Egy új tanulmány szerint a globális felmelegedés miatt nő a turbulencia kialakulásának kockázata repülés közben – számolt be a BBC. A brit Reading Egyetem kutatói egy tanulmányban megállapították, hogy a tiszta időben kialakuló turbulencia kockázata 1979 és 2020 között 55 százalékkal nőtt egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon.
A tudósok arra jutottak, hogy a jelenség hátterében a megnövekedett szén-dioxid-kibocsátás miatti felmelegedés állhat. A gyakrabban tapasztalható turbulencia véleményük szerint arra vezethető vissza, hogy a klímaváltozás miatt a nagy magasságokban megváltozott a szelek sebessége.
Mi az a turbulencia?
Turbulencia akkor alakul ki, amikor hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a turbulens légáramlás váltja ki, vagyis egy olyan légáramlat, amelynek fizikai jellemzői, például a nyomás vagy a sebesség, gyorsan, kaotikusan változnak. Ezek a futóáramlatok hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ami megrángathatja a repülőgépet.
Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója, a tanulmány társszerzője hangsúlyozta, hogy kutatásaik egyértelműen bizonyították:
az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia.
Bár a radarok képesek előre jelezni a viharok okozta turbulenciát, a tiszta időben kialakuló folyamat szinte láthatatlan, ezért sokkalta veszélyesebb is.
Sokan félnek a repüléstől, ha pedig turbulenciába kerül a gép az út során, akkor ezek az emberek hajlamosak azt hinni, hogy eljött a vég. Bár az elmúlt 40 évben nagyon kevés olyan repülőgép-balesetet regisztráltak, amelyet turbulencia okozott volna, a jelenség ettől még valós kockázatot rejt magában.
A kutatók szerint szükséges fejleszteni az előrejelző és érzékelőrendszereket, hogy a pilóták felkészülhessenek a veszélyekre.
(Borítókép: Repülőgép viharban. Illusztráció: Aaron Foster/Getty)