Lehullt a lepel! Az F1-ben nem csak a száguldásról és a technikai bravúrokról van szó. Michael Blash, a Brabham csapat egykori főnöke most beszélt a sportág legdurvább csalásairól.

Úgy cserélgettek autókat, mint más a cipőjét

A mai szabálykönyvek szigorában elképzelhetetlen, de Michael „Herbie” Blash emlékei szerint egykor a csapatoknak nem is kellett ugyanazzal az autóval versenyezniük, mint amit a kvalifikáción használtak. A Brabham csapatfőnöke példaként a Monacói Nagydíjat hozta fel, ahol különleges technikával trükköztek:

Azt hiszem, ennek az autónak lehetett a legkisebb az üzemanyagtartálya, egy kis motoros akkumulátorral. Hat körnél nem is tudott volna többet megtenni.”

Trükközés a súllyal: karosszériacsere a verseny végén

Miközben a könnyű karosszéria előnyt biztosított a versenypályán, Blash elárulta egyik ravasz húzásukat:

Néha nehéz karosszériát használtunk, amit csak az edzés vagy a verseny végén tettünk fel.”

Fékrendszer? Inkább vízszivattyú!

Ki hinné, hogy a fékek mögött milyen fortélyok húzódnak? Blash szerint a csapatok nem csak a versenyzésben voltak kreatívak, hanem a fékrendszer manipulálásában is:

„Abban az időben még a futam végén pótolhattad a fékek hűtésére szolgáló folyadékokat, mielőtt újra megmértek volna. Nálunk voltak ötgallonnyi víztárolóink, és amint elrajtolt a verseny, egy gombnyomással az elektromotor kiürítette a tartályt. Természetesen a verseny végén újratöltöttük. Szerintem a topcsapatok többsége hasonlóan trükközött.”

A gumiabroncsok titkai: ólomtól a vízig

A gumiabroncsok az F1-ben nem csak a tapadásról szólnak. Blash betekintést engedett a kulisszák mögé:

Sajnos a Tyrrell túl messzire ment, amikor ólmot pumpáltak a gumikba a bokszkiállás során, de tudok olyan csapatról is, aki ugyanezt vízzel csinálta.”

A modern F1-ben? Nehéz, de nem lehetetlen!

Blash visszaemlékezése szerint a Brabham-korszakban az autósport szabályai sokkal lazábbak voltak, így az F1-es csapatok könnyedén trükközhettek. Ezzel szemben manapság a szigorú szabályozások miatt a csapatoknak nehezebben adódnak lehetőségeik a fizikai kiskapuk kihasználására, így egyre inkább a számítógépes megoldásokhoz fordulnak a versenyelőny megszerzése érdekében.

(Borítókép: Michael Blash. Fotó: Getty Images)