A legtöbb magyar sztár érdemtelenül kerül a címlapokra, a tehetség az utolsó jellemző, ami valakit híressé tesz és még a nem létező sztárt is nagyon nagyon utálni kell, állítják olvasóink. Több mint hétezren töltötték ki a Velvet hírességekkel kapcsolatos kérdőívét, amiből az derült ki, az olvasók nagy örömmel gyűlölködnek, ha a sztárokról van szó.
 
  Módszertan és az átlagos Index/Velvet olvasó
  A nem reprezentatív felmérés eredményei szerint a 7317 fős olvasói minta tagjai az átlagosnál fiatalabbak és jóval iskolázottabbak: 67 százaléknak felsőfokú, 31 százaléknak középfokú végzettsége van. A kérdőívkitöltők nemi aránya kiegyensúlyozott, 49 százalék nő és 51 százalék férfi. Az elemzéshez SPSS 11.0 statisztikai elemző programot használtunk.

És hogy egyáltalán ki is az a sztár? Válaszadóink szerint legkevésbé sem az az ember, aki érdemei, tehetsége alapján grasszál a nyilvános térben, épp ellenkezőleg. Hatvan százalék szerint Magyarországon olyan sztárból van a legtöbb, akiről egyáltalán nem lehet tudni, miért lett sztár. A 7317 válaszadó közel háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy ma leginkább akkor lesz sztár valaki, ha nyomja a média, az ezután következő legfontosabb tényező, hogy milyen a külseje, harmadik az átlagtól eltérő személyiség, negyedik a pozitív belső érték és csúnyán lemaradva, utolsóként következik a tehetség.

Tehetség? Ugyan már!

A Velvet Magyar Hírességek Adatbázisában a kérdőív megjelenésekor első tíz helyen szereplő hírességet külön-külön is elemezte az olvasó. Vajon miért lett sztár Győzike? Tehetséges-e Kelemen Anna? Előbbiről az olvasók 84 százaléka mondta, hogy azért, mert kiadta a magánéletét a médiában, utóbbiról pedig ugyanezt mondta 39 százalék, további 47 százalék pedig külsejében látja sikere titkát. Az első, nagyon ismert tíz között csupán két személyhez köti az olvasó a munkát és a tehetséget. A színész Csányi Sándor sztárságában 45 százalék látja a tehetséget, Schobert Norbertről pedig 52 százalék mondta, hogy azért lett híres, mert munkájával megdolgozott a sikerért, amit egyébként a fitneszguru nagy kedvvel hangoztat a vele készített interjúk során. Ismertsége és elismerése azonban nem jár együtt azzal, hogy a közönség szereti is, de ne szaladjunk ennyire előre.

Olvasóink nagy többsége (77 százaléka) szerint ma bárki lehet sztár, így ha esetleg Ön úgy dönt, márpedig híres lesz, először is nézzen ki jól, viselkedjen furán és szerepeljen a tévében. A válaszadók szerint személyisége jó, ha balhés (97 százalék) és/vagy irritáló (92 százalék), illetve ha lehet, ne nagyon legyen intelligens, se tehetséges, annak ugyanis nincs sok foganatja.

Kiből lesz nagyobb valószínűséggel sztár ma Magyarországon? Akinek a személyisége...

A kérdőívkitöltők nagy többsége (93 százaléka) egyébként nem akar magyar sztár lenni, hollywoodi ennél már sokkal szívesebben. (A válaszadók egyharmada mondta, hogy igen.) 54 százalék legszívesebben bottal sem piszkálgatná a magyar sztárt, nekik semmi sem tetszik a magyar hírességek életében. Tíz-tíz százalék bátran bevallja, hogy a sztár életmódja és népszerűsége azért tetszetős, tizenhat százalék, vagyis 1139 ember pedig nem köntörfalazik és örömmel kattint a pénzre. Ha valami tehát, akkor a sztár keresete vágyott szempont.

Ki szereti?

Na és akkor most jön a nagy kérdés: szeretik-e a magyarok (Velvet/Index-olvasók) a sztárokat. Igazság szerint nem nagyon. Durván leegyszerűsítve, minél jobban ismernek valakit, annál intenzívebb gyűlölettel viseltetnek iránta. Összesen 29 sztárról érdeklődtünk, mennyire ismerik, illetve mennyire szeretik az olvasók. Felbuzdultunk a TÁRKI februári előítéletesség-vizsgálatán, ahol a piréz ál-nemzet iránt is nagy kedvvel utálkoztak a magyarok és a 29 között elrejtettünk egy ál-sztárt is, kíváncsian várva az eredményt.

Ál-sztár: B. Lukács

B. Lukács sosem szerepelt a magazinok címlapján, mégis, a kérdésre válaszolók negyede, vagyis 1586 ember mondta, hogy valamilyen szinten ismeri őt. Két magyarázatot látunk: vagy ők mind ismerik Lukácsot (ami kizárt) vagy a válaszadó érzi úgy, a sztárt igenis illik ismerni. Kedveltsége már másként alakult, az összes kérdőívkitöltő fele vállalkozott arra, hogy véleményt nyilvánítson róla (igen, kétszer annyian, ahányan ismerni vélték), közülük 67 százalék (2505 ember) kifejezetten nem kedveli, 4 százalék (154 fő) viszont kifejezetten szereti. Akit tehát az olvasó nem ismer, az, talán az ismeretlentől való félelem jegyében vagy a biztonság kedvéért jobbnak látja, ha inkább utálja. A 29 közül a nyolcadik legelutasítottabb az álsztár lett.


Nézze meg, kiket szeretnek és kiket utálnak legjobban!

De nem csupán a nem létező sztár az, akit nem szeretnek az olvasók, a valódiakkal éppen ugyanez a helyzet. Az utáltsági lista első helyezettjei (sorrendben) Kiszel Tünde, Fekete Pákó, Kelemen Anna, Anettka, Győzike, Zalatnay Cini, Schobert Norbert, Ambrus Attila, B. Lukács lettek, az ő kivételével olyan médiasztárok, akit az olvasó a "nem tudom, miért sztár" kategóriába sorol. A legkedveltebbek között viszont éppen a tévésztár ritka, sorrendben: Darnyi Tamást, Vágó Istvánt, Polgár Juditot, Gesztesi Károlyt, a színész Csányi Sándort, Bródy Jánost, és Szabó Istvánt szeretik az olvasók. A sakkozó Polgár Juditot és a rendező Szabó Istvánt azonban csak a válaszadók harmada ismeri jól. Vágó István a listán szereplő egyetlen celeb, akit a válaszadók több mint fele jól ismer (59 százalék) és nagyon szeret (55 százalék) is.

Sztárok kedveltsége az ismertség dimenziójában: hány % ismeri, hány % szereti

Sztárfogyasztók

A sztárok iránti érdeklődés - nem különösebben meglepő módon - összefügg a bulvárlap-olvasással is, válaszadóink között 15,5 százalék, vagyis 1114 fő akad, aki legalább egy napi vagy heti bulvárlapot rendszeresen olvas. Őket is megvizsgáltuk közelebbről. Ők azok, akik inkább tisztelik a sztárokat, 26 százalékuk kért már autogramot valamilyen hírességtől, 13 százalékuk szívesen lenne magyarországi, 39 százalékuk szívesen lenne hollywoodi sztár. Háromnegyedük nő, alacsonyabban iskolázottabbak, mint azok, akik egyáltalán nem olvasnak bulvárlapot. Közöttük vannak azok, akiknek a többieknél jobban tetszik a sztár népszerűsége és életmódja, de érdekes módon a keresete kevésbé. És a marketingeseknek is egy jó hír: a bulvárlap-olvasók szívesebben veszik meg azokat a termékeket, akiket egy sztár reklámoz.