A Z-generáció tagjainak közel fele szakította már meg online vásárlását azért, mert nem volt elég gyors a kézbesítés, míg az X-generáció jóval türelmesebb.

A Behavio Labs piackutató a DODO felkérésére készített reprezentatív kutatást a magyarországi online vásárlási szokásokból a Z-generáció, azaz a 18-25 évesek és az X-generáció, azaz a 44-58 évesek körében.

A két generáció internetes vásárlói szokásai csak egy ponton egyeznek meg: mindegyikük elsősorban otthonába vagy a munkahelyére rendeli a terméket.

A generációs szakadék azonban már a vásárlások gyakoriságánál is megmutatkozik. A Z- generációba tartozók 10 százaléka legalább heti egyszer, míg 60 százalékuk legalább havonta egyszer rendel online.

A fiatalabbak ráadásul türelmetlenebbek is, ha rendelésről van szó. A kutatásban résztvevő 44-58 évesek 35 százaléka, míg a 18-26 évesek 42 százaléka szakított meg a tavalyi évben olyan online vásárlást, amely során már legalább egy terméket kiválasztott, de a kiszállítási lehetőségek között nem szerepelt elég gyors kézbesítés, továbbá a Z-generáció tagjai közül 10-ből 3-an azért nem vásároltak újra egy webáruházban, mert korábban túl lassúnak érezték a kézbesítést. Sőt a fiatalok 57 százaléka hajlandó lenne plusz összeget – akár 1500-2500 forintot – fizetni az aznapi kiszállításért.

Az időablakos házhoz szállítás lehetősége az idősebbek kétharmadának, míg a fiatalabbak több mint felének fontos. Ez jól mutatja, hogy az X-generáció számára fontosabb, hogy a saját időbeosztásához tudja igazítani az online rendelés átvételét. A Z-generáció tagjai ezzel szemben inkább a megrendeléstől számított lehető leggyorsabb, 90 percen belüli vagy aznapi kézbesítést várják el. Minél fiatalabbak a vásárlók, annál gyorsabb házhoz szállítási lehetőségeket keresnek. Ez összefüggésben állhat azzal, hogy a Z-generáció fele impulzusvásárló, vagyis havonta többször vásárolnak úgy, hogy azt nem tervezték meg előre, szemben az idősebb generáció képviselőivel, akiknek alig több mint negyedére jellemző ez.

Az online vásárlás generációs különbségei a termékkategóriákban és megrendelésük gyakoriságában is érezhetőek. Az élelmiszerek házhoz szállítását inkább a Z-generáció tagjai preferálják 75 százalékkal, akiknek többsége 90 percen belül szeretné kézhez kapni a rendelését. A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalabbak nagyobb részben vásárolnak online ruházati cikkeket és kisállatfelszereléseket, továbbá kétszer olyan gyakran sportfelszereléseket és kozmetikumokat, mint az idősebbek. Bármilyen termékről is legyen szó, a kiszállítás környezetre gyakorolt hatása sem mellékes tényező. Ez főként a fiatalabbak számára fontos, hiszen több mint kétszer annyi Z-generációs számára jelent döntő tényezőt a vásárlás során a környezetbarát kiszállítás, mint az idősebbek körében.