53 Oscar-jelölésével John Williams minden idők második legtöbbször jelölt filmművésze (Walt Disney 59 nominációja után), és minden bizonnyal a földkerekség legismertebb – és talán legjobb – filmzeneszerzője. Hosszú órákon át lehetne vitázni azon, hogy vajon ő lenne-e a legnagyobb filmzeneszerző a világon, de azzal senki sem merne vitába szállni, hogy az általa írt filmzenék mennyiségben és minőségben is rendkívüliek. Hollywood legnagyobb sajnáltára lassan Williams is leteszi a lantot. Íme a zeneszerző legismertebb művei!
Star Wars
A melódia, amit az is kívülről dúdol, aki nem rajongója George Lucas klasszikusának. Williams ezzel a művével Oscar-, Golden Globe-, BAFTA-és Grammy-díjakat is bezsebelt és az sem csoda, hogy a filmzene lemez azóta is minden idők legnagyobb példányszámban elkelt szimfonikus albumának számít. Természetesen minden további Star Wars-részben az ő műveit hallhatjuk, amelyek közül nehéz lenne egyet választani. A Birodalom visszavág-ban csendül fel elsőként Darth Vader főtémája, a The Imperal March, de mondhatnánk akár a Baljós árnyak-at is, melyben a Duel of the Fates alatt végig a hideg rázza a nézőt.
Indiana Jones
Az Indiana Jones-filmek négy összetevőnek köszönhetően váltak legendássá: Harrison Ford, George Lucas, Steven Spielberg és John Williams. Williams példának okáért mindjárt két főtémát is kitalált a filmhez, és mivel Spielberg nem tudott választani közülük, ezért a kettő kombinációjából jött létre a már ismert muzsika, melyet hallva az ember legszívesebben máris elindulna felfedezni a világot.
Jurassic Park
Ismét egy Steven Spielberg film, és ismét egy azóta legendássá vált John Williams muzsika. A Jurassic Park témáját a mai napig álmukból felkeltve is eldúdolnak idősek és fiatalok egyaránt, ugyanis az újvonalas Jurassic World-filmeknek is megkerülhetetlen részei a jól ismert dallamok.
A cápa
Az a bizonyos ikonikus hang, amelyet meghallva a mai napig mindenkinek meghűl a vér az ereiben. Pedig Steven Spielberg eleinte azt hitte, Williams csupán tréfálkozik vele: a legendák szerint mikor Williams először megmutatta Spielbergnek, milyen témát eszelt ki A cápához, a rendező kinevette. Persze, aztán leesett neki, hogy Williams zenéje pont azt az érzést adta át, amit a film is sugárzott: a láthatatlan, de elkerülhetetlen fenyegetés szívszorító érzetét. A mozi végül egy következő szintre emelte a karrierjét, miután meghozta második Oscar-díját is, egyben az elsőt, amit a „Legjobb eredeti filmzene” kategóriában kapott meg.
Harry Potter I-III.
Williams az első három Roxfortra összpontosító filmhez szerzett zenét, de a filmsorozat összes későbbi zeneszerzője kénytelen volt eköré építeni a muzsikáját. A filmhez szerzett zene ismerős hangszerek felhasználásával és a bejáratott módon építkezik, de természetesen ez egészet átlengi a varázslat.
E.T. – A földönkívüli
A kedves idegen történetének köszönhetően immáron másodjára dolgozott egy földönkívüli témájú filmen, természetesen ezúttal is Steven Spielberg felkérésére. A zeneszerző dallamai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a furcsa kis lény még szerethetőbb legyen a nézők számára. Mondanunk sem kell: ez is Oscar-díjat ért.
Williams stílusa
Bár a 20. század számos kompozíciós idiómájában is jártas, Williams legismertebb stílusa a neoromantika egy formájaként írható le, amelyet a 19. század végének nagyszabású zenekari produkciói – Pjotr Iljics Csajkovszkij vagy Richard Wagner stílusa és vezérmotívumai – inspiráltak, és amely már filmzenei elődjeit is megihlette. A legendás zeneszerzőnek éppen ezért több filmzenéjében is felfedezhető némi áthallás, hasonló dallamok, de ez korántsem meglepő.
(Borítókép: John Williams. Fotó: Gustavo Caballero/Getty)