A közeljövőben tervben van az M1 kétszer háromsávosra bővítése, hosszútávon pedig az M5 Kecskemétig vezető szakaszának hatsávosítását is fontolóra veszik a döntéshozók. Ezen kívül további autópályák építését tervezik az országban: jövőre az M4 és M49 kerül napirendre, de az M9-es továbbépítését is fontolgatják.
Mivel a térség gazdasági potenciáljának minél jobb kiaknázása szempontjából kulcskérdés Debrecen elérhetősége, ezért a 47-es utat négysávosítani tervezik.
A közúti fejlesztések kapcsán folytatnák még az M0-ás autóutat egészen a 10-es útig, illetve megépítenék a Budakalászt érzékenyen érintő északi „fél-elkerülőt”. Előbbi projekt már a kiviteli tervek elkészítésére kiírt tendernél megakadt, míg utóbbi létrehozására még 2016-ban szerződésben vállalt kötelezettséget a Kormány. A kivitelezői tenderen a nyáron lehetett volna eredményt hirdetni, ám a gazdasági helyzetre hivatkozva a beruházás elhalasztásáról döntöttek.
Mivel az ilyen mértékű infrastrukturális fejlesztésekhez jelentős központi beruházások szükségesek, hazai költségvetési, illetve EU-s források bevonásával – az EU-s forrásokra pedig még egy darabig várni kell –, Lázár János elmondta: a közúti munkálatokra várhatóan csak 2024 második felétől tud pénzt biztosítani a Kormány, így ezekre a beruházásokra még várni kell. A miniszter ugyanakkor ígéretet tett arra, hogy a projekteket egyedileg is megvizsgálják.
Tovább fejlődik a közösségi közlekedés
Még a közúti fejlesztések előtt elkezdődik a vidéki tömegközlekedési lehetőségek, illetve a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedésének fejlesztése. Egyik első lépésként az úgynevezett megyebérlet-konstrukció bevezetésén dolgozik a MÁV-val együtt a kormány. Ez az autópálya-matricához hasonlóan kedvezményes áron, egyetlen bérlettel tenné lehetővé a vidéken élőknek, hogy egy vagy több megyében vasúton és autóbusszal is közlekedhessenek – ahogy az számukra a legmegfelelőbb – közölte a politikus.
A miniszter jelezte: ragaszkodik hozzá, hogy a megoldást a következő esztendő első felében bevezessék.
Hozzátette: a vidéki állami beruházások és közlekedésfejlesztési projektek megszervezése és végrehajtása áll az első helyen. Ezt mutatja az is, hogy Lázár János nemrég Szentendre, Pomáz és Budakalász városvezetésével egyeztetett a térség infrastrukturális fejlesztéséről. A megbeszélésen elhangzott: a H5-ös HÉV fejlesztése az EU-s helyreállítási alap frissen jóváhagyott forrásainak felhasználásával már jövőre elindulhat az ország prioritást élvező, kötött pályás közlekedési fejlesztéseként.
(Borítókép: Hatsávos autópálya. Illusztráció: Getty Images)