.

"Már gyerekként is szerettem írni, mindent kiírtam magamból, modellként pedig sok időd van erre" - vallott szenvedélyéről a modell, aki több mint két évig dolgozott a regényen. "Nem az emlékezéssel volt gond, hanem azzal, hogy megtaláljam a megfelelő hangnemet, hiszen Jirina 15 éves, nem gondolkozhat úgy, mint egy 42 éves nő" - mondta Porizkova a Sternnek a könyvről, amelyben Jirina szüzességének elvesztéséről is olvashatunk, de arról is értesülhetünk, hogyan elégít ki a főhősnő orálisan egy filmrendezőt. Emellett pedig az írónő utal még Kafkára és Stendhalra is - a kritikusok szerint egészen élvezhetően és igényesen. A New York Times kritikája például éppen amiatt dícséri, hogy könyvében remekül vegyíti a nőcis irodalom "chick-lit"-stílusát az ironikus, szemtelen látásmóddal.

Ez utóbbi egyébként sem áll messze Porizkovától, aki azt is bevallotta, csak a pénz miatt modellkedik, egyébként ki nem állhatja a munkáját. "Igazán sohasem szerettem modellkedni. Az emberek mindig meglepődnek, ha azt mondom, imádom a pénzt, de utálok dolgozni. De sajnos nem igényel túl nagy kreativitást egész nap a kamera előtt állni. A modellek túlnyomó része egyszerűen hülye" - mondta Porizkova egy 1989-es interjú során. A Sternnek pedig arról beszélt, mennyire sebezhetőek a szinte még gyereklány modellek.

Nézze meg képeinket!

Közép-kelet-európai krimi

Paulina Porizkova már tizenévesen is híresnek számított. Rendszerellenes hippi szülei 1968-ban a szovjetek elől Svédországba menekültek, ám hároméves lányukat otthon hagyták a nagymamával. "Sosem felejtem el a pillanatot, amikor a szüleim Csehszlovákiában felültek a motorra és elmenetek" - emlékezik Porizkova, aki az eredeti tervek szerint követte volna szüleit, a csehszlovák állam azonban ezt máshogyan gondolta és éveken keresztül nem adta ki Paulinát. A szülők ezért - a svéd sajtó érdeklődésétől övezve - éhségsztrájkba kezdtek, majd 1973-ban az anya elindult Csehszlovákiába, hogy kiszabadítsa a lányát, ám a magánakciónak az lett a vége, hogy őrizetbe vették. Ekkor Olof Palme svéd miniszterelnök lépett közbe, aki azt mondta, addig nem hajlandó Csehszlovákiába utazni, amíg ki nem adják anyát és lányát. Ő sikerrel járt és Porizkova tizenhárom évesen Svédországba emigrált. Ami annyira mégsem volt jó neki, mert szülei később elváltak, így örömmel elvállalta a párizsi modellajánlatot.

A párizsi évek után Amerikába ment, ahol ábrándos tekintetének, és titokzatos aurájának köszönhetően gyorsan sztármodell lett: egyesek szerint ő volt az első celebritásként is működő szupermodell, jóval a Campbell-Schiffer-Crawford-éra előtt. Szomorú tekintetének pedig állítólag prózai okai is voltak: fogai nem voltak tökéletesek, így nem mosolygott túl gyakran.

A nyolcvanas évek közepén a Sports Illustrated címlapjára került, '87-ben pedig már saját naptárat jelentetett meg, majd akkoriban rekordösszegűnek számító, 6 millió dolláros szerződést írt alá az Estee Lauderrel. A kozmetikai cég reklámarca volt egészen 1995-ig, amikor Liz Hurley letaszította a trónról.

Arany Málna-díjtól a Topmodellig

Porizkovának, számos kolléganőjéhez hasonlóan, nem volt elég a modellkedés. ezért független filmekben vállalt szerepeket, majd Tom "Magnum" Selleck partnernője volt az 1988-as A lány alibije című filmben - amiért később a legrosszabb színésznőnek járó Arany Málna-díjra jelölték. Az Arizonai álmodozók című filmben Johnny Depp mellett domborított, 1995-ben pedig Bond-lány lehetett volna, ám ő akkor inkább a modellkedést és családját -férjét és gyerekeit - választotta és visszautasította a felkérést.

Nem jött be a tánc sem: Porizkova ugyanis elsőként távozott a Dancing with the Stars című amerikai celeb-táncshow-ból, ahol olyan hírességekkel szerepelt együtt, mint a műlábbal induló McCartney-exfeleség, Heather Mills. Ezért aztán visszatért oda, ahonnan indult, vagyis a modellbizniszbe. Az America's Next Topmodel februárban startoló tizedik szériájában Twiggy helyett már az ő szakértői szemei vizslatják majd azokat a lányokat, akik önszántukból szeretnének - Porizkovához hasonlóan - nem túl kreatív munkával sok-sok pénzt keresni.