Úgy cserélgettek autókat, mint más a cipőjét
A mai szabálykönyvek szigorában elképzelhetetlen, de Michael „Herbie” Blash emlékei szerint egykor a csapatoknak nem is kellett ugyanazzal az autóval versenyezniük, mint amit a kvalifikáción használtak. A Brabham csapatfőnöke példaként a Monacói Nagydíjat hozta fel, ahol különleges technikával trükköztek:
Azt hiszem, ennek az autónak lehetett a legkisebb az üzemanyagtartálya, egy kis motoros akkumulátorral. Hat körnél nem is tudott volna többet megtenni.”
Trükközés a súllyal: karosszériacsere a verseny végén
Miközben a könnyű karosszéria előnyt biztosított a versenypályán, Blash elárulta egyik ravasz húzásukat:
Néha nehéz karosszériát használtunk, amit csak az edzés vagy a verseny végén tettünk fel.”
Fékrendszer? Inkább vízszivattyú!
Ki hinné, hogy a fékek mögött milyen fortélyok húzódnak? Blash szerint a csapatok nem csak a versenyzésben voltak kreatívak, hanem a fékrendszer manipulálásában is:
„Abban az időben még a futam végén pótolhattad a fékek hűtésére szolgáló folyadékokat, mielőtt újra megmértek volna. Nálunk voltak ötgallonnyi víztárolóink, és amint elrajtolt a verseny, egy gombnyomással az elektromotor kiürítette a tartályt. Természetesen a verseny végén újratöltöttük. Szerintem a topcsapatok többsége hasonlóan trükközött.”
A gumiabroncsok titkai: ólomtól a vízig
A gumiabroncsok az F1-ben nem csak a tapadásról szólnak. Blash betekintést engedett a kulisszák mögé:
Sajnos a Tyrrell túl messzire ment, amikor ólmot pumpáltak a gumikba a bokszkiállás során, de tudok olyan csapatról is, aki ugyanezt vízzel csinálta.”
A modern F1-ben? Nehéz, de nem lehetetlen!
Blash visszaemlékezése szerint a Brabham-korszakban az autósport szabályai sokkal lazábbak voltak, így az F1-es csapatok könnyedén trükközhettek. Ezzel szemben manapság a szigorú szabályozások miatt a csapatoknak nehezebben adódnak lehetőségeik a fizikai kiskapuk kihasználására, így egyre inkább a számítógépes megoldásokhoz fordulnak a versenyelőny megszerzése érdekében.
(Borítókép: Michael Blash. Fotó: Getty Images)